TECHNOLOGIE CYFROWE WSPARCIA PROCESÓW ZARZĄDZANIA ROZWOJEM ZAWODOWYM NAUCZYCIELI AKADEMICKICH KATEDR ZARZĄDZANIA UNIWERSYTETÓW POLSKI

Victor Oliynyk


State Higher Educational Institution “University of Educational Management” of the NAES of Ukraine (Ukraina)
http://orcid.org/0000-0002-2576-0722

Iryna M. Androshchuk

irenandro@gmail.com
State Higher Educational Institution “University of Educational Management” of the NAES of Ukraine (Ukraina)
http://orcid.org/0000-0002-3557-793X

Abstrakt

W artykule rozważono możliwe formy samorozwoju nauczycieli katedr zarządzania uniwersytetów Polski. Przeanalizowano następujące formy podwyższenia kwalifikacji nauczycieli akademickich z wykorzystaniem technologii cyfrowych: kursy, szkolenia, seminaria, treningi, kształcenie podyplomowe. Została scharakteryzowana edukacja na odległość i edukacja otwarta jako alternatywne formy wsparcia procesu samozarządzania rozwojem zawodowym nauczycieli akademickich uczelni polskich. Ustalono, że w systemie szkolnictwa wyższego w Rzeczypospolitej Polskiej nauczyciele katedr zarządzania najczęściej korzystają z systemów informatycznych LMS, LCMS; platform cyfrowych Moodle, ELIAS i USOS.

Scharakteryzowano rodzaje e-learningu, opisano jego możliwości i wpływ na rozwój zawodowy nauczycieli katedr zarządzania uczelni polskich. Przeanalizowano dane kwestionariuszy i wywiadów wspomnianych nauczycieli akademickich, podano wskazane przez osoby ankietowane sposoby i formy samorozwoju zawodowego, preferowane przez nich. Przeanalizowano rolę technologii cyfrowych jako integralnej części samodoskonalenia się nauczycieli w nowoczesnych warunkach globalizacji i integracji europejskiej polskiego społeczeństwa.


Słowa kluczowe:

edukacja otwarta, nauczanie na odległość, e-learning, rozwój zawodowy, samokształcenie, samorozwój, zarządzanie, cyfrowe platformy edukacyjne, technologia cyfrowa

Androshchuk I.M.: Self-Administration Form of Professional Teachers' Development within Departments of Management of Polish Higher Educational Institutions in the Framework of Open Education System. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal – Pedagogical Sciences 2 (93), 2018, 13–21.
  Google Scholar

Basińska B.A., Garnik І. (red.): Zarządzanie informacyjnym środowiskiem pracy. Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2014.
  Google Scholar

Becker-Pestka D. , Kołodziej J., Pujer K.: Rozwój osobisty i zawodowy. Wybrane problemy teorii i praktyki. EXANTE, Wrocław 2017.
  Google Scholar

Czarnecki K.: Teoretyczne podstawy zawodowego rozwoju człowieka. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humaitas w Sosnowcu 2, 2007, 39.
  Google Scholar

Europejski System Edukacji Elearningowej. URL: http://www.esee.eu/index.php?id=171 (Available: 12.06.2018).
  Google Scholar

Garski K., Gontarz J. (red.): Jak efektywnie szkolić pracowników. PARP, Warszawa 2009.
  Google Scholar

Jankowski D.: Twórczy rozwój jednostki w całożyciowych procesach edukacji i samoedukacji. Dialog o Kulturze i Edukacji 1/2012, 120–121.
  Google Scholar

Kopciał P.: Analiza metod e-learningowych stosowanych w kształceniu osób dorosłych. Zeszyty Naukowe Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki 9(7), 2013, 80.
  Google Scholar

Kozioł L.: Determinanty rozwoju e-learningu korporacyjnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego w Siedlcach 98, 2013, 64–65.
  Google Scholar

Kozioł M.: Wykorzystanie e-learningu w procesie szkolenia małych i średnich przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomii w Tarnowie 1, t. 22, 2013, 48.
  Google Scholar

Król H., Ludwiczyński A. : Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. PWN, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Listwan T.: Kształcenie kadry menedżerskiej firmy. KADRY, Wrocław 1998.
  Google Scholar

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego: Strategia Rozwoju Kraju 2020. Warszawa, 2012. URL:http://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/0/7938232EA0AAD4F2C1257AD00052A8F6/%24File/972.pdf (Available: 12.06.2018).
  Google Scholar

Nauczyciel akademicki. URL: https://pl.wikipedia.org/wiki/Nauczyciel_akademicki (Available: 12.06.2018).
  Google Scholar

Nowacki T.: Leksykon pedagogiki pracy, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2007.
  Google Scholar

Oliynyk V.: Vidkryta pislyadyplomna pedahohichna osvita i dystantsiyne navchannya v zapytannyakh i vidpovidyakh. Universytet menedzhmentu osvity NAPN Ukrayiny, Kyyiv 2013.
  Google Scholar

Społeczeństwo informacyjne w liczbach. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, 2014. URL: https://www.gov.pl/documents/31305/0/spoleczenstwo_informacyjne_w_liczbach_2014_interactive_ok+%281%29.pdf/9c5e5068-5a03-6b80-ffb5-29eec1d46e2b (Available: 12.06.2018).
  Google Scholar

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. „Prawo o szkolnictwie wyższym”. Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późniejszymi zmianami.
  Google Scholar

Zapasa A.: Poradnik e-learningu. Świdnik 2011.
  Google Scholar


Opublikowane
2018-09-25

Cited By / Share

Oliynyk, V., & Androshchuk, I. M. (2018). TECHNOLOGIE CYFROWE WSPARCIA PROCESÓW ZARZĄDZANIA ROZWOJEM ZAWODOWYM NAUCZYCIELI AKADEMICKICH KATEDR ZARZĄDZANIA UNIWERSYTETÓW POLSKI. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 8(3), 55–59. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.5286

Autorzy

Victor Oliynyk 

State Higher Educational Institution “University of Educational Management” of the NAES of Ukraine Ukraina
http://orcid.org/0000-0002-2576-0722

Autorzy

Iryna M. Androshchuk 
irenandro@gmail.com
State Higher Educational Institution “University of Educational Management” of the NAES of Ukraine Ukraina
http://orcid.org/0000-0002-3557-793X

Statystyki

Abstract views: 485
PDF downloads: 146