RESEARCH OF ELECTRICAL PARAMETERS OF START-UP PROCESS OF DIESEL ENGINES


Abstract

During the engine start-up occurs the number of negative phenomena, which have an impact on the engine condition, its electrical equipment
and the natural environment in which it is used. The starting process of the diesel engine is affected by number of factors such as: technical condition
of the start-up engine unit, engine technical condition, the level of charged battery, the features of grease, engine immobilization time, engine temperature,
etc. Mechanical energy needed to initiate the diesel engine start-up is supplied by electric starter motor by means of engine crankshaft. Knowledge
concerning the work parameters of electrical starter during the start-up of diesel engine may be crucial not only for the user of the engine (driver
of the vehicle), but above all for designers of modern diesel engine start-up units and maintenance staff. The article presents the results of electrical
parameters of start-up of single cylinder diesel engine.


Keywords

electrical current consumption; electric starter; combustion engine

Abramek K. F.: Phenomenon of Load Losses at the Engine Start-up Stage. TEKA Komisji Energetyki Rolnictwa - OL PAN, 8a, 2008, 7–11.

Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P.: Comparative Assessment of CI Engine Response. Transport and Communications, Vol. 1, 2014, 1–4.

Broatch A., Ruiz S., Margot X., Gil A.: Methodology to estimate the threshold in-cylinder temperature for selfignition of fuel during cold start of Diesel engines. Energy 35, 2010, 2251–2260.

Caban J.: Budowa stanowiska do badań rozruchu silnika o zapłonie samoczynnym. Praca magisterska pod kierunkiem P. Droździela, Wydział Mechaniczny, Politechnika Lubelska, Lublin 2012.

Chartier C., Aronsson U., Andersson O., Egnell R.: Effect of injection strategy on cold start performance in an optical lightduty DI diesel engine. SAE Paper 2009-24-0045.

Cui Y., Peng H., Deng K., Shi L.: The effects of unburned hydrocarbon recirculation on ignition and combustion during diesel engine cold starts. Energy 64, 2014, 323–329.

Droździel P.: O rozruchu silnika o zapłonie samoczynnym. Eksploatacja i Niezawodność, 2 (34), 2007, 51–59.

Droździel P.: Widmo rozruchu silnika o zapłonie samoczynnym jako kryterium oceny warunków użytkowania samochodu. PNTTE, Warszawa 2009.

Droździel P., Krzywonos L., Liščak Š.: Selected aspects of diesel engines start-ups. Liber-Duo, Lublin 2013.

Dziubiński M., Krasowski E., Plizga K.: Metody rozpoznawania uszkodzeń rozruszników samochodowych. XXXIII Zimowa Szkoła Niezawodności „Metody badań przyczyn i skutków uszkodzeń”. Sekcja Podstaw Eksploatacji Komitetu Budowy Maszyn PAN, Szczyrk 2005, 106–117.

Mysłowski J.: Rozruch silników samochodowych z zapłonem samoczynnym. WNT, Warszawa 1996.

Pacaud P., Perrin H., Laget O.: Cold start on diesel engine: is low compression ratio compatible with cold start requirements? SAE, Paper 2008-01-1310.

Pastor J.V., Garcia-Oliver J.M., Pastor J.M., Ramirez-Hernandez J.G.: Ignition and combustion development for high speed direct injection diesel engines under low temperature cold start conditions. Fuel, 90 (4), 2011, 1556–1566.

Plizga K.: Metody diagnozowania rozruszników samochodowych. MOTROL nr 10, 2008, 102–109.

Pszczółkowski J.: Analiza i modelowanie procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym. WAT, Warszawa 2009.

Pszczółkowski J.: Charakterystyki rozruchowe silników o zapłonie samoczynnym. Wydawnictwo SEEP „Cogito". Zbąszynek 2004.

Roberts A., Brooks R., Shipway P.: Internal combustion engine cold-start efficiency: A review of the problem, causes and potential solutions. Energy Conversion and Management 82, 2014, 327–350.


Published : 2015-09-02


Caban, J. (2015). RESEARCH OF ELECTRICAL PARAMETERS OF START-UP PROCESS OF DIESEL ENGINES. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 5(3), 79-85. https://doi.org/10.5604/20830157.1166559

Jacek Caban  j.caban@pollub.pl
1Politechnika Lubelska, Wydział Mechaniczny, 2Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Wydział Inżynierii Produkcji, Katedra Maszyn Rolniczych i Transportowych  Poland