BADANIE SYSTEMU OŚWIETLENIA EWAKUACYJNEGO NA STATKACH I PROMACH PASAŻERSKICH
Małgorzata Zalesińska
Malgorzata.Zalesinska@put.poznan.plPolitechnika Poznańska, Instytut elektrotechniki Przemysłowej, Zakład Techniki Świetlnej i Elektrotermii (Polska)
Krzysztof Wandachowicz
Politechnika Poznańska, Instytut elektrotechniki Przemysłowej, Zakład Techniki Świetlnej i Elektrotermii (Polska)
Abstrakt
Systemy oświetlenia ewakuacyjnego (system LLL) na statkach i promach pasażerskich muszą nawet w sytuacji bardzo dużego zadymienia zapewnić prawidłowe prowadzenie wzrokowe umożliwiające odnalezienie drogi opuszczenia pokładów. Systemy LLL muszą być montowane w określonych miejscach ciągów komunikacyjnych oraz posiadać odpowiednie parametry fotometryczne po określonym czasie od ich aktywacji.
W artykule przedstawiono wymagania fotometryczne stawiane systemom LLL montowanym na statkach i promach pasażerskich, wyniki oraz analizę badań laboratoryjnych podstawowych właściwości typowych materiałów stosowanych na pasy fotoluminescencyjne oraz procedurę wykonywania badań terenowych efektywności świecenia systemu LLL.
Słowa kluczowe:
technika świetlna, znakowanie dróg ewakuacyjnych, pasy fotoluminescencyjne, system LLLBibliografia
Wandachowicz K., Zalesińska M.: Badanie własności pasów fotoluminescencyjnych. Przegląd Elektrotechniczny, R.5 NR 1/2007, 59-62.
Google Scholar
Wandachowicz K., Zalesińska M.: Optimization of light exposure of photoluminescent lighting system. Poznan University of Technology, Academic Journals No 56, 2007, 125-135.
Google Scholar
Wandachowicz K., Zalesińska M. - Ekspertyzy autorów artykułu dotyczące efektywności świecenia systemu LLL wykonane na promach pasażerskich w latach 2003 – 2013. Materiały znajdujące się w archiwum Instytutu elektrotechniki i elektroniki Przemysłowej.
Google Scholar
Wandachowicz K., Zalesińska M. - Procedura pomiarowa opracowana przez zespół pomiarowy posiadający uznanie DNV - Det Norskie Veritas Approval of Service Suppliers. Certificate no: GDA-11-3152 dla Instytutu Elektrotechniki i Elektroniki Przemysłowej Politechniki Poznańskiej.
Google Scholar
CIE publication No. 69 (1987): Methods of Characterizing Illuminance Meters and Luminance Meters: Performance, Characteristics and Specifications.
Google Scholar
IMO Resolution A 752 (18) adopted on 4.11.1993: Guidelines for the evaluation, testing and application of Low location lighting on passenger ships.
Google Scholar
International Convention for the Safety of Life at Sea, 1974 SOLAS, regulations II-2/28, § 1.10 i II-2/41-2 § 4.7.
Google Scholar
ISO 15370:2010 (E) – Ships and marine technology – Low location lighting on passenger ships – Arrangement.
Google Scholar
ISO 17398:2004(E) – Safety colours and safety signs – Classification, performance and durability of safety signs.
Google Scholar
Autorzy
Małgorzata ZalesińskaMalgorzata.Zalesinska@put.poznan.pl
Politechnika Poznańska, Instytut elektrotechniki Przemysłowej, Zakład Techniki Świetlnej i Elektrotermii Polska
Autorzy
Krzysztof WandachowiczPolitechnika Poznańska, Instytut elektrotechniki Przemysłowej, Zakład Techniki Świetlnej i Elektrotermii Polska
Statystyki
Abstract views: 181PDF downloads: 59
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.