Educator of Sustainable Development as the Response to the Need of Sustainable Society Education
Article Sidebar
Open full text
Issue Vol. 6 No. 2 (2011)
-
A New Journal’s Fifth Anniversary: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development
Yucheng Cao7-10
-
Europe 2020 Strategy and European Recovery
Erich Hoedl11-18
-
Ethics in Industrial Ecology
Martina Maria Keitsch19-31
-
Human Progress Towards Equitable Sustainable Development – part II: Empirical Exploration
Victor Udo, Artur Pawłowski33-62
-
Interpreting Sustainability Using Robert Pirsig’s Levels of Quality
G. Venkatesh63-66
-
Simple Living and Sustainable Consumption
Jakub Kronenberg, Natsuyo Iida67-74
-
Sustainable Development – How to Recognize Integrated Order
Tadeusz Borys75-81
-
Dimensions of Ecological Discourse – Overview of Problems and Selected Literature
Lech W. Zacher83-92
-
The Picture of Sustainable Development in “Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development” Journal
Ignacy S. Fiut93-100
-
Theoretical Basis and Implementation of the Idea of Sustainable Development in Forestry
Piotr Paschalis-Jakubowicz101-106
-
Douala – a City of Lost Hopes? Consequences of Decolonisation in Africa versus Sustainable Development
Marta Dorenda-Zaborowicz101-106
-
Spatial Environmental Services in the Approach of the Assumptions of Economics for Sustainable Development
Artur Michałowski117-126
-
Subjective Areas of Life Quality for People in Different Situa-tion in the Context of Sustainable Development
Anna Rożnowska127-140
-
Protection of Genetic Resources of Farm Animals in the Context of Sustainable Development
Karolina Szulc127-140
-
Ecological Education in Waste Management as a Tool for The Implementation of Sustainable Development
Małgorzata Pawul, Wiktoria Sobczyk147-156
-
Educator of Sustainable Development as the Response to the Need of Sustainable Society Education
Ewa Gajuś-Lankamer, Anna Maria Wójcik157-164
-
Book Review: J. Ikerd, A Revolution of the Middle… and The Pursuit of Happiness, on-line audiobook
Lucjan Pawłowski165
-
Book Review: J. Kurowicki, Estetyczność środowiska naturalnego/Ecoaesthetics of the Natural Environment
Andrzej Papuziński165-167
-
Communiques of the State Environmental Council of Poland
Work Plan 2011 9th Plenary Meeting of PROSTomasz Winnicki169-170
Archives
-
Vol. 8 No. 2
2013-07-01 13
-
Vol. 8 No. 1
2013-01-02 12
-
Vol. 7 No. 2
2012-07-02 14
-
Vol. 7 No. 1
2012-01-02 12
-
Vol. 6 No. 2
2011-07-01 19
-
Vol. 6 No. 1
2011-01-03 18
-
Vol. 5 No. 2
2010-07-01 21
-
Vol. 5 No. 1
2010-01-04 16
-
Vol. 4 No. 2
2009-07-01 19
-
Vol. 4 No. 1
2009-01-05 22
Main Article Content
Authors
ewa.gajuslankamer@poczta.umcs.lublin.pl
am.wojcik@poczta.umcs.lublin.pl
Abstract
The article presents the selected issues in education for sustainable development. It consists of the characteristics of this education. The main emphasis has been placed on the presentation of an original concept of educator for sustainable development educator. A description of such educator was given. The education model and the effects of its use in the practice of higher education were also shown.
Keywords:
References
BOŁTROMIUK A., BURGER T., Polacy w zwierciadle ekologicznym. Raport z badań nad świadomością ekologiczną Polaków w 2008 r. Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Warszawa 2008.
BOŁTROMIUK A., Zrównoważony rozwój w perspektywie polskiego społeczeństwa, w: Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Materiały do studiowania, red. Poskrobko B., Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Białystok 2010a, s. 53-75.
BOŁTROMIUK A., 2010b, Polskie społeczeństwo wobec idei i zasad zrównoważonego rozwoju w: Problemy ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol.5 no 2, s. 107-116.
DURBIN T.P., 2009, Zrównoważony aktywizm. Centrum na Rzecz Energii, Polityki Środowiskowej i Niekonwencjonalnej Edukacji, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development , vol. 4 no 1, s. 15-32.
GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A. M., Potrzeba i warunki kształcenia dla zrównoważonego rozwoju w szkole wyższej, w: Wiedza, umiejętności, postawy a jakość kształcenia w szkole wyższej, red. Sitarska B., Jankowski K., Droba R. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2009a, s. 295-300.
GAJUŚ-LANKAMER E. WÓJCIK A. M., Wiedza studentów pedagogiki UMCS z zakresu edukacji ekologicznej wobec wyzwań dekady edukacji dla zrównoważonego rozwoju, w: Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia, red. Rondalska D., Zduniak A., Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa w Poznaniu, Poznań 2009b, s. 246-251.
GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A. M., Efekty kształcenia na kursie dla studentów „Edukator zrównoważonego rozwoju”, w: Badania w dydaktykach przedmiotów przyrodniczych, red. Nodzyńska M., Paśko J.R., Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Kraków 2010a, s. 134-138.
GAJUŚ-LANKAMER E. WÓJCIK A. M., Edukacja dla zrównoważonego rozwoju. Poradnik dla studentów i nauczyciel,. Immedia Studio, Lublin 2010b.
GRODZIŃSKA-JURCZAK M., GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A. M., PIETRZYK A., 2010, Potrzeby i warunki edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w Polsce, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol.5 no 2, s. 94-106.
GUS 2009a, Ochrona środowiska 2009, Warszawa 2009.
GUS 2009b, Energia ze źródeł odnawialnych w 2008, Warszawa 2009.
HŁOBIŁ A., 2010, Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5 no 2, s. 87-94.
JASTRZĘBSKA-SMOLAGA H., 2001, Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju, w: Ekonomia i Środowisko, no 1, s. 142.
RONENBERG J., BERGIER T., Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Fundacja Sendzimira, Kraków 2010.
ŁUSZCZYK M., Kształtowanie postawy homo sustinens wśród ekonomistów, w: Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Zarys problemów badawczych i dydaktyki, red. Poskrobko B., Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok 2010, s. 109-122.
PAWŁOWSKI A., PAWŁOWSKI L., Zrównoważony rozwój we współczesnej cywilizacji. Cz.1., Środowisko a zrównoważony rozwój, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3 no 1, s. 53-65.
SANDNER J., 2007, Idea zrównoważonego rozwoju w holistycznej edukacji przyrodniczej, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2 no 2, s. 101-105.
Stan świadomości i postaw mieszkańców Polski wobec utraty różnorodności biologicznej. Raport z badania ilościowego na zamówienie Ministra Środowiska, http://www.mos.gov.pl (1.06.2010).
Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008.
WELFENS M., LIEDTKE CH., Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w Niemczech – stan i wyzwania, w: Ocena efektywności edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju – sposoby podejścia i strategie wdrażania, red. Kassenberg A., Welfens M., Instytut na rzecz Ekorozwoju, Warszawa 2006, s. 19-22.
Article Details
Abstract views: 72
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
