Campini-Caproni C.C.2. Historia niezwykłego samolotu z napędem moto-odrzutowym
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Open full text
Numer Nr 1 (2024)
-
Samolot z okładki
Jarosław Pytka
-
Badanie wytrzymałości popychacza układu sterowania wirnika głównego śmigłowca
Stanisław Baryła4-7
-
Podwozie samolotu
Łukasz Puzio, Adrian Nafalski, Jarosław Pytka8-9
-
Just Culture w Ośrodku Szkolenia Lotniczego PANS w Depułtyczach Królewskich
Albert Małek23-29
-
Samolot szkolny AERO AT-3 R100
Albert Małek28-29
-
Recenzja książki-wywiadu Andrzeja Mroczka pt. Konstruktor. 26 rozmów z Andrzejem Frydrychewiczem
Jakub Marszałkiewicz30-33
-
Campini-Caproni C.C.2. Historia niezwykłego samolotu z napędem moto-odrzutowym
Jarosław Latalski44-52
-
Modele z napędem gumowym kategorii F1B
Jan Cihak53-56
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
DOI
Authors
Abstrakt
Artykuł opisuje historię rozwoju doświadczalnego samolotu z napędem moto-odrzutowym opracowanego przez inż. Secondo Campiniego. Unikalną cechą tej konstrukcji była idea wykorzystania silnika tłokowego do napędu sprężarki tłoczącej powietrze do komór spalania. Campini-Caproni C.C.2 był drugim w historii lotnictwa samolotem z napędem odrzutowym, który wzniósł się w powietrze. Jednocześnie był to pierwszy samolot odrzutowy, w którym zastosowano dopalacze.
Słowa kluczowe:
Bibliografia
Whittle, F. (1930). Improvements relating to the propulsion of aircraft and other vehicles (Great Britain Patent #GB347206). 1930-01-16.
Whittle, F. (1936). Propulsion of aircraft and gas turbines (United States of America Patent #US2168726A). 1936-03-04.
Golley, J. (2009). Jet: Frank Whittle and the Invention of the Jet Engine. Datum Publishing Ltd.
Ohain, H. J. P. V. (1939). Strahltriebwerk, insbesondere fuer Luftfahrzeuge (Deutschland Patent DE767258C). 1939-09-12.
Niccoli, R. (2008). Historia lotnictwa. Od maszyny latającej Leonarda da Vinci do podboju kosmosu. Carta Blanca.
Campini, S. (1932). Reaction Propulsion Method and Plant (Italy Patent serial No. 631064). 1932-08-30.
Campini, S. (1932). Reaction Propulsion Method and Plant (United States of America Patent #US2024274A). 1932-07-26.
Buttler, T. (2019). Jet Protoypes of World War II. Gloster, Heinkel, and Caproni Campini’s wartime Jet Programmes. Osprey Publishing Ltd.
Ciampaglia, G. (2002). La Propulsione a Reazione in Italia dalle origini al 1943. Aeronautica Militare – Ufficio Storico.
Pickles, F. (1945). Caproni-Campini Aircraft and Allied Developments in Italy. (CIOS Item 5 – Jet Propulsion). Combined Intelligence Objectives Sub-Committee Report.
Bettiolo, R. & Marcozzi, G. (2008). Campini Caproni. Storia e tecnica del primo aviogetto italiano. IBN Editore.
Alegi, G. (2012). Campini Caproni (Ali D’Italia Serie Mini 5). La Bancarella Aeronautica.
https://planehistoria.com/caproni-campini-n-1/ (2024, 3 October).
https://live.warthunder.com/user/thor1900/ (2024, 3 October).
https://comandosupremo.com/caproni-campini-n-1/ (2024, 3 October).
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abstract views: 152

