The concept of corporate social responsibility and sustainable development

Przemysław Wołczek


Wrocław University of Economics, Faculty of Economic Sciences, Department of Strategic Management, Ul. Komandorska 118/120, 53-345 Wrocław (Poland)


Abstract

This article aims to analyse the key assumptions of corporate social responsibility (CSR). Furthermore it discusses issues related to its practical implementation and its role in the realisation of sustainable development. The article adopts the theory that although the concept of corporate social responsibility is based on different theoretical grounds to that of the concept of sustainable development, they have a commonality and their key objective is to undertake actions to improve the quality of life for people on a global scale.


Keywords:

Corporate Social Responsibility, sustainable development

ADAMCZYK J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2009.
  Google Scholar

BARON D., 2008, Managerial contracting and corporate social responsibility, in: Journal of Public Economics, vol. 92, no 1-2, p. 268-288.
  Google Scholar

BENEDICT XIV, Encyclical Vix Pervenit, 1745, http://www.papalencyclicals.net/Ben14/b14vixpe.htm (16.08.2013).
  Google Scholar

BOWEN H. R., Social Responsibilities of the Businessman, Harper and Brothers, New York, 1953.
  Google Scholar

CARROLL A. B., 1991, The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, in: Business Horizons, July-August 1991, p. 39-48.
  Google Scholar

CARROLL A.B., BUCHHOLTZ A.K., Business and Society: Ethics and Stakeholder Management, 7th ed., South-Western Cengage Learning, Mason, Ohio 2009.
  Google Scholar

DAVIS K., BLOMSTROM R., Business and Society: Environment and Responsibility, McGraw-Hill, New York 1975.
  Google Scholar

DRUCKER P.F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, PWN, Warszawa 1999.
  Google Scholar

EIU (Economist Intelligence Unit), 2010, Global trends in sustainability performance management, http://fm.sap.com/data/UPLOAD/files/EIU_-_Sustainability_Performance_Management%5B1%5D.pdf (20.04.2013).
  Google Scholar

ELFENBEIN D., McMANUS B., 2010, A greater price for a greater good? Evidence that consumers pay more for charity-linked products, in: American Economic Journal: Economic Policy, vol. 2, no 2, p. 28-60.
  Google Scholar

FILEK J., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej?, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa 2006.
  Google Scholar

FILEK J., 2013, Czy biznes zobowiązuje?, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/F/FS/biznes_ zobowiazu-je.html (20.06.2013).
  Google Scholar

FRIEDMAN M., Capitalism and Freedom, University of Chicago Press, Chicago 1962.
  Google Scholar

FRIEDMAN M., Społeczną powinnością biznesu jest pomnażanie zysków, in: Etyka biznesu. Z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, eds. Ryan L.V. CSV, Sójka J., W drodze, Poznań 1997.
  Google Scholar

GASIŃSKI T., PISKALSKI G., Zrównoważony biznes. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorstw, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2009.
  Google Scholar

GASPARSKI W., Etyka biznesu, in: Biznes, etyka, odpowiedzialność, ed. Gasparski W., PWN, Warszawa 2012.
  Google Scholar

Global Compact, http://www.unglobalcompact.org/AboutTheGC/TheTenPrinciples/index.html (15.01.2013).
  Google Scholar

Green Paper. Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/com/2001/com2001_0366en01.pdf (13.01.2013).
  Google Scholar

GRI, 2010, Sustainability Reporting Statistics. Publication year 2010, https://www.globalreporting.org/resourcelibrary/GRI-Reporting-Stats-2010.pdf (20.04.2013).
  Google Scholar

GRI, 2011, A new phase: the growth of sustainability reporting, GRI’s Year in Review 2010/2011; https://www.globalreporting.org/resourcelibrary/GRI-Year-In-Review-2010-2011.pdf (20.04.2013).
  Google Scholar

GRIFFIN R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2005.
  Google Scholar

GUSTAFSON J., 2007, Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu, in: Biznes (tom 1), Zarządzanie firmą (część 1), PWN, Warszawa 2007, p. 190.
  Google Scholar

HULL Z., 2008, Sustainable Development: Promises, Understanding and Prospects, in: Sustainable Development, vol. 16, no 2, p. 73-80.
  Google Scholar

ISO 26000 Guidance on social responsibility, http://www.pkn.pl/iso-26000 (16.10.2013).
  Google Scholar

JANIKOWSKI R., 2007, Sustensologia a zrównoważony rozwój, in: Problemy interpretacji i realizacji zrównoważonego rozwoju, ed. Poskrobko B., Dobrzański G., Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Białystok 2009.
  Google Scholar

JASZEWSKA B.,2013, Konferencja Rio+20, in: Odpowiedzialny biznes w Polsce. Raport 2012, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2013, p. 5.
  Google Scholar

KACZOCHA W., 2009, Filozoficzno-etyczne rozwinięcie idei społecznej odpowiedzialności biznesu, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 42, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009, p. 26-38.
  Google Scholar

KLIMCZAK B., Etyka gospodarcza, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2002.
  Google Scholar

KPMG, Corporate Sustainability. A Progress report, 2011, http://www.kpmg.com/Global/en/Is-suesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/corporate-sustainability-v2.pdf (22.04.2013).
  Google Scholar

KORPUS J., Społeczna odpowiedzialność w obszarze kształtowania środowiska pracy, Plecet, Warszawa 2006.
  Google Scholar

KPMG, International Survey of Corporate Responsibility Reporting 2011; KPMG, http://www.kpmg.com/Global/en/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/corporate-responsibility/Documents/2011-survey.pdf (20.04.2013).
  Google Scholar

LEO XIII, Encyclical Rerum Novarum, Vatican 1891.,
  Google Scholar

LORD E.W., Fundamentals of Business Ethics, Ronald Press, New York 1926.
  Google Scholar

MAZUR-WIERZBICKA E., CSR w dydaktyce, czyli jak uczyć studentów społecznej odpowiedzialności, Stowarzyszenie Kreatywni dla Szczecina, Szczecin 2012.
  Google Scholar

ODPOWIEDZIALNY BIZNES, http://odpowiedzialnybiznes.pl/pl/o-nas/o-forum-odpowiedzialnego-biznesu/misja-i-wizja (17.04.2013).
  Google Scholar

UN, 2010, A New Era of Sustainability, UN Global Compact-Accenture CEO Study 2010, http://www.unglobalcompact.org/docs/news_ events/8.1/UNGC_Accenture_CEO_Study_2010.pdf (24.04.2013).
  Google Scholar

PAŃKÓW W., ROK B., STRUMIŃSKA-KUTRA M., WOŹNICZKO J., Oblicza społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, Scholar, Warszawa 2010.
  Google Scholar

PAWŁOWSKI A., 2008, How Many Dimensions Does Sustainable Development Have?, in: Sustainable Development, vol. 16, no 2, p. 81-90.
  Google Scholar

PORTER M.E., KRAMER M.R., 2007, Strategia a społeczeństwo, in: Harvard Business Review Polska, VI 2007, p. 76-94.
  Google Scholar

ROK B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.
  Google Scholar

RYBAK M., Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2004.
  Google Scholar

STEINMANN H., SCHREYÖGG G., Zarządzanie. Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady, Politechnika Wrocławska, Wrocław 2001.
  Google Scholar

WOŁCZEK P., 2010, Społeczna odpowiedzialność biznesu w ujęciu strategicznym, in: Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 100, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2010, p. 133-145.
  Google Scholar

WOŁCZEK P., 2011a, Społeczna odpowiedzialność biznesu źródłem przewagi konkurencyjnej, in: Wybory strategiczne w przedsiębiorstwach. Rezultaty ekonomiczne, organizacyjne i społeczne. Zeszyty naukowe no 170, Uniwerystet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2011, p. 321-330.
  Google Scholar

WOŁCZEK P., 2011, Strategia a CSR, in: Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 156, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2011, p. 275-286.
  Google Scholar

ZASADY prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte podczas obrad okrągłego stołu w Caux, 1986, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IK/dokument_dz_gospod.html (01.05.2013).
  Google Scholar

2012 Global Winners & Reporting Trends, CorporateRegister.com, April 2012, p.4, http://www.corporateregister.com/a10723/45590-12th-11762220C1759774000T-Gl.pdf (20.04.2013).
  Google Scholar

Download


Published
2014-01-02

Cited by

Wołczek, P. (2014). The concept of corporate social responsibility and sustainable development. Problemy Ekorozwoju, 9(1), 157–166. Retrieved from https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4902

Authors

Przemysław Wołczek 

Wrocław University of Economics, Faculty of Economic Sciences, Department of Strategic Management, Ul. Komandorska 118/120, 53-345 Wrocław Poland

Statistics

Abstract views: 6
PDF downloads: 3