STATYSTYCZNE METODY OCENY DANYCH EKSPERYMENTALNYCH DOTYCZĄCYCH WYKORZYSTANIA KOMPETENCJI MATEMATYCZNYCH W BADANIACH NA RZECZ ODPORNEJ GOSPODARKI

Vira Petruk

petruk-va@ukr.net
Vinnytsia National Technical University, Vinnytsia, Ukraine (Ukraina)
http://orcid.org/0000-0001-7588-6721

Olena Prozor


Vinnytsia National Technical University, Vinnytsia, Ukraine (Ukraina)
http://orcid.org/0000-0003-1454-8352

Yuliia Sabadosh


Vinnytsia National Technical University, Vinnytsia, Ukraine (Ukraina)
http://orcid.org/0000-0002-2850-1224

Iryna Baranovska


Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynsky, Vinnytsia, Ukraine (Ukraina)
http://orcid.org/0000-0003-0033-4425

Maksim Palii


Vasyl Stus Donetsk National University, Vinnytsia, Ukraine (Ukraina)
http://orcid.org/0000-0002-1113-6355

Yevheniia Moroz


Taras Shevchenko National University, Kyiv, Ukraine (Ukraina)
http://orcid.org/0000-0002-2618-3541

Saule Kumargazhanova


D.Serikbayev East Kazakhstan State Technical University, Ust-Kamenogorsk, Kazakhstan (Kazachstan)
http://orcid.org/0000-0002-6744-4023

Dinara Mussayeva


Al-Farabi Kazakh National University Almaty, Kazakhstan (Kazachstan)
http://orcid.org/0000-0002-8349-213X

Abstrakt

Podano opis problemów rozwiązywanych w ramach statystycznej oceny wyników eksperymentu edukacyjnego (pedagogicznego) w gospodarce odpornej. Rozważa się porównanie dwóch średnich prób i weryfikację hipotezy w odniesieniu do dyspersji dwóch prób. Wykazano hipotezę, że system nauczania i szkolenia metodycznego przedmiotów matematyki wyższej na uczelniach technicznych, zaproponowany w oparciu o nowoczesne technologie interaktywne, znacząco poprawia jakość podstawowego poziomu kompetencji zawodowych przyszłych inżynierów. Zastosowano metody statystycznego przetwarzania uzyskanych wyników, które bardzo dokładnie badają wszystkie wskaźniki składające się na proponowany system nauczania i metodycznego nauczania matematyki wyższej w uczelniach technicznych.


Słowa kluczowe:

metody statystyczne, analiza statystyczna, istota abstrakcyjna, elementy interakcji, eksperyment pedagogiczny

Arens K.: The Structure of Academic Self–Concept: A Methodological Review and Empirical Illustration of Central Models. The Review of Educational Research 91(1), 2020, 34–72 [http://doi.org/10.3102/0034654320972186].
DOI: https://doi.org/10.3102/0034654320972186   Google Scholar

Gogol K. et al.: Affect and motivation within and between school subjects: Development and validation of an integrative structural model of academic self–concept, interest, and anxiety. Contemporary Educational Psychology 49, 2017, 46–65 [http://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2016.11.003].
DOI: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2016.11.003   Google Scholar

Grechanovska O., Petruk V.: Methods of formation of intercultural competence by means of art in students of technical universities. Scientific Bulletin of Kremenets Regional Humanitarian and Pedagogical Institute 2, 2013, 36–40.
  Google Scholar

Kovtun V., Kovtun O., Semenov A.: Entropy–Argumentative Concept of Computational Phonetic Analysis of Speech Taking into Account Dialect and Individuality of Phonation. Entropy 24(7), 2022, 1006 [http://doi.org/10.3390/e24071006].
DOI: https://doi.org/10.3390/e24071006   Google Scholar

Lytvynenko V. et al.: International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies 1, 2020, 36–39.
  Google Scholar

Mustonen T. et al.: Songs of the Kolyma tundra co–production and perpetuation of knowledge concerning ecology and weather in the indigenous communities of Nizhnikolyma, Republic of Sakha (Yakutia), Mimeo, University of Essex Perrings C Resilience and sustainable development. Environment and Development Economics 11, 2006, 417–427.
DOI: https://doi.org/10.1017/S1355770X06003020   Google Scholar

Petruk V., Kashkanova G.: Possible and statistical models and statistical evaluation of the decision, 2–nd edition. 2006.
  Google Scholar

Petruk V., Sabadosh Y.: Development of self–educational competence of students of technical universities during foreign language teaching. Modern information technologies and innovative teaching methods in training: methodology, theory, experience, problems 50, 2018, 57–63.
  Google Scholar

Régibeau P., Rockett K.: Economic analysis of resilience: a framework for local policy response based on new case studies. Journal of Innovation Economics & Management 2013 [http://www.cairn.info/revue–journal–of–innovation–economics–2013–1–page–107.htm].
DOI: https://doi.org/10.3917/jie.011.0107   Google Scholar

Walker B. et al.: Resilience, adaptability and transformability in social–ecological systems. Ecology and Society 9(2), 2004, 5.
DOI: https://doi.org/10.5751/ES-00650-090205   Google Scholar

Zabolotna N. et al.: Diagnostics of pathologically changed birefringent networks by means of phase Mueller matrix tomography. Proc SPIE 8698, 2013, 86980E.
DOI: https://doi.org/10.1117/12.2019476   Google Scholar


Opublikowane
2023-06-30

Cited By / Share

Petruk, V., Prozor, O., Sabadosh, Y., Baranovska, I., Palii, M., Moroz, Y., … Mussayeva, D. (2023). STATYSTYCZNE METODY OCENY DANYCH EKSPERYMENTALNYCH DOTYCZĄCYCH WYKORZYSTANIA KOMPETENCJI MATEMATYCZNYCH W BADANIACH NA RZECZ ODPORNEJ GOSPODARKI. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 13(2), 78–85. https://doi.org/10.35784/iapgos.3504

Autorzy

Vira Petruk 
petruk-va@ukr.net
Vinnytsia National Technical University, Vinnytsia, Ukraine Ukraina
http://orcid.org/0000-0001-7588-6721

Autorzy

Olena Prozor 

Vinnytsia National Technical University, Vinnytsia, Ukraine Ukraina
http://orcid.org/0000-0003-1454-8352

Autorzy

Yuliia Sabadosh 

Vinnytsia National Technical University, Vinnytsia, Ukraine Ukraina
http://orcid.org/0000-0002-2850-1224

Autorzy

Iryna Baranovska 

Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynsky, Vinnytsia, Ukraine Ukraina
http://orcid.org/0000-0003-0033-4425

Autorzy

Maksim Palii 

Vasyl Stus Donetsk National University, Vinnytsia, Ukraine Ukraina
http://orcid.org/0000-0002-1113-6355

Autorzy

Yevheniia Moroz 

Taras Shevchenko National University, Kyiv, Ukraine Ukraina
http://orcid.org/0000-0002-2618-3541

Autorzy

Saule Kumargazhanova 

D.Serikbayev East Kazakhstan State Technical University, Ust-Kamenogorsk, Kazakhstan Kazachstan
http://orcid.org/0000-0002-6744-4023

Autorzy

Dinara Mussayeva 

Al-Farabi Kazakh National University Almaty, Kazakhstan Kazachstan
http://orcid.org/0000-0002-8349-213X

Statystyki

Abstract views: 180
PDF downloads: 140


Inne teksty tego samego autora

<< < 1 2