UKŁAD INTERFEJSU A WYDAJNOŚĆ PRZYSWAJANIA INFORMACJI W PROCESIE UCZENIA SIĘ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

DOI

Julia Zachwatowicz

julia.zachwatowicz@pollub.edu.pl

https://orcid.org/0009-0008-7385-7802
Oliwia Zioło

oliwia.ziolo@pollub.edu.pl

https://orcid.org/0009-0008-4445-7156
Mariusz Dzieńkowski

m.dzienkowski@pollub.pl

https://orcid.org/0000-0002-1932-297X

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie wpływu różnych sposobów prezentacji informacji edukacyjnych zawartych na stronach serwisów internetowych na zdolność przyswajania treści wśród uczniów szkoły podstawowej. Dla zrealizowania badania zostały przygotowane trzy serwisy internetowe mające odmienne układy interfejsów, różniące się poziomem zaawansowania: prosty, średniozaawansowany i zaawansowany. Każdy serwis zawierał te same treści edukacyjne. W badaniach wzięło udział 72 uczniów z klas IV-VI szkoły podstawowej. Uczniowie zostali podzieleni na 3 grupy, z których każda miała do czynienia z jedną wersją serwisu. W pierwszym etapie uczniowie mieli za zadanie zaznajomienie się z treściami zawartymi na stronach www w ramach danego serwisu. Następnie został przeprowadzony test wiedzy, sprawdzający ile informacji badani zapamiętali. W ostatnim etapie uczestnicy eksperymentu wypełnili ankietę zbierającą opinię na temat preferencji dotyczących formy prezentacji treści edukacyjnych udostępnionych w trybie online. Na podstawie uzyskanych wyników i przeprowadzonej analizy można wysunąć wniosek, że interfejs średniozaawansowany, o stosunkowo prostym układzie i nie zawierający nadmiernej liczby elementów, pozwala na przyswojenie największej ilości informacji i był najlepiej oceniany przez badanych.

Słowa kluczowe:

interakcja dziecko-komputer, zapamiętywalność, efektywność zapamiętywania, układ interfejsu, ocena strony internetowej

Bibliografia

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Zachwatowicz, J., Zioło, O., & Dzieńkowski, M. (2024). UKŁAD INTERFEJSU A WYDAJNOŚĆ PRZYSWAJANIA INFORMACJI W PROCESIE UCZENIA SIĘ. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 14(4), 130–135. https://doi.org/10.35784/iapgos.6528