Edukacja ekologiczna w zakresie gospodarki odpadami jako narzędzie realizacji zrównoważonego rozwoju
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Open full text
Numer Tom 6 Nr 2 (2011)
-
Pięć lat nowego czasopisma Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development
Yucheng Cao7-10
-
Strategia Europa 2020 i Europejska Odbudowa
Erich Hoedl11-18
-
Etyka w ekologii przemysłowej
Martina Maria Keitsch19-31
-
W kierunku sprawiedliwego i zrównoważonego rozwoju – część II: eksploracja empiryczna
Victor Udo, Artur Pawłowski33-62
-
Interpretowanie zrównoważoności z użyciem poziomów jakości Roberta Pirsiga
G. Venkatesh63-66
-
Proste życie i zrównoważona konsumpcja
Jakub Kronenberg, Natsuyo Iida67-74
-
Zrównoważony rozwój – jak rozpoznać ład zintegrowany
Tadeusz Borys75-81
-
Wymiary dyskursu ekologicznego – przegląd problemów i wybranej literatury
Lech W. Zacher83-92
-
Obraz zrównoważonego rozwoju na łamach „Problemów Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development”
Ignacy S. Fiut93-100
-
Teoretyczne podstawy i realizacja idei zrównoważonego rozwoju w leśnictwie
Piotr Paschalis-Jakubowicz101-106
-
Douala – miasto utraconych nadziei? Skutki dekolonizacji w Afryce a zrównoważony rozwój
Marta Dorenda-Zaborowicz101-106
-
Przestrzenne usługi środowiska w świetle założeń ekonomii zrównoważonego rozwoju
Artur Michałowski117-126
-
Subiektywne obszary jakości życia ludzi znajdujących się w różnej sytuacji życiowej w kontekście zrównoważonego rozwoju
Anna Rożnowska127-140
-
Ochrona zasobów zwierząt gospodarskich w kontekście zrównoważonego rozwoju
Karolina Szulc127-140
-
Edukacja ekologiczna w zakresie gospodarki odpadami jako narzędzie realizacji zrównoważonego rozwoju
Małgorzata Pawul, Wiktoria Sobczyk147-156
-
Edukator zrównoważonego rozwoju odpowiedzią na potrzebę kształcenia zrównoważonego społeczeństwa
Ewa Gajuś-Lankamer, Anna Maria Wójcik157-164
-
Recenzja książki: J. Ikerd, A Revolution of the Middle… and The Pursuit of Happiness, on-line audiobook
Lucjan Pawłowski165
-
Book Review: J. Kurowicki, Estetyczność środowiska naturalnego
Andrzej Papuziński165-167
-
Komunikaty Państwowej Rady Ochrony Środowiska
Work Plan 2011 9th Plenary Meeting of PROSTomasz Winnicki169-170
Archiwum
-
Tom 8 Nr 2
2013-07-01 13
-
Tom 8 Nr 1
2013-01-02 12
-
Tom 7 Nr 2
2012-07-02 14
-
Tom 7 Nr 1
2012-01-02 12
-
Tom 6 Nr 2
2011-07-01 19
-
Tom 6 Nr 1
2011-01-03 18
-
Tom 5 Nr 2
2010-07-01 21
-
Tom 5 Nr 1
2010-01-04 16
-
Tom 4 Nr 2
2009-07-01 19
-
Tom 4 Nr 1
2009-01-05 22
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Authors
Abstrakt
Problem dużej masy wytwarzanych odpadów komunalnych jest charakterystyczny dla wielu aglomeracji krajów Unii Europejskiej. Jego rozwiązaniu sprzyja dynamiczny rozwój technologiczny odnoszący się do sposobów unieszkodliwiania, a także powtórnego wykorzystania odpadów. Aby działania te były w pełni skuteczne – i zarazem zgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju – musi im towarzyszyć wzrost świadomości ekologicznej, prowadzącej do zaangażowania mieszkańców w segregację i prawidłową gospodarkę odpadami. Artykuł omawia przykłady edukacji ekologicznej oraz metod zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi w wybranych krajach europejskich: Niemczech, Finlandii, Belgii, Wielkiej Brytanii i Polsce.
Słowa kluczowe:
Bibliografia
BIAŁEK E., 2007, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2 no 1, s. 67-73.
BRUNDTLAND G.H. (red.), Our Common Future, Oxford, New York 1987.
BURGER T., Świadomość ekologiczna społeczeństwa polskiego, Instytut Gospodarki Przestrzenej i Mieszkalnictwa, Warszawa 2005.
DOŁĘGA J.M., 2007, Systemy wartości w zrównoważonym rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju, vol. 2 no 2, s. 41-49.
DURBIN P.T., 2008, Is there a best ethic of sustainable development?, w: Problemy Ekorozwoju Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3 no 2, s. 5-14.
EULEFELD G., 1995, Environmental education in the Federal Republic of Germany, in: History of European Ideas, vol. 21 no 1, s. 17-29.
JAŚKIEWICZ J., 2008, Dylematy zrówno-ważonego rozwoju w Polsce, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3 no 1, s. 33-38.
Joint municipal waste management strategy for Norfolk, Norfolk 2006.
Key elements for optimal integrated USW management – international experiences, IUWMM CP2 Handbook, Bolonia 2006.
KUPREL-POŹNIAK B. (red.), Standardy działania ośrodków edukacji ekologicznej – modelowa koncepcja, Stowarzyszenie na rzecz Ekorozoju Agro-Group, Białystok 2005.
KUZIOR A., 2007, Internet jako narzędzie budowania świadomości dla zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju, Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2 no 2, s. 95-100.
PAPUZIŃSKI A. , 2006, Filozoficzne aspekty zrównoważonego rozwoju – wprowadzenie, w: Problemy Ekorozwoju Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 1 no 2, s. 25-32.
PAWŁOWSKI A., 2006, Wielowymiarowość rozwoju zrównoważonego, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 1 no 1, s. 23-32.
PAWŁOWSKI A., PAWŁOWSKI L., 2008, Zrównoważony rozwój we współczesnej cywilizacji. Cz. 1. Środowisko a zrównoważony rozwój, w: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, vol. 3 no 1, s. 53-65.
PAWŁOWSKI L., 2007, Zrównoważony rozwój we współczesnej cywilizacji, w: Zeszyty Naukowe Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska, nr 8.
PAWUL M., 2007, Przegląd form edukacji w zakresie gospodarki odpadami w Polsce, w: Materiały Seminarium: Zarządzanie gospodarką odpadami w świetle aktualizacji Planów Gospodarki Odpadami, Kraków, s. 179-187.
PAWUL M., KUCZYŃSKA I., 2007, The rules and forms of out-school ecological education preparing society for execution of correct waste management, w: Materiały Konferencji: Ochrona i Inżynieria Środowiska – Zrównoważony Rozwój, Kraków, s. 227-234.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 54 poz. 442).
SANDNER J., 2007, Idea zrównoważonego rozwoju w holistycznej edukacji przyrodniczej, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2 no 2, s. 101-105.
SANDNER J., 2008, Wybrane aspekty procesów środowiskowych holistycznej edukacji przyrodniczej w świetle idei zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3 no 2, s. 69-80.
SCHLEIBER K., 1995, Trends and current state of environmental education in Germany, in: Reflections on Educational Achievement, s. 230-255.
SKOWROŃSKI A., 2006, Zrównoważony rozwój perspektywą dalszego postępu cywilizacyjnego, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 1 no 2, s. 47-57.
SOBCZYK W., 2000, Organizacja i funkcjonowanie selektywnej zbiórki surowców wtórnych w Belgii, w: Aura, no 1, s. 23-24.
SOBCZYK W., Teoretyczna i eksperymentalna analiza edukacji ekologicznej młodzieży, Wydawnictwa Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2003.
Thematic Strategy on Waste Prevention and Recycling, Dokument Komisji Europejskiej, 2005.
ZIMNIEWICZ K., Zarządzanie polskimi parkami krajobrazowymi: próba diagnozy, Wyd. AE, Poznań 2005.
Urząd Gminy w Lisiej Górze, Lisia Góra, dane dokumentacyjne 2006.
Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami, Kraków 2005.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abstract views: 78
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
