Model trwałej eko-chemicznej edukacji pracowników przemysłu chemicznego
Stanko Cvjetićanin
Faculty of Pedagogy in Sombor, University of Novi Sad, Preradoviceva 141, 21132 Petrovaradin, Serbia (Serbia)
Mirjana Segedinac
Faculty of Sciences, University of Novi Sad, Trg D. Obradovica 3, 21000 Novi Sad, Serbia (Serbia)
Jasna Adamov
Faculty of Sciences, University of Novi Sad, Trg D. Obradovica 3, 21000 Novi Sad, Serbia (Serbia)
Abstrakt
Pracownicy przemysłu chemicznego odgrywają istotną rolę w ochronie środowiska. Aby rozwiązać problemy środowiskowe jest koniecznym, aby poprawić ich wiedzę na temat wpływu na środowisko substancji chemicznych, z którymi mają oni styczność. Celem badań jest analiza wiedzy eko-chemicznej pracowników przemysłu nawozów mineralnych w regionie Nowego Sadu (Serbia) i określenie zakresu wiedzy, który powinien zostać przez nich przyswojony w przyszłości. Użyto metod analitycznych i deskryptywnych. Zastosowanym narzędziem był oryginalny kwestionariusz. Rezultaty badań pokazują, że pracownicy posiadają wprawdzie pewną wiedzę o wpływie na środowisko związków chemicznych, jednak nie jest ona wystarczająca. W celu poprawy sytuacji zaproponowano model zróżnicowanej eko-chemicznej edukacji przygotowany dla osób dorosłych, pracujących zawodowo.
Słowa kluczowe:
wpływ substancji chemicznych na środowisko, przemysł nawozów mineralnych, pracownicy, środowisko, wiedzaBibliografia
DJUKANOVIC, M., Životna sredina i održivi razvoj, Elit, Beograd 1996.
Google Scholar
MARKOVIC, D., DJARMATI, S., GRZETIC, I., Fizičkohemijski osnovi zaštite životne sredine, knjiga I, Univerzitet u Beogradu, Beograd 1995.
Google Scholar
ANDEVSKI, M., Uvod u ekološko obrazovanje, Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Novi Sad 1997.
Google Scholar
WHITE, L., 2004, A Workable Future: Delineating the Role of Education in Environmental and Economic Sustainability, in: New Horizons in Adult Education, no. 18(4), pp. 39-50.
Google Scholar
MARKOVIC, D., DJARMATI, S., GRZETIC, I., Fizičkohemijski osnovi zaštite životne sredine, knjiga II, Univerzitet u Beogradu, Beograd, 1996.
Google Scholar
MATIJEVIC, M., 2008, New (Multi)media Environment and Lifelong Learning, in: Andragogy, no. 20(1), pp. 19-28.
Google Scholar
SCHMIDT, B., 2007, Older Employee Behaviour and Interest in Continuing Education, in: Journal of Adult and Continuing Education, no. 13(2), pp. 55-71.
Google Scholar
OLJACA, M., Andragogija, psihološke osnove učenja odraslih, Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet, Novi Sad, 1997.
Google Scholar
Autorzy
Stanko CvjetićaninFaculty of Pedagogy in Sombor, University of Novi Sad, Preradoviceva 141, 21132 Petrovaradin, Serbia Serbia
Autorzy
Mirjana SegedinacFaculty of Sciences, University of Novi Sad, Trg D. Obradovica 3, 21000 Novi Sad, Serbia Serbia
Autorzy
Jasna AdamovFaculty of Sciences, University of Novi Sad, Trg D. Obradovica 3, 21000 Novi Sad, Serbia Serbia
Statystyki
Abstract views: 6PDF downloads: 1
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.