Campini-Caproni C.C.2. Historia niezwykłego samolotu z napędem moto-odrzutowym
Jarosław Latalski
j.latalski@pollub.plLublin University of Technology (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7745-4391
Abstrakt
Artykuł opisuje historię rozwoju doświadczalnego samolotu z napędem moto-odrzutowym opracowanego przez inż. Secondo Campiniego. Unikalną cechą tej konstrukcji była idea wykorzystania silnika tłokowego do napędu sprężarki tłoczącej powietrze do komór spalania. Campini-Caproni C.C.2 był drugim w historii lotnictwa samolotem z napędem odrzutowym, który wzniósł się w powietrze. Jednocześnie był to pierwszy samolot odrzutowy, w którym zastosowano dopalacze.
Słowa kluczowe:
napęd moto-odrzutowy, napęd odrzutowy, dopalacz, Regia AeronauticaBibliografia
Whittle, F. (1930). Improvements relating to the propulsion of aircraft and other vehicles (Great Britain Patent #GB347206). 1930-01-16.
Google Scholar
Whittle, F. (1936). Propulsion of aircraft and gas turbines (United States of America Patent #US2168726A). 1936-03-04.
Google Scholar
Golley, J. (2009). Jet: Frank Whittle and the Invention of the Jet Engine. Datum Publishing Ltd.
Google Scholar
Ohain, H. J. P. V. (1939). Strahltriebwerk, insbesondere fuer Luftfahrzeuge (Deutschland Patent DE767258C). 1939-09-12.
Google Scholar
Niccoli, R. (2008). Historia lotnictwa. Od maszyny latającej Leonarda da Vinci do podboju kosmosu. Carta Blanca.
Google Scholar
Campini, S. (1932). Reaction Propulsion Method and Plant (Italy Patent serial No. 631064). 1932-08-30.
Google Scholar
Campini, S. (1932). Reaction Propulsion Method and Plant (United States of America Patent #US2024274A). 1932-07-26.
Google Scholar
Buttler, T. (2019). Jet Protoypes of World War II. Gloster, Heinkel, and Caproni Campini’s wartime Jet Programmes. Osprey Publishing Ltd.
Google Scholar
Ciampaglia, G. (2002). La Propulsione a Reazione in Italia dalle origini al 1943. Aeronautica Militare – Ufficio Storico.
Google Scholar
Pickles, F. (1945). Caproni-Campini Aircraft and Allied Developments in Italy. (CIOS Item 5 – Jet Propulsion). Combined Intelligence Objectives Sub-Committee Report.
Google Scholar
Bettiolo, R. & Marcozzi, G. (2008). Campini Caproni. Storia e tecnica del primo aviogetto italiano. IBN Editore.
Google Scholar
Alegi, G. (2012). Campini Caproni (Ali D’Italia Serie Mini 5). La Bancarella Aeronautica.
Google Scholar
https://planehistoria.com/caproni-campini-n-1/ (2024, 3 October).
Google Scholar
https://live.warthunder.com/user/thor1900/ (2024, 3 October).
Google Scholar
https://comandosupremo.com/caproni-campini-n-1/ (2024, 3 October).
Google Scholar
Autorzy
Jarosław Latalskij.latalski@pollub.pl
Lublin University of Technology Polska
https://orcid.org/0000-0001-7745-4391
Statystyki
Abstract views: 39PDF downloads: 11