Badanie wytrzymałości popychacza układu sterowania wirnika głównego śmigłowca
Abstrakt
Artykuł dotyczy stanowiskowych badań wytrzymałości na rozciąganie popychacza w układzie sterowania wirnika głównego śmigłowca Robinson R44. Opisano typowe rozwiązania sterowania wirnika głównego śmigłowców. Przygotowano i przeprowadzono badania własne, polegające na próbie rozciągania czterech popychaczy układu sterowania śmigłowca R44 na maszynie wytrzymałościowej. Uzyskano wyniki w formie zależności siła – odkształcenie. Stwierdzono, że wytrzymałość na rozciąganie badanych popychaczy jest ponad 4-krotnie wyższa od obciążenia równoważnego ciężarowi śmigłowca w locie. Artykuł powstał na podstawie pracy magisterskiej autora, zatytułowanej „Wytrzymałość popychacza wirnika głównego śmigłowca Robinson R44”, obronionej w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie w czerwcu 2024 r.
Słowa kluczowe:
śmigłowiec, głowica wirnika, popychacz, próba rozciąganiaBibliografia
Blicharski, M. (2003). Wstęp do inżynierii materiałowej. WNT.
Google Scholar
Croucher, P. (2011). Professional Helicopter Pilot Studies JAA Version. Electrocution Technical Publishers.
Google Scholar
Domański, J. (1974). 1000 słów o samolocie i lotnictwie. Wydawnictwo MON.
Google Scholar
Gawęcki, A. (1985). Podstawy mechaniki konstrukcji prętowych. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.
Google Scholar
Piechnik, S. (1980). Wytrzymałość materiałów. PWN.
Google Scholar
R44 Pilot’s operating handbook and FAA approved rotorcraft flight manual RTR 461, Robinson Helicopter Company, Torrance, California, USA.
Google Scholar
Statystyki
Abstract views: 12PDF downloads: 2