Campini-Caproni C.C.2. Historia niezwykłego samolotu z napędem moto-odrzutowym

Jarosław Latalski

j.latalski@pollub.pl
Lublin University of Technology (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7745-4391

Abstrakt

Artykuł opisuje historię rozwoju doświadczalnego samolotu z napędem moto-odrzutowym opracowanego przez inż. Secondo Campiniego. Unikalną cechą tej konstrukcji była idea wykorzystania silnika tłokowego do napędu sprężarki tłoczącej powietrze do komór spalania. Campini-Caproni C.C.2 był drugim w historii lotnictwa samolotem z napędem odrzutowym, który wzniósł się w  powietrze. Jednocześnie był to pierwszy samolot odrzutowy, w którym zastosowano dopalacze.


Słowa kluczowe:

napęd moto-odrzutowy, napęd odrzutowy, dopalacz, Regia Aeronautica

Whittle, F. (1930). Improvements relating to the propulsion of aircraft and other vehicles (Great Britain Patent #GB347206). 1930-01-16.
  Google Scholar

Whittle, F. (1936). Propulsion of aircraft and gas turbines (United States of America Patent #US2168726A). 1936-03-04.
  Google Scholar

Golley, J. (2009). Jet: Frank Whittle and the Invention of the Jet Engine. Datum Publishing Ltd.
  Google Scholar

Ohain, H. J. P. V. (1939). Strahltriebwerk, insbesondere fuer Luftfahrzeuge (Deutschland Patent DE767258C). 1939-09-12.
  Google Scholar

Niccoli, R. (2008). Historia lotnictwa. Od maszyny latającej Leonarda da Vinci do podboju kosmosu. Carta Blanca.
  Google Scholar

Campini, S. (1932). Reaction Propulsion Method and Plant (Italy Patent serial No. 631064). 1932-08-30.
  Google Scholar

Campini, S. (1932). Reaction Propulsion Method and Plant (United States of America Patent #US2024274A). 1932-07-26.
  Google Scholar

Buttler, T. (2019). Jet Protoypes of World War II. Gloster, Heinkel, and Caproni Campini’s wartime Jet Programmes. Osprey Publishing Ltd.
  Google Scholar

Ciampaglia, G. (2002). La Propulsione a Reazione in Italia dalle origini al 1943. Aeronautica Militare – Ufficio Storico.
  Google Scholar

Pickles, F. (1945). Caproni-Campini Aircraft and Allied Developments in Italy. (CIOS Item 5 – Jet Propulsion). Combined Intelligence Objectives Sub-Committee Report.
  Google Scholar

Bettiolo, R. & Marcozzi, G. (2008). Campini Caproni. Storia e tecnica del primo aviogetto italiano. IBN Editore.
  Google Scholar

Alegi, G. (2012). Campini Caproni (Ali D’Italia Serie Mini 5). La Bancarella Aeronautica.
  Google Scholar

https://planehistoria.com/caproni-campini-n-1/ (2024, 3 October).
  Google Scholar

https://live.warthunder.com/user/thor1900/ (2024, 3 October).
  Google Scholar

https://comandosupremo.com/caproni-campini-n-1/ (2024, 3 October).
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-10-18

Cited By / Share


Autorzy

Jarosław Latalski 
j.latalski@pollub.pl
Lublin University of Technology Polska
https://orcid.org/0000-0001-7745-4391

Statystyki

Abstract views: 39
PDF downloads: 11


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.