Rozwój konstrukcji i badania w locie samolotu PZL-106 Kruk

Zbigniew Mazan

zmazan@op.pl
PZL Warszawa-Okęcie (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest omówieniem rozwoju konstrukcji samolotu rolniczego PZL-106 Kruk, ze szczególnym uwzględnieniem poszczególnych prototypów i wersji rozwojowych, a także badań naziemnych i prób w locie. Przedstawiono organizację takich prób prowadzonych przez producenta samolotu PZL WSK-Okęcie pod nadzorem Inspektoratu Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych, co zaowocowało znacznym usprawnieniem procesu rozwoju samolotu. Opisano problemy powstałe w trakcie unowocześniania konstrukcji samolotu, w tym wynikłe w trakcie prób w locie,
a także sposoby ich pokonywania. Zamieszczono również archiwalne, niepublikowane dotąd fotografie obrazujące użytkowanie samolotu w różnych częściach świata.


Słowa kluczowe:

samolot PZL-106 Kruk,  rozwój konstrukcji,   badania naziemne,  próby w locie

[1] Gudel, R. i in. (1988). Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL – Warszawa-Okęcie”. Warszawa: Wydawnictwa Przemysłu Lotniczego.
  Google Scholar

[2] Mazan, Z. (1978). Program prób fabrycznych samolotu PZL-106 Kruk A z klapami skrzydłowymi. Opracowanie Nr P-106/WB-1/10. Warszawa: Centrum Naukowo-Produkcyjne Samolotów Lekkich Warszawa-Okęcie, Zakład Doświadczalny Samolotów Lekkich i Napędów, Oddział Badań w Locie.
  Google Scholar

[3] Rowiński, R.S. (2003). Polskie agrolotnictwo. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-02-07

Cited By / Share


Autorzy

Zbigniew Mazan 
zmazan@op.pl
PZL Warszawa-Okęcie Polska

Statystyki

Abstract views: 24
PDF downloads: 12


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.