DIGITAL TECHNOLOGIES FOR SUPPORTING THE MANAGEMENT PROCESSES OF TEACHER PROFESSIONAL GROWTH WITHIN THE DEPARTMENTS OF MANAGEMENT IN THE UNIVERSITIES OF THE REPUBLIC OF POLAND

Victor Oliynyk


State Higher Educational Institution “University of Educational Management” of the NAES of Ukraine (Ukraine)
http://orcid.org/0000-0002-2576-0722

Iryna M. Androshchuk

irenandro@gmail.com
State Higher Educational Institution “University of Educational Management” of the NAES of Ukraine (Ukraine)
http://orcid.org/0000-0002-3557-793X

Abstract

The article examines the possible forms of self-management of the teacher professional growth of the management departments in the universities of the Republic of Poland. The following forms of enhancement of the teacher professional level are analyzed as courses, studies, trainings and portfolio. Distance and open education are characterized as alternative forms of self-management of the teacher professional growth in Polish universities. It was established that teachers of management departments use information systems LMS, LCMS; digital platforms Moodle, ELIAS and USOS in the system of higher education of the Republic of Poland.

The types of e-learning are described, its possibilities and influence on the teacher professional growth are characterized within the management departments in the Polish universities. The questionnaires and interviews data are analysed for teachers of management departments in the universities of the Republic of Poland, in which the ways and forms are indicated for self-management of professional growth preferred by the teachers of the management departments of Polish universities. The role of digital technologies is analysed as an integral part in self-management of teacher professional growth in the modern conditions of globalization and European integration of Polish society.


Keywords:

open education, distance learning, e-learning, professional growth, self-education, self-development, management, digital educational platforms, digital technology

Androshchuk I.M.: Self-Administration Form of Professional Teachers' Development within Departments of Management of Polish Higher Educational Institutions in the Framework of Open Education System. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal – Pedagogical Sciences 2 (93), 2018, 13–21.
  Google Scholar

Basińska B.A., Garnik І. (red.): Zarządzanie informacyjnym środowiskiem pracy. Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2014.
  Google Scholar

Becker-Pestka D. , Kołodziej J., Pujer K.: Rozwój osobisty i zawodowy. Wybrane problemy teorii i praktyki. EXANTE, Wrocław 2017.
  Google Scholar

Czarnecki K.: Teoretyczne podstawy zawodowego rozwoju człowieka. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humaitas w Sosnowcu 2, 2007, 39.
  Google Scholar

Europejski System Edukacji Elearningowej. URL: http://www.esee.eu/index.php?id=171 (Available: 12.06.2018).
  Google Scholar

Garski K., Gontarz J. (red.): Jak efektywnie szkolić pracowników. PARP, Warszawa 2009.
  Google Scholar

Jankowski D.: Twórczy rozwój jednostki w całożyciowych procesach edukacji i samoedukacji. Dialog o Kulturze i Edukacji 1/2012, 120–121.
  Google Scholar

Kopciał P.: Analiza metod e-learningowych stosowanych w kształceniu osób dorosłych. Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki 9(7), 2013, 80.
  Google Scholar

Kozioł L.: Determinanty rozwoju e-learningu korporacyjnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego w Siedlcach 98, 2013, 64–65.
  Google Scholar

Kozioł M.: Wykorzystanie e-learningu w procesie szkolenia małych i średnich przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomii w Tarnowie 1, t. 22, 2013, 48.
  Google Scholar

Król H., Ludwiczyński A. : Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. PWN, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Listwan T.: Kształcenie kadry menedżerskiej firmy. KADRY, Wrocław 1998.
  Google Scholar

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego: Strategia Rozwoju Kraju 2020. Warszawa, 2012. URL:http://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/0/7938232EA0AAD4F2C1257AD00052A8F6/%24File/972.pdf (Available: 12.06.2018).
  Google Scholar

Nauczyciel akademicki. URL: https://pl.wikipedia.org/wiki/Nauczyciel_akademicki (Available: 12.06.2018).
  Google Scholar

Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2007.
  Google Scholar

Oliynyk V.: Vidkryta pislyadyplomna pedahohichna osvita i dystantsiyne navchannya v zapytannyakh i vidpovidyakh. Universytet menedzhmentu osvity NAPN Ukrayiny, Kyyiv 2013.
  Google Scholar

Społeczeństwo informacyjne w liczbach. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, 2014. URL: https://www.gov.pl/documents/31305/0/spoleczenstwo_informacyjne_w_liczbach_2014_interactive_ok+%281%29.pdf/9c5e5068-5a03-6b80-ffb5-29eec1d46e2b (Available: 12.06.2018).
  Google Scholar

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. „Prawo o szkolnictwie wyższym”. Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późniejszymi zmianami.
  Google Scholar

Zapasa A.: Poradnik e-learningu. Świdnik 2011.
  Google Scholar

Download


Published
2018-09-25

Cited by

Oliynyk, V., & Androshchuk, I. M. (2018). DIGITAL TECHNOLOGIES FOR SUPPORTING THE MANAGEMENT PROCESSES OF TEACHER PROFESSIONAL GROWTH WITHIN THE DEPARTMENTS OF MANAGEMENT IN THE UNIVERSITIES OF THE REPUBLIC OF POLAND. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 8(3), 55–59. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.5286

Authors

Victor Oliynyk 

State Higher Educational Institution “University of Educational Management” of the NAES of Ukraine Ukraine
http://orcid.org/0000-0002-2576-0722

Authors

Iryna M. Androshchuk 
irenandro@gmail.com
State Higher Educational Institution “University of Educational Management” of the NAES of Ukraine Ukraine
http://orcid.org/0000-0002-3557-793X

Statistics

Abstract views: 485
PDF downloads: 146