The concept of corporate social responsibility and sustainable development
Przemysław Wołczek
Wrocław University of Economics, Faculty of Economic Sciences, Department of Strategic Management, Ul. Komandorska 118/120, 53-345 Wrocław (Poland)
Abstract
This article aims to analyse the key assumptions of corporate social responsibility (CSR). Furthermore it discusses issues related to its practical implementation and its role in the realisation of sustainable development. The article adopts the theory that although the concept of corporate social responsibility is based on different theoretical grounds to that of the concept of sustainable development, they have a commonality and their key objective is to undertake actions to improve the quality of life for people on a global scale.
Keywords:
Corporate Social Responsibility, sustainable developmentReferences
ADAMCZYK J., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2009.
Google Scholar
BARON D., 2008, Managerial contracting and corporate social responsibility, in: Journal of Public Economics, vol. 92, no 1-2, p. 268-288.
Google Scholar
BENEDICT XIV, Encyclical Vix Pervenit, 1745, http://www.papalencyclicals.net/Ben14/b14vixpe.htm (16.08.2013).
Google Scholar
BOWEN H. R., Social Responsibilities of the Businessman, Harper and Brothers, New York, 1953.
Google Scholar
CARROLL A. B., 1991, The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, in: Business Horizons, July-August 1991, p. 39-48.
Google Scholar
CARROLL A.B., BUCHHOLTZ A.K., Business and Society: Ethics and Stakeholder Management, 7th ed., South-Western Cengage Learning, Mason, Ohio 2009.
Google Scholar
DAVIS K., BLOMSTROM R., Business and Society: Environment and Responsibility, McGraw-Hill, New York 1975.
Google Scholar
DRUCKER P.F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, PWN, Warszawa 1999.
Google Scholar
EIU (Economist Intelligence Unit), 2010, Global trends in sustainability performance management, http://fm.sap.com/data/UPLOAD/files/EIU_-_Sustainability_Performance_Management%5B1%5D.pdf (20.04.2013).
Google Scholar
ELFENBEIN D., McMANUS B., 2010, A greater price for a greater good? Evidence that consumers pay more for charity-linked products, in: American Economic Journal: Economic Policy, vol. 2, no 2, p. 28-60.
Google Scholar
FILEK J., Społeczna odpowiedzialność biznesu. Tylko moda czy nowy model prowadzenia działalności gospodarczej?, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa 2006.
Google Scholar
FILEK J., 2013, Czy biznes zobowiązuje?, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/F/FS/biznes_ zobowiazu-je.html (20.06.2013).
Google Scholar
FRIEDMAN M., Capitalism and Freedom, University of Chicago Press, Chicago 1962.
Google Scholar
FRIEDMAN M., Społeczną powinnością biznesu jest pomnażanie zysków, in: Etyka biznesu. Z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, eds. Ryan L.V. CSV, Sójka J., W drodze, Poznań 1997.
Google Scholar
GASIŃSKI T., PISKALSKI G., Zrównoważony biznes. Podręcznik dla małych i średnich przedsiębiorstw, Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2009.
Google Scholar
GASPARSKI W., Etyka biznesu, in: Biznes, etyka, odpowiedzialność, ed. Gasparski W., PWN, Warszawa 2012.
Google Scholar
Global Compact, http://www.unglobalcompact.org/AboutTheGC/TheTenPrinciples/index.html (15.01.2013).
Google Scholar
Green Paper. Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility, http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/com/2001/com2001_0366en01.pdf (13.01.2013).
Google Scholar
GRI, 2010, Sustainability Reporting Statistics. Publication year 2010, https://www.globalreporting.org/resourcelibrary/GRI-Reporting-Stats-2010.pdf (20.04.2013).
Google Scholar
GRI, 2011, A new phase: the growth of sustainability reporting, GRI’s Year in Review 2010/2011; https://www.globalreporting.org/resourcelibrary/GRI-Year-In-Review-2010-2011.pdf (20.04.2013).
Google Scholar
GRIFFIN R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2005.
Google Scholar
GUSTAFSON J., 2007, Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu, in: Biznes (tom 1), Zarządzanie firmą (część 1), PWN, Warszawa 2007, p. 190.
Google Scholar
HULL Z., 2008, Sustainable Development: Promises, Understanding and Prospects, in: Sustainable Development, vol. 16, no 2, p. 73-80.
Google Scholar
ISO 26000 Guidance on social responsibility, http://www.pkn.pl/iso-26000 (16.10.2013).
Google Scholar
JANIKOWSKI R., 2007, Sustensologia a zrównoważony rozwój, in: Problemy interpretacji i realizacji zrównoważonego rozwoju, ed. Poskrobko B., Dobrzański G., Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Białystok 2009.
Google Scholar
JASZEWSKA B.,2013, Konferencja Rio+20, in: Odpowiedzialny biznes w Polsce. Raport 2012, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2013, p. 5.
Google Scholar
KACZOCHA W., 2009, Filozoficzno-etyczne rozwinięcie idei społecznej odpowiedzialności biznesu, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 42, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009, p. 26-38.
Google Scholar
KLIMCZAK B., Etyka gospodarcza, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2002.
Google Scholar
KPMG, Corporate Sustainability. A Progress report, 2011, http://www.kpmg.com/Global/en/Is-suesAndInsights/ArticlesPublications/Documents/corporate-sustainability-v2.pdf (22.04.2013).
Google Scholar
KORPUS J., Społeczna odpowiedzialność w obszarze kształtowania środowiska pracy, Plecet, Warszawa 2006.
Google Scholar
KPMG, International Survey of Corporate Responsibility Reporting 2011; KPMG, http://www.kpmg.com/Global/en/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/corporate-responsibility/Documents/2011-survey.pdf (20.04.2013).
Google Scholar
LEO XIII, Encyclical Rerum Novarum, Vatican 1891.,
Google Scholar
LORD E.W., Fundamentals of Business Ethics, Ronald Press, New York 1926.
Google Scholar
MAZUR-WIERZBICKA E., CSR w dydaktyce, czyli jak uczyć studentów społecznej odpowiedzialności, Stowarzyszenie Kreatywni dla Szczecina, Szczecin 2012.
Google Scholar
ODPOWIEDZIALNY BIZNES, http://odpowiedzialnybiznes.pl/pl/o-nas/o-forum-odpowiedzialnego-biznesu/misja-i-wizja (17.04.2013).
Google Scholar
UN, 2010, A New Era of Sustainability, UN Global Compact-Accenture CEO Study 2010, http://www.unglobalcompact.org/docs/news_ events/8.1/UNGC_Accenture_CEO_Study_2010.pdf (24.04.2013).
Google Scholar
PAŃKÓW W., ROK B., STRUMIŃSKA-KUTRA M., WOŹNICZKO J., Oblicza społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, Scholar, Warszawa 2010.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., 2008, How Many Dimensions Does Sustainable Development Have?, in: Sustainable Development, vol. 16, no 2, p. 81-90.
Google Scholar
PORTER M.E., KRAMER M.R., 2007, Strategia a społeczeństwo, in: Harvard Business Review Polska, VI 2007, p. 76-94.
Google Scholar
ROK B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.
Google Scholar
RYBAK M., Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2004.
Google Scholar
STEINMANN H., SCHREYÖGG G., Zarządzanie. Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady, Politechnika Wrocławska, Wrocław 2001.
Google Scholar
WOŁCZEK P., 2010, Społeczna odpowiedzialność biznesu w ujęciu strategicznym, in: Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 100, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2010, p. 133-145.
Google Scholar
WOŁCZEK P., 2011a, Społeczna odpowiedzialność biznesu źródłem przewagi konkurencyjnej, in: Wybory strategiczne w przedsiębiorstwach. Rezultaty ekonomiczne, organizacyjne i społeczne. Zeszyty naukowe no 170, Uniwerystet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2011, p. 321-330.
Google Scholar
WOŁCZEK P., 2011, Strategia a CSR, in: Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 156, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2011, p. 275-286.
Google Scholar
ZASADY prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte podczas obrad okrągłego stołu w Caux, 1986, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IK/dokument_dz_gospod.html (01.05.2013).
Google Scholar
2012 Global Winners & Reporting Trends, CorporateRegister.com, April 2012, p.4, http://www.corporateregister.com/a10723/45590-12th-11762220C1759774000T-Gl.pdf (20.04.2013).
Google Scholar
Authors
Przemysław WołczekWrocław University of Economics, Faculty of Economic Sciences, Department of Strategic Management, Ul. Komandorska 118/120, 53-345 Wrocław Poland
Statistics
Abstract views: 14PDF downloads: 6
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.