RESEARCH OF ELECTRICAL PARAMETERS OF START-UP PROCESS OF DIESEL ENGINES
Jacek Caban
j.caban@pollub.pl1Politechnika Lubelska, Wydział Mechaniczny, 2Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Wydział Inżynierii Produkcji, Katedra Maszyn Rolniczych i Transportowych (Poland)
Abstract
During the engine start-up occurs the number of negative phenomena, which have an impact on the engine condition, its electrical equipment
and the natural environment in which it is used. The starting process of the diesel engine is affected by number of factors such as: technical condition
of the start-up engine unit, engine technical condition, the level of charged battery, the features of grease, engine immobilization time, engine temperature,
etc. Mechanical energy needed to initiate the diesel engine start-up is supplied by electric starter motor by means of engine crankshaft. Knowledge
concerning the work parameters of electrical starter during the start-up of diesel engine may be crucial not only for the user of the engine (driver
of the vehicle), but above all for designers of modern diesel engine start-up units and maintenance staff. The article presents the results of electrical
parameters of start-up of single cylinder diesel engine.
Keywords:
electrical current consumption, electric starter, combustion engineReferences
Abramek K. F.: Phenomenon of Load Losses at the Engine Start-up Stage. TEKA Komisji Energetyki Rolnictwa - OL PAN, 8a, 2008, 7–11.
Google Scholar
Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P.: Comparative Assessment of CI Engine Response. Transport and Communications, Vol. 1, 2014, 1–4.
Google Scholar
Broatch A., Ruiz S., Margot X., Gil A.: Methodology to estimate the threshold in-cylinder temperature for selfignition of fuel during cold start of Diesel engines. Energy 35, 2010, 2251–2260.
Google Scholar
Caban J.: Budowa stanowiska do badań rozruchu silnika o zapłonie samoczynnym. Praca magisterska pod kierunkiem P. Droździela, Wydział Mechaniczny, Politechnika Lubelska, Lublin 2012.
Google Scholar
Chartier C., Aronsson U., Andersson O., Egnell R.: Effect of injection strategy on cold start performance in an optical lightduty DI diesel engine. SAE Paper 2009-24-0045.
Google Scholar
Cui Y., Peng H., Deng K., Shi L.: The effects of unburned hydrocarbon recirculation on ignition and combustion during diesel engine cold starts. Energy 64, 2014, 323–329.
Google Scholar
Droździel P.: O rozruchu silnika o zapłonie samoczynnym. Eksploatacja i Niezawodność, 2 (34), 2007, 51–59.
Google Scholar
Droździel P.: Widmo rozruchu silnika o zapłonie samoczynnym jako kryterium oceny warunków użytkowania samochodu. PNTTE, Warszawa 2009.
Google Scholar
Droździel P., Krzywonos L., Liščak Š.: Selected aspects of diesel engines start-ups. Liber-Duo, Lublin 2013.
Google Scholar
Dziubiński M., Krasowski E., Plizga K.: Metody rozpoznawania uszkodzeń rozruszników samochodowych. XXXIII Zimowa Szkoła Niezawodności „Metody badań przyczyn i skutków uszkodzeń”. Sekcja Podstaw Eksploatacji Komitetu Budowy Maszyn PAN, Szczyrk 2005, 106–117.
Google Scholar
Mysłowski J.: Rozruch silników samochodowych z zapłonem samoczynnym. WNT, Warszawa 1996.
Google Scholar
Pacaud P., Perrin H., Laget O.: Cold start on diesel engine: is low compression ratio compatible with cold start requirements? SAE, Paper 2008-01-1310.
Google Scholar
Pastor J.V., Garcia-Oliver J.M., Pastor J.M., Ramirez-Hernandez J.G.: Ignition and combustion development for high speed direct injection diesel engines under low temperature cold start conditions. Fuel, 90 (4), 2011, 1556–1566.
Google Scholar
Plizga K.: Metody diagnozowania rozruszników samochodowych. MOTROL nr 10, 2008, 102–109.
Google Scholar
Pszczółkowski J.: Analiza i modelowanie procesu rozruchu silników o zapłonie samoczynnym. WAT, Warszawa 2009.
Google Scholar
Pszczółkowski J.: Charakterystyki rozruchowe silników o zapłonie samoczynnym. Wydawnictwo SEEP „Cogito". Zbąszynek 2004.
Google Scholar
Roberts A., Brooks R., Shipway P.: Internal combustion engine cold-start efficiency: A review of the problem, causes and potential solutions. Energy Conversion and Management 82, 2014, 327–350.
Google Scholar
Authors
Jacek Cabanj.caban@pollub.pl
1Politechnika Lubelska, Wydział Mechaniczny, 2Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Wydział Inżynierii Produkcji, Katedra Maszyn Rolniczych i Transportowych Poland
Statistics
Abstract views: 174PDF downloads: 77
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.