UKŁAD INTERFEJSU A WYDAJNOŚĆ PRZYSWAJANIA INFORMACJI W PROCESIE UCZENIA SIĘ
Julia Zachwatowicz
Lublin University of Technology, Department of Computer Science (Polska)
https://orcid.org/0009-0008-7385-7802
Oliwia Zioło
Lublin University of Technology, Department of Computer Science (Polska)
https://orcid.org/0009-0008-4445-7156
Mariusz Dzieńkowski
m.dzienkowski@pollub.plLublin University of Technology, Department of Computer Science (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-1932-297X
Abstrakt
Celem artykułu jest zbadanie wpływu różnych sposobów prezentacji informacji edukacyjnych zawartych na stronach serwisów internetowych na zdolność przyswajania treści wśród uczniów szkoły podstawowej. Dla zrealizowania badania zostały przygotowane trzy serwisy internetowe mające odmienne układy interfejsów, różniące się poziomem zaawansowania: prosty, średniozaawansowany i zaawansowany. Każdy serwis zawierał te same treści edukacyjne. W badaniach wzięło udział 72 uczniów z klas IV-VI szkoły podstawowej. Uczniowie zostali podzieleni na 3 grupy, z których każda miała do czynienia z jedną wersją serwisu. W pierwszym etapie uczniowie mieli za zadanie zaznajomienie się z treściami zawartymi na stronach www w ramach danego serwisu. Następnie został przeprowadzony test wiedzy, sprawdzający ile informacji badani zapamiętali. W ostatnim etapie uczestnicy eksperymentu wypełnili ankietę zbierającą opinię na temat preferencji dotyczących formy prezentacji treści edukacyjnych udostępnionych w trybie online. Na podstawie uzyskanych wyników i przeprowadzonej analizy można wysunąć wniosek, że interfejs średniozaawansowany, o stosunkowo prostym układzie i nie zawierający nadmiernej liczby elementów, pozwala na przyswojenie największej ilości informacji i był najlepiej oceniany przez badanych.
Słowa kluczowe:
interakcja dziecko-komputer, zapamiętywalność, efektywność zapamiętywania, układ interfejsu, ocena strony internetowejBibliografia
[1] Betts J., McKay J., Maruff P., Anderson V.: The Development of Sustained Attention in Children: The Effect of Age and Task Load. Child Neuropsychology 12(3), 2006, 205–221 [https://doi.org/10.1080/09297040500488522].
Google Scholar
[2] Druin, A.: The role of children in the design of new technology. Behaviour & Information Technology 21(1), 2002, 1–25 [https://doi.org/10.1080/01449290210147484].
Google Scholar
[3] Gasah M., Mat Zain N. H., Baharum A.: An approach in creating positive emotion for children’s e-learning based on user interface design. Indonesian Journal of Electrical Engineering and Computer Science 13(3), 2019, 1267–1273 [https://doi.org/10.11591/ijeecs.v13.i3.pp1267-1273].
Google Scholar
[4] Hasani L. M., Sensude D. I., Kautsarina, Suryono R. R.: User-Centered Design of e-Learning User Interfaces: A Survey of the Practices. 3rd International Conference on Computer and Informatics Engineering (IC2IE). Indonesia, Yogyakarta, 2020, 1–7 [https://doi.org/10.1109/IC2IE50715.2020.9274623].
Google Scholar
[5] Hasani L. M., Santoso H. B., Isal R. Y. K.: Designing Alternative Interface Design of e-Learning Modules based on Felder-Silverman Learning Styles and User Centered Design Approach. International Conference on Advanced Computer Science and information Systems (ICACSIS). Indonesia, Bali, 2019, 459–464 [https://doi.org/10.1109/ICACSIS47736.2019.8979717].
Google Scholar
[6] Holloway D. J., Green L. R., Brady D. J.: 0-8: Young children's Internet use. Australian and New Zealand Communication Association Conference. Australia, Fremantle, 2013, 1–11 [https://ro.ecu.edu.au/ecuworks2013/261/] (available: 10.11.2024).
Google Scholar
[7] Hourcade J. P.: Child-Computer Interaction (Second Edition), 2022 [https://homepage.cs.uiowa.edu/~hourcade/book/index.php] (available: 10.11.2024).
Google Scholar
[8] Kresteva N.: Existing Dangers for the Child on the Internet. International conference knowledge-based organization 24(2), 2018, 206–211 [https://doi.org/10.1515/kbo-2018-0091].
Google Scholar
[9] Nordin H., Singh D., Mansor Z.: Interface Design for E-Learning: Investigating Design Characteristics of Colour and Graphic Elements for Generation Z. KSII Transactions on Internet and Information Systems 15(9), 2021, 3169–3185 [https://doi.org/10.3837/tiis.2021.09.005].
Google Scholar
[10] Nordin H., Singh D., Mansor Z., Yadegaridehkordi E.: Impact of Power Distance Cultural Dimension in E-Learning Interface Design Among Malaysian Generation Z Students. IEEE Access 10, 2022, 64199–64208.
Google Scholar
[11] Muhammad A. H., Siddique A., Youssef A. E., Saleem K., Shahzad B., Akram A., Al-Thnian A. S.: A Hierarchical Model to Evaluate the Quality of Web-Based E-Learning Systems. Sustainability 12(10), 2020, 1–23 [https://doi.org/10.3390/su12104071].
Google Scholar
[12] Oktavia T., Ciuputra H., Tianwin J. Steven, Juneio Sembiring V. A., Ananta Z. R.: The Effectiveness of Free Online Learning. 10th International Conference on ICT for Smart Society (ICISS). Indonesia, Bandung, 2023, 1–8 [https://doi.org/ 10.1109/ICISS59129.2023.10291606].
Google Scholar
[13] Osmulska A., Kaliszuk J., Plachewska-Wójcik M., Dzieńkowski M.: Comparative analysis of web application interfaces with buttons in graphical and text form for universal design. Journal of Computer Sciences Institute 25, 288–296 [https://doi.org/10.35784/jcsi.2997].
Google Scholar
[14] Patra I. et al.: Scrutinizing the Effects of e-Learning on Enhancing EFL Learners’ Reading Comprehension and Reading Motivation. Education Research International 2, 2022, 1–11 [https://doi.org/10.1155/2022/4481453].
Google Scholar
[15] Schepers S., Dreessen K., Zaman B.: Rethinking children’s roles in Participatory Design: The child as a process designer. International Journal of Child-Computer Interaction 16, 2018, 47–54 [https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2017.12.001].
Google Scholar
[16] Sherwin K., Nielsen J.: Children’s UX: Usability Issues in Designing for Young People. Nielsen Norman Group, 2019 [https://www.nngroup.com/articles/childrens-websites-usability-issues/] (available: 10.11.2024).
Google Scholar
[17] Shibani A. S., Mohd M., Ghani A., Zakaria M., Al.-Ghuribi S.: Identification of Critical Parameters Affecting an E-Learning Recommendation Model Using Delphi Method Based on Expert Validation. Information 14(4), 2023, 207 [https://doi.org/10.3390/info14040207].
Google Scholar
Autorzy
Julia ZachwatowiczLublin University of Technology, Department of Computer Science Polska
https://orcid.org/0009-0008-7385-7802
Autorzy
Oliwia ZiołoLublin University of Technology, Department of Computer Science Polska
https://orcid.org/0009-0008-4445-7156
Autorzy
Mariusz Dzieńkowskim.dzienkowski@pollub.pl
Lublin University of Technology, Department of Computer Science Polska
https://orcid.org/0000-0002-1932-297X
Statystyki
Abstract views: 8PDF downloads: 8
Inne teksty tego samego autora
- Dominik Choma, Kinga Chwaleba, Mariusz Dzieńkowski, WYDAJNOŚĆ I NIEZAWODNOŚĆ TECHNOLOGII WYTWARZANIA APLIKACJI INTERNETOWYCH STRONY SERWERA: EXPRESS, DJANGO ORAZ SPRING BOOT , Informatyka, Automatyka, Pomiary w Gospodarce i Ochronie Środowiska: Tom 13 Nr 4 (2023)
- Marcin Cieśla, Mariusz Dzieńkowski, ANALIZA IMPLEMENTACJI NARZĘDZI DOSTĘPNOŚCI NA STRONACH WWW , Informatyka, Automatyka, Pomiary w Gospodarce i Ochronie Środowiska: Tom 13 Nr 4 (2023)