Signalized roundabouts – capacity, traffic conditions and their influence on noise levels

Marek Motylewicz

m.motylewicz@pb.edu.pl
Bialystok University of Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-2702-9829

Abstract

Signalized roundabouts are the suggested solution in road design, mainly due to the presence of large inner areas of accumulation for vehicles turning left, which, if designed correctly, result in a high capacity of the entire solution. In recent years, due to a dynamic growth in traffic and the deterioration of its conditions, many cities in Poland, including Bialystok, have begun rebuilding their existing intersections into signalized roundabouts. The proper functioning of such roundabouts depends on the parameters of the traffic lights signal plan and the capacity of the inner areas of accumulation, which should be larger than the traffic volume turning left. The article suggests methods of determining the capacity of these areas in the case of multi-phase signal plans, and the sample calculations have been supported by the results of traffic microsimulation modelling. Comparative calculations of the capacity of signalized roundabouts, roundabouts and intersections with no signalization have also been performed. The article also contains an analysis of the influence of signalized roundabouts on the noise level in their vicinity in relation to the results of the equivalent sound level measurements conducted in the vicinity of other types of intersections.


Keywords:

intersection, central island, roundabout, capacity, traffic noise

Bohatkiewicz J. Badania czynników powodujących zwiększenie poziomu hałasu w otoczeniu skrzyżowań drogowych, w: Ochrona środowiska i estetyka w drogownictwie, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Lublin 2000, 199-210.
  Google Scholar

Tracz M., Bohatkiewicz J. Effects of traffic conditions on traffic noise at signalized intersection. 2nd European Conference on Noise Control – Euro-Noise’95, Vol. 1. Lyon 1995.
  Google Scholar

Tracz M., Chodur J., Gaca S. Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych. Część I i II, GDDP, Warszawa 2001.
  Google Scholar

Tracz M., Chodur J. Performance and Safety of Roundabouts with Traffic Signals. Procedia – Social and Behavioral Sciences 53 (2012) 789-800.
  Google Scholar

Motylewicz M. Skrzyżowania z wyspą centralną i wielofazową sygnalizacją świetlną – propozycja udoskonalenia metody oceny ich przepustowości, w: Wiedza i eksperymenty w budownictwie, Gliwice 2014, 565-572.
  Google Scholar

Kania L. Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach z wyspą centralną. Magazyn Autostrady 5/2006, 24-32.
  Google Scholar

Hoffmann A. Programowanie wielofazowych sygnalizacji świetlnych. Skrzyżowania z wyspą centralną. Bezpieczne Drogi 6/2004.
  Google Scholar

Gumińska L., Kustra W. Funkcjonowanie skrzyżowań z wyspą centralną ze zmienną wielkością wewnętrznych powierzchni akumulacji, w: Problemy komunikacyjne miast w warunkach zatłoczenia motoryzacyjnego. IX Konferencja Naukowo-Techniczna, Poznań-Rosnówko, 19-21.06.2013.
  Google Scholar

Gumińska L., Kustra W. The influence of accumulation area and the length of pedestrian route on functioning of roundabouts with traffic signals. Transportation Research Procedia 3 (2014) 1041-1050.
  Google Scholar

Chrobot P., Krukowicz T., Wilk P. Funkcjonowanie powierzchni akumulacyjnych na skrzyżowaniach z wyspą centralną. Logistyka 6/2011, 447-456.
  Google Scholar

Narożny J.: Sygnalizacja a wyspy centralne. Magazyn Autostrady 1-2/2007, 14-18.
  Google Scholar

Motylewicz M., Gardziejczyk W. Badanie i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniach z wyspą centralną na przykładzie Białegostoku. Transport Miejski i Regionalny 10/2012, 8-15.
  Google Scholar

Bielewska M. Charakterystyka polskich skrzyżowań z wyspą centralną. Polskie Drogi 4/2005, wkładka: Bezpieczeństwo i Inżynieria Ruchu, 6-11.
  Google Scholar

Szczuraszek T. i in. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. WKŁ, Warszawa 2006.
  Google Scholar

Ostrowski K., Chodur J. Performance and reliability of signalised intersections, w: Recent advances in civil engineering: Road and transportation engineering, Inżynieria lądowa 483, Kraków 2015.
  Google Scholar

Highway Capacity Manual 2010. TRB, Washington D.C., USA 2010.
  Google Scholar

HBS 2001. Handbuch für die Bemessung von Straßenverkehrsanlagen. Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen e.V., Köln 2001.
  Google Scholar

Tepley S. Canadian capacity guide for signalized intersections. The Institute of Transportation Engineering, Canada 2008.
  Google Scholar

Tracz M. i in. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. GDDKiA, Warszawa 2004.
  Google Scholar

Chodur J. i in. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej. GDDKiA, Warszawa 2004.
  Google Scholar

Tracz M. i in. Metoda obliczania przepustowości rond. GDDKiA, Warszawa 2004.
  Google Scholar

Motylewicz M., Gardziejczyk W. Hałas od ruchu samochodowego w otoczeniu skrzyżowań. Budownictwo i Architektura, Vol. 13, nr 1 (2014), 137-147.
  Google Scholar

Silence – Practitioner Handbook for Local Noise Action Plans. Kolonia 2008.
  Google Scholar

Covaciu, D., Florea, D., Timar, J., 2015. Estimation of the noise level produced by road traffic in roundabouts. Applied Acoustics 98, 43-51.
  Google Scholar

Biernacki S. Badania poziomu hałasu na wybranych rondach w Krakowie i Rybniku. Praca magisterska. Kraków 2001.
  Google Scholar

Bohatkiewicz J. i in. Wpływ uspokojenia ruchu na klimat akustyczny w otoczeniu ulic. Budownictwo i Architektura, Vol. 13, nr 1 (2014), 235-252.
  Google Scholar


Published
2016-04-01

Cited by

Motylewicz, M. (2016) “Signalized roundabouts – capacity, traffic conditions and their influence on noise levels”, Budownictwo i Architektura, 15(1), pp. 223–234. doi: 10.24358/Bud-Arch_16_151_23.

Authors

Marek Motylewicz 
m.motylewicz@pb.edu.pl
Bialystok University of Technology Poland
https://orcid.org/0000-0002-2702-9829

Statistics

Abstract views: 258
PDF downloads: 202


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Budownictwo i Architektura supports the open science program. The journal enables Open Access to their publications. Everyone can view, download and forward articles, provided that the terms of the license are respected.

Publishing of articles is possible after submitting a signed statement on the transfer of a license to the Journal.