DIGITAL TECHNOLOGIES FOR SUPPORTING THE MANAGEMENT PROCESSES OF TEACHER PROFESSIONAL GROWTH WITHIN THE DEPARTMENTS OF MANAGEMENT IN THE UNIVERSITIES OF THE REPUBLIC OF POLAND
Victor Oliynyk
State Higher Educational Institution “University of Educational Management” of the NAES of Ukraine (Ukraine)
http://orcid.org/0000-0002-2576-0722
Iryna M. Androshchuk
irenandro@gmail.comState Higher Educational Institution “University of Educational Management” of the NAES of Ukraine (Ukraine)
http://orcid.org/0000-0002-3557-793X
Abstract
The article examines the possible forms of self-management of the teacher professional growth of the management departments in the universities of the Republic of Poland. The following forms of enhancement of the teacher professional level are analyzed as courses, studies, trainings and portfolio. Distance and open education are characterized as alternative forms of self-management of the teacher professional growth in Polish universities. It was established that teachers of management departments use information systems LMS, LCMS; digital platforms Moodle, ELIAS and USOS in the system of higher education of the Republic of Poland.
The types of e-learning are described, its possibilities and influence on the teacher professional growth are characterized within the management departments in the Polish universities. The questionnaires and interviews data are analysed for teachers of management departments in the universities of the Republic of Poland, in which the ways and forms are indicated for self-management of professional growth preferred by the teachers of the management departments of Polish universities. The role of digital technologies is analysed as an integral part in self-management of teacher professional growth in the modern conditions of globalization and European integration of Polish society.
Keywords:
open education, distance learning, e-learning, professional growth, self-education, self-development, management, digital educational platforms, digital technologyReferences
Androshchuk I.M.: Self-Administration Form of Professional Teachers' Development within Departments of Management of Polish Higher Educational Institutions in the Framework of Open Education System. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal – Pedagogical Sciences 2 (93), 2018, 13–21.
Google Scholar
Basińska B.A., Garnik І. (red.): Zarządzanie informacyjnym środowiskiem pracy. Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2014.
Google Scholar
Becker-Pestka D. , Kołodziej J., Pujer K.: Rozwój osobisty i zawodowy. Wybrane problemy teorii i praktyki. EXANTE, Wrocław 2017.
Google Scholar
Czarnecki K.: Teoretyczne podstawy zawodowego rozwoju człowieka. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humaitas w Sosnowcu 2, 2007, 39.
Google Scholar
Europejski System Edukacji Elearningowej. URL: http://www.esee.eu/index.php?id=171 (Available: 12.06.2018).
Google Scholar
Garski K., Gontarz J. (red.): Jak efektywnie szkolić pracowników. PARP, Warszawa 2009.
Google Scholar
Jankowski D.: Twórczy rozwój jednostki w całożyciowych procesach edukacji i samoedukacji. Dialog o Kulturze i Edukacji 1/2012, 120–121.
Google Scholar
Kopciał P.: Analiza metod e-learningowych stosowanych w kształceniu osób dorosłych. Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki 9(7), 2013, 80.
Google Scholar
Kozioł L.: Determinanty rozwoju e-learningu korporacyjnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego w Siedlcach 98, 2013, 64–65.
Google Scholar
Kozioł M.: Wykorzystanie e-learningu w procesie szkolenia małych i średnich przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomii w Tarnowie 1, t. 22, 2013, 48.
Google Scholar
Król H., Ludwiczyński A. : Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. PWN, Warszawa 2007.
Google Scholar
Listwan T.: Kształcenie kadry menedżerskiej firmy. KADRY, Wrocław 1998.
Google Scholar
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego: Strategia Rozwoju Kraju 2020. Warszawa, 2012. URL:http://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/0/7938232EA0AAD4F2C1257AD00052A8F6/%24File/972.pdf (Available: 12.06.2018).
Google Scholar
Nauczyciel akademicki. URL: https://pl.wikipedia.org/wiki/Nauczyciel_akademicki (Available: 12.06.2018).
Google Scholar
Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2007.
Google Scholar
Oliynyk V.: Vidkryta pislyadyplomna pedahohichna osvita i dystantsiyne navchannya v zapytannyakh i vidpovidyakh. Universytet menedzhmentu osvity NAPN Ukrayiny, Kyyiv 2013.
Google Scholar
Społeczeństwo informacyjne w liczbach. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, 2014. URL: https://www.gov.pl/documents/31305/0/spoleczenstwo_informacyjne_w_liczbach_2014_interactive_ok+%281%29.pdf/9c5e5068-5a03-6b80-ffb5-29eec1d46e2b (Available: 12.06.2018).
Google Scholar
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. „Prawo o szkolnictwie wyższym”. Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późniejszymi zmianami.
Google Scholar
Zapasa A.: Poradnik e-learningu. Świdnik 2011.
Google Scholar
Authors
Victor OliynykState Higher Educational Institution “University of Educational Management” of the NAES of Ukraine Ukraine
http://orcid.org/0000-0002-2576-0722
Authors
Iryna M. Androshchukirenandro@gmail.com
State Higher Educational Institution “University of Educational Management” of the NAES of Ukraine Ukraine
http://orcid.org/0000-0002-3557-793X
Statistics
Abstract views: 487PDF downloads: 148
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.