KONCEPCJA TRAKCYJNEJ PODSTACJI PROSTOWNIKOWO-FALOWNIKOWEJ W KOLEJOWYM SYSTEMIE ZASILANIA TRAKCYJNEGO 3 KV DC
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Open full text
Numer Tom 5 Nr 2 (2015)
-
NADZÓR NAD WYPOSAŻENIEM POMIAROWYM NA PRZYKŁADZIE MIERNIKÓW NATĘŻENIA OŚWIETLENIA
Agnieszka Banaszak, Justyna Wtorkiewicz3-5
-
FRAKTALE W PROJEKTOWANIU KONDENSATORÓW Z POPRZECZNĄ POJEMNOŚCIĄ – WYNIKI POMIARÓW
Piotr Kocanda, Andrzej Kos, Adam Gołda6-9
-
ROZWÓJ WYŁADOWANIA ŁUKOWEGO W OSIOWYM POLU MAGNETYCZNYM
Krzysztof Krasuski10-12
-
INNOWACYJNY PROJEKT MECHANIZMU DLA NARZĘDZI LAPAROSKOPOWYCH
Łukasz Mucha13-17
-
PREDYKCYJNY REGULATOR PRĄDU W STRATEGII MTPA – BADANIA SYMULACYJNE
Rafał Piotuch18-21
-
OPTYMALIZACJA OBLICZEŃ TRÓJWYMIAROWYCH LOKALNYCH MAP KIERUNKOWYCH Z UŻYCIEM ŚRODOWISKA OBLICZENIOWEGO MATLAB
Ranya Al Darwich, Laurent Babout22-24
-
KONCEPCJA TRAKCYJNEJ PODSTACJI PROSTOWNIKOWO-FALOWNIKOWEJ W KOLEJOWYM SYSTEMIE ZASILANIA TRAKCYJNEGO 3 KV DC
Włodzimierz Kruczek25-29
-
WYKORZYSTANIE FORMATU IONEX DO POPRAWY POZYCJONOWANIA NA OBSZARZE POWIATU RYCKIEGO
Kamil Krasuski30-34
-
WYKORZYSTANIE METODY ÅNGSTRÖMA DO SZACOWANIA DYFUZYJNOŚCI CIEPLNEJ WSADU W UKŁADZIE NAGRZEWANIA INDUKCYJNEGO
Adam Cieślak, Jerzy Zgraja35-38
-
METODY ELIMINACJI ARTEFAKTÓW W SYGNAŁACH EEG
Małgorzata Plechawska-Wójcik39-46
-
WŁAŚCIWOŚCI ELEKTRYCZNE NANOKOMPOZYTÓW (FeCoZr)x(Al2O3)(100-x) WYTWORZONYCH ROZPYLANIEM WIĄZKĄ ARGONU I TLENU JAKO UKŁADY KONDENSATOROWE
Konrad Kierczyński, Tomasz Kołtunowicz47-54
-
ZASTOSOWANIA ANALIZY RUCHU OCZU W DIAGNOSTYCE CHORÓB NEURODEGENERACYJNYCH
Magdalena Borys55-63
-
SYSTEMY FOTOWOLTAICZNE W BUDYNKACH – MODEL PRACY W WARUNKACH KLIMATYCZNYCH LUBLINA A ASPEKTY ŚRODOWISKOWE
Agnieszka Żelazna64-71
-
AUTOMATYCZNE STEROWANIE COFANIA CIĄGNIKA SIODŁOWEGO Z NACZEPĄ
Pavlo Gumenyuk72-80
-
Mapa rozwoju dyscypliny Elektrotechnika
Tadeusz Citko81-93
Archiwum
-
Tom 7 Nr 4
2017-12-21 23
-
Tom 7 Nr 3
2017-09-30 24
-
Tom 7 Nr 2
2017-06-30 27
-
Tom 7 Nr 1
2017-03-03 33
-
Tom 6 Nr 4
2016-12-22 16
-
Tom 6 Nr 3
2016-08-08 18
-
Tom 6 Nr 2
2016-05-10 16
-
Tom 6 Nr 1
2016-02-04 16
-
Tom 5 Nr 4
2015-10-28 19
-
Tom 5 Nr 3
2015-09-02 17
-
Tom 5 Nr 2
2015-06-30 15
-
Tom 5 Nr 1
2015-03-31 18
-
Tom 4 Nr 4
2014-12-09 29
-
Tom 4 Nr 3
2014-09-26 22
-
Tom 4 Nr 2
2014-06-18 21
-
Tom 4 Nr 1
2014-03-12 19
-
Tom 3 Nr 4
2013-12-27 20
-
Tom 3 Nr 3
2013-07-24 13
-
Tom 3 Nr 2
2013-05-16 9
-
Tom 3 Nr 1
2013-02-14 11
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
DOI
Authors
Abstrakt
Kolejowe podstacje trakcyjnego systemu zasilania trakcji elektrycznej prądu stałego wyposażone są w prostowniki, których zadaniem jest przekształcanie, napięcia przemiennego o częstotliwości krajowego systemu energetycznego na napięcie stałe. Są to przekształtniki nie sterowane o jednokierunkowym przesyle mocy. W ostatnich latach praktycznie wszystkie nowo produkowane i wprowadzane do eksploatacji elektryczne pojazdy trakcyjne, to pojazdy wyposażone w silniki asynchroniczne i mające możliwość zwrotu energii do kolejowej sieci trakcyjnej podczas hamowania rekuperacyjnego. Zwrot energii jest jednak możliwy tylko w przypadku gdy w tym samym czasie w pobliżu znajduje się inny pojazd, który jest w fazie rozruchu lub jazdy z prądem, w takiej sytuacji energia ta może być wykorzystana przez ten pojazd. W każdym innym przypadku energia elektryczna pochodząca od procesu hamowania rekuperacyjnego wytracana jest w specjalnych rezystorach hamowania. Zwrot odzyskanej energii do systemu energetycznego byłby możliwy w przypadku zastosowania w kolejowych podstacjach trakcyjnych zamiast prostowników, przekształtniki dwukierunkowych czyli rodzaju przekształtnika półprzewodnikowego, mającego zdolność dwukierunkowego przesyłu mocy. Niniejszy artykuł przedstawia zarys problemów technicznych z jakimi należy się uporać przy próbie modelowania, projektowania i budowy takiego przekształtnika. Intencją autora jest rozpoczęcie przewodu doktorskiego, w którym zostanie wykonane modelowanie komputerowe, ocena możliwości, sensowności technicznej i ekonomicznej zastosowania takiego przekształtnika w kolejowych podstacjach trakcyjnych 3 kV DC. Promotorem tej rozprawy doktorskiej będzie prof. dr hab. inż. Grzegorz Skarpetowski.
Słowa kluczowe:
Bibliografia
Barlik R., Nowak M.: Poradnik inżyniera energoelektronika. WNT, Warszawa 1998.
Bael C.H., Han M.S., Kim Y.K., Choi C.Y.: Korea Railroad Research Institute. www.researchgate.net/publication/4214376_Simulation_Study_of_Regenerative_Inverter_for_DC_Traction_Substation [02.15.2015].
Cornic D.: Alstom Transport. www.researchgate.net/publication/224204695_Efficient_recovery_of_braking_energy_through_a_reversible_dc_substation [02.15.2015].
Januszewski S., Świątek H., Zymmer K.: Półprzewodnikowe przyrządy mocy. Właściwości i zastosowania. WKiŁ, Warszawa, 1999.
Korzycki E., Mazurek P., Świątek H., Zymmer K.: Uwarunkowania i zalety stosowania w trakcji elektrycznej 18-24 pulsowych zespołów prostownikowych. Czasopismo Techniczne E. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 1-E/2007, 95-109.
Nowak M, Barlik R.: Układy sterowania i regulacji urządzeń energoelektronicznych, WSiP Warszawa 2008.
Raulin B: HESOP – innowacyjna podstacja trakcyjna z możliwością zwrotu energii rekuperacji do sieci elektroenergetycznej. Materiały XVI Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Trakcji Elektrycznej SEMTRAK 2014, Zakopane 2014.
Szeląg A.: Wpływ napięcia w sieci trakcyjnej 3 kV DC na parametry energetyczno-trakcyjne zasilanych pojazdów. Instytut Naukowo-Wydawniczy "SPATIUM", Warszawa 2013.
Skarpetowski G.: Sposób sterowania elektrycznym zaworem przekształtnika, Rzeczpospolita Polska, Patent nr 168286.
PN - EN 50163. Zastosowania kolejowe Napięcia zasilania systemów trakcyjnych.
PN - EN 50160. Parametry napięcia zasilającego w publicznych sieciach rozdzielczych.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abstract views: 295
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
