Educator of Sustainable Development as the Response to the Need of Sustainable Society Education

Ewa Gajuś-Lankamer


Instytut Biologii, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin (Poland)

Anna Maria Wójcik


Instytut Biologii, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin (Poland)


Abstract

The article presents the selected issues in education for sustainable development. It consists of the characteristics of this education. The main emphasis has been placed on the presentation of an original concept of educator for sustainable development educator. A description of such educator was given. The education model and the effects of its use in the practice of higher education were also shown.


Keywords:

educator, sustainable development, higher education, sustainable society

BOŁTROMIUK A., BURGER T., Polacy w zwierciadle ekologicznym. Raport z badań nad świadomością ekologiczną Polaków w 2008 r. Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Warszawa 2008.
  Google Scholar

BOŁTROMIUK A., Zrównoważony rozwój w perspektywie polskiego społeczeństwa, w: Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Materiały do studiowania, red. Poskrobko B., Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Białystok 2010a, s. 53-75.
  Google Scholar

BOŁTROMIUK A., 2010b, Polskie społeczeństwo wobec idei i zasad zrównoważonego rozwoju w: Problemy ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol.5 no 2, s. 107-116.
  Google Scholar

DURBIN T.P., 2009, Zrównoważony aktywizm. Centrum na Rzecz Energii, Polityki Środowiskowej i Niekonwencjonalnej Edukacji, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development , vol. 4 no 1, s. 15-32.
  Google Scholar

GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A. M., Potrzeba i warunki kształcenia dla zrównoważonego rozwoju w szkole wyższej, w: Wiedza, umiejętności, postawy a jakość kształcenia w szkole wyższej, red. Sitarska B., Jankowski K., Droba R. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2009a, s. 295-300.
  Google Scholar

GAJUŚ-LANKAMER E. WÓJCIK A. M., Wiedza studentów pedagogiki UMCS z zakresu edukacji ekologicznej wobec wyzwań dekady edukacji dla zrównoważonego rozwoju, w: Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia, red. Rondalska D., Zduniak A., Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa w Poznaniu, Poznań 2009b, s. 246-251.
  Google Scholar

GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A. M., Efekty kształcenia na kursie dla studentów „Edukator zrównoważonego rozwoju”, w: Badania w dydaktykach przedmiotów przyrodniczych, red. Nodzyńska M., Paśko J.R., Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Kraków 2010a, s. 134-138.
  Google Scholar

GAJUŚ-LANKAMER E. WÓJCIK A. M., Edukacja dla zrównoważonego rozwoju. Poradnik dla studentów i nauczyciel,. Immedia Studio, Lublin 2010b.
  Google Scholar

GRODZIŃSKA-JURCZAK M., GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A. M., PIETRZYK A., 2010, Potrzeby i warunki edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w Polsce, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol.5 no 2, s. 94-106.
  Google Scholar

GUS 2009a, Ochrona środowiska 2009, Warszawa 2009.
  Google Scholar

GUS 2009b, Energia ze źródeł odnawialnych w 2008, Warszawa 2009.
  Google Scholar

HŁOBIŁ A., 2010, Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5 no 2, s. 87-94.
  Google Scholar

JASTRZĘBSKA-SMOLAGA H., 2001, Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju, w: Ekonomia i Środowisko, no 1, s. 142.
  Google Scholar

RONENBERG J., BERGIER T., Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Fundacja Sendzimira, Kraków 2010.
  Google Scholar

ŁUSZCZYK M., Kształtowanie postawy homo sustinens wśród ekonomistów, w: Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Zarys problemów badawczych i dydaktyki, red. Poskrobko B., Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok 2010, s. 109-122.
  Google Scholar

PAWŁOWSKI A., PAWŁOWSKI L., Zrównoważony rozwój we współczesnej cywilizacji. Cz.1., Środowisko a zrównoważony rozwój, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3 no 1, s. 53-65.
  Google Scholar

SANDNER J., 2007, Idea zrównoważonego rozwoju w holistycznej edukacji przyrodniczej, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2 no 2, s. 101-105.
  Google Scholar

Stan świadomości i postaw mieszkańców Polski wobec utraty różnorodności biologicznej. Raport z badania ilościowego na zamówienie Ministra Środowiska, http://www.mos.gov.pl (1.06.2010).
  Google Scholar

Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008.
  Google Scholar

WELFENS M., LIEDTKE CH., Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w Niemczech – stan i wyzwania, w: Ocena efektywności edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju – sposoby podejścia i strategie wdrażania, red. Kassenberg A., Welfens M., Instytut na rzecz Ekorozwoju, Warszawa 2006, s. 19-22.
  Google Scholar


Published
2011-07-01

Cited by

Gajuś-Lankamer, E., & Wójcik, A. M. (2011). Educator of Sustainable Development as the Response to the Need of Sustainable Society Education. Problemy Ekorozwoju, 6(2), 157–164. Retrieved from https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4793

Authors

Ewa Gajuś-Lankamer 

Instytut Biologii, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin Poland

Authors

Anna Maria Wójcik 

Instytut Biologii, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin Poland

Statistics

Abstract views: 12
PDF downloads: 2