TRACTION RECTIFIER-INVERTER SUBSTATION CONCEPT FOR 3 KV DC RAILWAY TRACTION SYSTEM
Abstract
In recent years, all newly manufactured and put into operation electric rail vehicles are equipped with asynchronous motors and have the opportunity
to return the energy to the overhead conytact line system during regenerative braking. This energy obtained from the regenerative braking process can
be fed back only if on the same OHCL section there is another electric vehicle that is simultaneously generating traction force. In this case this energy can be reused by this second vehicle. In any other case the energy generated by the regenerative braking process is dissipated on braking resistors. Moreover, the energy recuperation and transmission to the local power distribution system could be possible, if the traction substations were equipped with traction rectifier-inverter substation converters instead of traditional rectifiers. Converters are a type of converter semiconductor capable of bi-directional power transmission. This article outlines the technical problems which need to be solved while trying to model, design and to build such an inverter.
Keywords:
traction power supplies, electric vehiclesReferences
Barlik R., Nowak M.: Poradnik inżyniera energoelektronika. WNT, Warszawa 1998.
Google Scholar
Bael C.H., Han M.S., Kim Y.K., Choi C.Y.: Korea Railroad Research Institute. www.researchgate.net/publication/4214376_Simulation_Study_of_Regenerative_Inverter_for_DC_Traction_Substation [02.15.2015].
Google Scholar
Cornic D.: Alstom Transport. www.researchgate.net/publication/224204695_Efficient_recovery_of_braking_energy_through_a_reversible_dc_substation [02.15.2015].
Google Scholar
Januszewski S., Świątek H., Zymmer K.: Półprzewodnikowe przyrządy mocy. Właściwości i zastosowania. WKiŁ, Warszawa, 1999.
Google Scholar
Korzycki E., Mazurek P., Świątek H., Zymmer K.: Uwarunkowania i zalety stosowania w trakcji elektrycznej 18-24 pulsowych zespołów prostownikowych. Czasopismo Techniczne E. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 1-E/2007, 95-109.
Google Scholar
Nowak M, Barlik R.: Układy sterowania i regulacji urządzeń energoelektronicznych, WSiP Warszawa 2008.
Google Scholar
Raulin B: HESOP – innowacyjna podstacja trakcyjna z możliwością zwrotu energii rekuperacji do sieci elektroenergetycznej. Materiały XVI Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Trakcji Elektrycznej SEMTRAK 2014, Zakopane 2014.
Google Scholar
Szeląg A.: Wpływ napięcia w sieci trakcyjnej 3 kV DC na parametry energetyczno-trakcyjne zasilanych pojazdów. Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM", Warszawa 2013.
Google Scholar
Skarpetowski G.: Sposób sterowania elektrycznym zaworem przekształtnika, Rzeczpospolita Polska, Patent nr 168286.
Google Scholar
PN - EN 50163. Zastosowania kolejowe Napięcia zasilania systemów trakcyjnych.
Google Scholar
PN - EN 50160. Parametry napięcia zasilającego w publicznych sieciach rozdzielczych.
Google Scholar
Authors
Włodzimierz Kruczekwkruczek@ikolej.pl
Instytut Kolejnictwa, Zakład Elektroenergetyki Poland
Statistics
Abstract views: 173PDF downloads: 242
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Most read articles by the same author(s)
- Włodzimierz Kruczek, THE ELECTRICAL CHARACTERISTICS OF A CATENARY SYSTEM IN ELECTRIC RAIL VEHICLES, THE CALCULATION OF TRACTION LOAD AND SHORT – CIRCUIT CURRENTS , Informatyka, Automatyka, Pomiary w Gospodarce i Ochronie Środowiska: Vol. 3 No. 4 (2013)