Educator of Sustainable Development as the Response to the Need of Sustainable Society Education
Ewa Gajuś-Lankamer
Instytut Biologii, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin (Poland)
Anna Maria Wójcik
Instytut Biologii, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin (Poland)
Abstract
The article presents the selected issues in education for sustainable development. It consists of the characteristics of this education. The main emphasis has been placed on the presentation of an original concept of educator for sustainable development educator. A description of such educator was given. The education model and the effects of its use in the practice of higher education were also shown.
Keywords:
educator, sustainable development, higher education, sustainable societyReferences
BOŁTROMIUK A., BURGER T., Polacy w zwierciadle ekologicznym. Raport z badań nad świadomością ekologiczną Polaków w 2008 r. Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Warszawa 2008.
Google Scholar
BOŁTROMIUK A., Zrównoważony rozwój w perspektywie polskiego społeczeństwa, w: Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Materiały do studiowania, red. Poskrobko B., Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Białystok 2010a, s. 53-75.
Google Scholar
BOŁTROMIUK A., 2010b, Polskie społeczeństwo wobec idei i zasad zrównoważonego rozwoju w: Problemy ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol.5 no 2, s. 107-116.
Google Scholar
DURBIN T.P., 2009, Zrównoważony aktywizm. Centrum na Rzecz Energii, Polityki Środowiskowej i Niekonwencjonalnej Edukacji, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development , vol. 4 no 1, s. 15-32.
Google Scholar
GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A. M., Potrzeba i warunki kształcenia dla zrównoważonego rozwoju w szkole wyższej, w: Wiedza, umiejętności, postawy a jakość kształcenia w szkole wyższej, red. Sitarska B., Jankowski K., Droba R. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2009a, s. 295-300.
Google Scholar
GAJUŚ-LANKAMER E. WÓJCIK A. M., Wiedza studentów pedagogiki UMCS z zakresu edukacji ekologicznej wobec wyzwań dekady edukacji dla zrównoważonego rozwoju, w: Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia, red. Rondalska D., Zduniak A., Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa w Poznaniu, Poznań 2009b, s. 246-251.
Google Scholar
GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A. M., Efekty kształcenia na kursie dla studentów „Edukator zrównoważonego rozwoju”, w: Badania w dydaktykach przedmiotów przyrodniczych, red. Nodzyńska M., Paśko J.R., Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Kraków 2010a, s. 134-138.
Google Scholar
GAJUŚ-LANKAMER E. WÓJCIK A. M., Edukacja dla zrównoważonego rozwoju. Poradnik dla studentów i nauczyciel,. Immedia Studio, Lublin 2010b.
Google Scholar
GRODZIŃSKA-JURCZAK M., GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A. M., PIETRZYK A., 2010, Potrzeby i warunki edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w Polsce, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol.5 no 2, s. 94-106.
Google Scholar
GUS 2009a, Ochrona środowiska 2009, Warszawa 2009.
Google Scholar
GUS 2009b, Energia ze źródeł odnawialnych w 2008, Warszawa 2009.
Google Scholar
HŁOBIŁ A., 2010, Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5 no 2, s. 87-94.
Google Scholar
JASTRZĘBSKA-SMOLAGA H., 2001, Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju, w: Ekonomia i Środowisko, no 1, s. 142.
Google Scholar
RONENBERG J., BERGIER T., Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Fundacja Sendzimira, Kraków 2010.
Google Scholar
ŁUSZCZYK M., Kształtowanie postawy homo sustinens wśród ekonomistów, w: Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Zarys problemów badawczych i dydaktyki, red. Poskrobko B., Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok 2010, s. 109-122.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., PAWŁOWSKI L., Zrównoważony rozwój we współczesnej cywilizacji. Cz.1., Środowisko a zrównoważony rozwój, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3 no 1, s. 53-65.
Google Scholar
SANDNER J., 2007, Idea zrównoważonego rozwoju w holistycznej edukacji przyrodniczej, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2 no 2, s. 101-105.
Google Scholar
Stan świadomości i postaw mieszkańców Polski wobec utraty różnorodności biologicznej. Raport z badania ilościowego na zamówienie Ministra Środowiska, http://www.mos.gov.pl (1.06.2010).
Google Scholar
Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008.
Google Scholar
WELFENS M., LIEDTKE CH., Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w Niemczech – stan i wyzwania, w: Ocena efektywności edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju – sposoby podejścia i strategie wdrażania, red. Kassenberg A., Welfens M., Instytut na rzecz Ekorozwoju, Warszawa 2006, s. 19-22.
Google Scholar
Authors
Ewa Gajuś-LankamerInstytut Biologii, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin Poland
Authors
Anna Maria WójcikInstytut Biologii, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin Poland
Statistics
Abstract views: 10PDF downloads: 2
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.