Rozwój konstrukcji i badania w locie samolotu PZL-106 Kruk
Abstrakt
Artykuł jest omówieniem rozwoju konstrukcji samolotu rolniczego PZL-106 Kruk, ze szczególnym uwzględnieniem poszczególnych prototypów i wersji rozwojowych, a także badań naziemnych i prób w locie. Przedstawiono organizację takich prób prowadzonych przez producenta samolotu PZL WSK-Okęcie pod nadzorem Inspektoratu Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych, co zaowocowało znacznym usprawnieniem procesu rozwoju samolotu. Opisano problemy powstałe w trakcie unowocześniania konstrukcji samolotu, w tym wynikłe w trakcie prób w locie,
a także sposoby ich pokonywania. Zamieszczono również archiwalne, niepublikowane dotąd fotografie obrazujące użytkowanie samolotu w różnych częściach świata.
Słowa kluczowe:
samolot PZL-106 Kruk, rozwój konstrukcji, badania naziemne, próby w locieBibliografia
[1] Gudel, R. i in. (1988). Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL – Warszawa-Okęcie”. Warszawa: Wydawnictwa Przemysłu Lotniczego.
Google Scholar
[2] Mazan, Z. (1978). Program prób fabrycznych samolotu PZL-106 Kruk A z klapami skrzydłowymi. Opracowanie Nr P-106/WB-1/10. Warszawa: Centrum Naukowo-Produkcyjne Samolotów Lekkich Warszawa-Okęcie, Zakład Doświadczalny Samolotów Lekkich i Napędów, Oddział Badań w Locie.
Google Scholar
[3] Rowiński, R.S. (2003). Polskie agrolotnictwo. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 24PDF downloads: 12