OPTYMALIZACJA INTELIGENTNIE STEROWANEGO BEZMOSTKOWEGO DODATNIEGO PRZEKSZTAŁTNIKA LUO DLA POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH O MAŁEJ POJEMNOŚCI

Rangaswamy Balamurugan

drnrbals@gmail.com
K.S. Rangasamy College of Technology, Department of Electrical and Electronics Engineering (Indie)
https://orcid.org/0000-0002-1040-7731

Ramasamy Nithya


K.S. Rangasamy College of Technology, Department of Electrical and Electronics Engineering (Indie)

Abstrakt

W artykule przedstawiono nowatorskie podejście do konwersji mocy w pojazdach elektrycznych (EV). Proponowany konwerter, bezmostkowy jednostopniowy dodatni konwerter Luo (BSPLC), został zoptymalizowany pod kątem zwiększenia wydajności i zmniejszenia strat w pojazdach elektrycznych o małej pojemności. Tradycyjne przetwornice charakteryzują się większymi stratami ze względu na elementy pasywne i obwody mostkowe. Eliminując elementy mostka, przetwornica osiąga wyższą sprawność. Inteligentny kontroler rozmyty zapewnia sterowanie adaptacyjne i stabilizację sygnału wyjściowego w zmiennych warunkach wejściowych, poprawiając wydajność i czas reakcji. Konstrukcja konwertera jest dodatkowo optymalizowana poprzez dostrajanie parametrów i symulację, aby osiągnąć minimalne tętnienia i maksymalną wydajność energetyczną na poziomie 92%. Proponowane rozwiązanie jest idealne dla pojazdów elektrycznych o małej pojemności, ponieważ zapewnia lepszą konwersję mocy, zmniejszone naprężenia termiczne i dłuższą żywotność baterii. Badanie wykazało zdolność konwertera do sprostania rosnącym wymaganiom w zakresie energooszczędnych rozwiązań w nowoczesnej mobilności elektrycznej.


Słowa kluczowe:

bridgeless Luo converter, fuzzy logic controller, light electric vehicles, total harmonic distortion

[1] Balamurugan R. et al.: Power Factor Correction using Valley-Fill SEPIC Topology with Fuzzy Logic Control. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science 12(11), 2014, 7622–7630 [http://doi.org/10.11591/ijeecs.v12.i11].
DOI: https://doi.org/10.11591/telkomnika.v12i11.6673   Google Scholar

[2] Balamurugan R., Nithya R.: Power Factor Improvement Using Single Phase Bridgeless Cuk Converter Topology Based on Fuzzy Logic Control, International Journal of Fuzzy Systems 15 (4), 2013, 480–486.
  Google Scholar

[3] Balamurugan R., Vishvanath M.: An Review of Power Factor Correction in SRM Drives Using Bridgeless Converters. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science 14(03), 2015, 441–445.
DOI: https://doi.org/10.11591/telkomnika.v14i3.7781   Google Scholar

[4] Balamurugan R., Vishvanath M.: Bidirectional LUO Converter Fed Switched Reluctance Motor. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science 12(12), 2014, 8120–8125.
DOI: https://doi.org/10.11591/telkomnika.v12i12.6883   Google Scholar

[5] Chen Z., Davari P., Wang H.: Single-Phase Bridgeless PFC Topology Derivation and Performance Benchmarking. IEEE Transactions on Power Electronics 35(9), 2020, 9238–9250 [https://doi.org/10.1109/TPEL.2020.2970005].
DOI: https://doi.org/10.1109/TPEL.2020.2970005   Google Scholar

[6] Gnanavadivel J. et al.: Design and development of single phase AC–DC discontinuous conduction mode modified bridgeless positive output Luo converter for power quality improvement. IET Power Electronics. 12(11), 2019, 2722–2730 [https://doi.org/10.1049/iet-pel.2018.6059].
DOI: https://doi.org/10.1049/iet-pel.2018.6059   Google Scholar

[7] Gupta J., Singh B.: Bridgeless Isolated Positive Output Luo Converter Based High Power Factor Single Stage Charging Solution for Light Electric Vehicles. 5th International Conference on Computing Communication and Automation – ICCCA, 2020, 51–56 [https://doi.org/10.1109/ICCCA49541.2020.9250811].
DOI: https://doi.org/10.1109/ICCCA49541.2020.9250811   Google Scholar

[8] Gupta J., Singh B.: Bridgeless Isolated Positive Output Luo Converter Based High Power Factor Single Stage Charging Solution for Light Electric Vehicles. IEEE Transactions on Industry Applications 58(1), 2022, 732–741 [https://doi.org/10.1109/TIA.2021.3131647].
DOI: https://doi.org/10.1109/TIA.2021.3131647   Google Scholar

[9] Kamat S. N., Shenbagalakshmi R.: Design and Analysis of Positive Output Self Lift Luo Converter. Proceedings of Fourth International Conference on Computing Communication Control and Automation – ICCUBEA, Pune, India, 2018, 1–6 [https://doi.org/10.1109/ICCUBEA.2018.8697578].
DOI: https://doi.org/10.1109/ICCUBEA.2018.8697578   Google Scholar

[10] Mishra S. et al.: Driving-Cycle-Based Modeling and Control of Solar-Battery-Fed Reluctance Synchronous Motor Drive for Light Electric Vehicle With Energy Regeneration. IEEE Transactions on Industry Applications 58(5), 2022, 6666-6675 [https://doi.org/10.1109/TIA.2022.3181224].
DOI: https://doi.org/10.1109/TIA.2022.3181224   Google Scholar


Opublikowane
2024-09-30

Cited By / Share

Balamurugan, R., & Nithya, R. (2024). OPTYMALIZACJA INTELIGENTNIE STEROWANEGO BEZMOSTKOWEGO DODATNIEGO PRZEKSZTAŁTNIKA LUO DLA POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH O MAŁEJ POJEMNOŚCI. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 14(3), 68–70. https://doi.org/10.35784/iapgos.5737

Autorzy

Rangaswamy Balamurugan 
drnrbals@gmail.com
K.S. Rangasamy College of Technology, Department of Electrical and Electronics Engineering Indie
https://orcid.org/0000-0002-1040-7731

Autorzy

Ramasamy Nithya 

K.S. Rangasamy College of Technology, Department of Electrical and Electronics Engineering Indie

Statystyki

Abstract views: 45
PDF downloads: 13


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.