Promowanie aktywnego transportu pieszego, jako wyzwanie dla urbanistyki współczesnych miast
Elżbieta Przesmycka
e.przesmycka@365-afm.edu.plWydział Architektury i Sztuk Pięknych, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-4190-9811
Abstract
Projektowanie urbanistyczne u progu trzeciej dekady XXI wieku, w coraz większym stopniu opiera się na koncepcjach mających uczynić miasta bardziej przyjaznymi dla pieszych. Wobec konieczności rezygnacji w strefach śródmiejskich z samochodów osobowych, a także szeregu restrykcji związanych z ich użyciem, komunikacja piesza, rozumiana jako codzienny wybór metody transportu, jest możliwa tylko przy właściwym zaprojektowaniu ciągów pieszych. Ich bezpieczeństwo, jakość i powiązania z węzłami i przystankami komunikacji publicznej, stają się podstawą w zakresie wielu współczesnych idei i teorii urbanistycznych. W artykule podjęto próbę zidentyfikowania aktualnie wdrażanych polityk, metod i narzędzi teleinformatycznych promujących aktywny transport pieszy, na przykładzie wybranych miast w Europie. Wskazano szereg rozwiązań przestrzennych, urbanistycznych i architektonicznych, jako środków zachęcania mieszkańców i użytkowników miast, do podjęcia decyzji o wybraniu ruchu pieszego, jako środka transportu.
Keywords:
zrównoważony transport, aktywny transport pieszy, problemy współczesnej urbanistyki, inteligentne miastaAuthors
Elżbieta Przesmyckae.przesmycka@365-afm.edu.pl
Wydział Architektury i Sztuk Pięknych, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Poland
https://orcid.org/0000-0003-4190-9811
Statistics
Abstract views: 115PDF downloads: 50