MODEL EDUKACJI INŻYNIERYJNEJ Z WYKORZYSTANIEM PODEJŚCIA KOMPETENCYJNEGO, INŻYNIERII ONTOLOGICZNEJ I INTELIGENTNYCH POŁĄCZEŃ SKŁADNIKÓW WIEDZY
Bulat Kubekov
Turan University, Department of Computer and Software Engineering (Kazachstan)
http://orcid.org/0000-0001-8658-3742
Leonid Bobrov
Novosibirsk State University of Economics and Management (Federacja Rosyjska)
http://orcid.org/0000-0001-5071-1116
Anar Utegenova
utegenova77@mail.ruInstitute of Information and Computational Technologies CS MES (Kazachstan)
http://orcid.org/0000-0002-3875-5164
Vitaly Naumenko
Turan University, Department of Computer and Software Engineering (Kazachstan)
http://orcid.org/0000-0003-2783-7348
Raigul Alenova
Turan University, Department of Computer and Software Engineering (Kazachstan)
http://orcid.org/0000-0001-5402-6327
Abstrakt
W artykule przedstawiono wyniki badań związanych z wykorzystaniem podejść kompetencyjnych ontologicznych i projektowych do opracowania komponentów wiedzy i ich późniejszego wykorzystania do projektowania indywidualnych ścieżek edukacji inżynierskiej. Rozważana jest metodologia edukacji inżynierskiej, która wraz z inicjatywą CDIO, modelem kompetencji projektowych i prezentacją wiedzy w formie ontologii, może być wykorzystana jako główne narzędzie do modelowania propozycji prezentacji myśli. W ramach podejścia ontologicznego opracowano język specyfikacji wiedzy, który pozwala modelować ontologie wspierające koncepcje semantycznego kontekstu zasobów edukacyjnych i określać je w formie wyrażeń wiedzy. Wprowadzone formalizacje i reguły języka specyfikacji wiedzy nadają wyrażeniom wiedzy właściwości adaptowalności, rozszerzalności, łatwości przetwarzania i konserwacji, co jest ważne przy projektowaniu programów inżynieryjnych. Technika ta została sprawdzona na materiale słynnej monografii Hassana Gomy “UML. Designing real-time systems, parallel and distributed applications" w projekcie "Banking system of client-server type" („System bankowy typu klient-serwer ”) i jest wykorzystywana na zajęciach. Wyrażenia wiedzy, wraz z ich interfejsami, są składnikami wiedzy, z których budowane są indywidualne ścieżki uczenia się.
Słowa kluczowe:
ontologia, wiedza, naukaBibliografia
Chuchalin A., Malmqvist J., Tayurskaya M.: Professional development of Russian HEIs' management and faculty in CDIO standards application. European Journal of Engineering Education 41(4)/2016, 426–437.
DOI: https://doi.org/10.1080/03043797.2015.1085837
Google Scholar
Crowley E.: CDIO Program: Description of the aims and objectives of bachelor's engineering education. CDIO Report 1/2001.
Google Scholar
Hassan G.: UML Design of the systems of real time parallel and the distributed applications: The lane with English. DMK Press, Moscov 2014.
Google Scholar
Khutorskoy A.: Competence approach in training. Scientific and methodical manual. Publishing house "Eidos", Moscov 2013.
Google Scholar
Kubekov B., Beyer, Ditmar, Utegenova А., Zhaksybaeva N.: Innovative paradigm of education of knowledge - competency form based on ontology. Journal of theoretical and applied information technology 95(21)/2005, 5859–5868.
Google Scholar
Kubekov B., Kuandykova J., Utepbergenov I., Utegenova A.: Application of the conceptual model of knowledge for formalization of concepts of educational content. 9th International Conference on Application of Information and Communication Technologies AICT2015, 2015, 294–306.
DOI: https://doi.org/10.1109/ICAICT.2015.7338629
Google Scholar
Kubekov B., Utepbergenov I.: The use of multiparadigm approach to knowledge modeling. 7th International Conference on Education and New Learning Technologies, 2015.
Google Scholar
Kubekov B.: Educational components formation technology for the planned CDIO SYLLABUS education. 9th Annual International Conference of Education, Research and Innovation – ICERI2016 2016, 6139–6145.
DOI: https://doi.org/10.21125/iceri.2016.0393
Google Scholar
Meyer B.: Touch of Class. Learning to Program Well with Objects and Contracts. Springer Verlag, 2009.
Google Scholar
Saule K., Indira U., Aleksander B., Gulnaz Z., Zhanl M., Madina I., Györök G.: Development of the Information and Analytical System in the Control of Management of University Scientific and Educational Activities.
Google Scholar
Acta Polytechnica Hungarica 15(4)/2018, 27–44 [DOI: 10.12700/APH.15.4.2018.4.2].
DOI: https://doi.org/10.12700/APH.15.4.2018.4.2
Google Scholar
Uvalieva I., Smailova S.: Development of decision support system to control the quality of education. 2014 IEEE 8th International Conference on Application of Information and Communication Technologies (AICT) 2014 [DOI: 10.1109/ICAICT.2014.7036018].
DOI: https://doi.org/10.1109/ICAICT.2014.7036018
Google Scholar
Yue J., Rui H.: Application of MOOC in CDIO integrated teaching pattem: A case study of software engineering major. 12th International Conference on Computer Science and Education (ICCSE) 2017, 324–327.
DOI: https://doi.org/10.1109/ICCSE.2017.8085511
Google Scholar
Autorzy
Bulat KubekovTuran University, Department of Computer and Software Engineering Kazachstan
http://orcid.org/0000-0001-8658-3742
Autorzy
Leonid BobrovNovosibirsk State University of Economics and Management Federacja Rosyjska
http://orcid.org/0000-0001-5071-1116
Autorzy
Anar Utegenovautegenova77@mail.ru
Institute of Information and Computational Technologies CS MES Kazachstan
http://orcid.org/0000-0002-3875-5164
Autorzy
Vitaly NaumenkoTuran University, Department of Computer and Software Engineering Kazachstan
http://orcid.org/0000-0003-2783-7348
Autorzy
Raigul AlenovaTuran University, Department of Computer and Software Engineering Kazachstan
http://orcid.org/0000-0001-5402-6327
Statystyki
Abstract views: 290PDF downloads: 184
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.