Dla recenzentów
Wszystkie teksty publikowane w czasopiśmie są recenzowane. Czasopismo stosuje metodę double-blind, co oznacza, że autor i recenzenci nie znają swojej tożsamości (przed recenzją z pracy usuwane są informacje identyfikujące autorów). Recenzenci wyznaczani są przez redaktora. Każdy artykuł jest wysyłany do dwóch recenzentów.
Formularz recenzji jest dostępny tutaj.
Wskazówki dla recenzentów:
- Recenzenci proszeni są o odpowiedź na przesłaną prośbę o recenzję w terminie wskazanym w zapytaniu (zwykle 7 dni), niezależnie od tego, czy podejmują się zrecenzowania tekstu, czy też nie.
- Recenzenci proszeni są o wykonanie recenzji w terminie wskazanym w zapytaniu (zwykle 1 miesiąc).
- Recenzent proszony jest o potwierdzenie braku konfliktu interesów przed rozpoczęciem recenzowania.
- Recenzję należy wykonać na dostarczonym formularzu. Istnieje możliwość dołączenia pliku z uwagami do pracy.
- Recenzent może wnioskować o przedłużenie terminu na wykonanie recenzji.
- Recenzenci powinni kierować się zasadami opisanymi w zasadach etycznych.
- Na każdym etapie pracy, a także po wykonaniu recenzji, recenzent zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia redakcji o podejrzeniu wystąpienia niewłaściwego postępowania badawczego, zachowania nieetycznego bądź plagiatu (autoplagiatu).
- Kryteria kwalifikowania i odrzucania artykułów:
- zgodność tytułu i streszczenia z tematyką artykułu;
- zgodność wniosków z prezentowanymi wynikami w artykule;
- poprawność i nowatorstwo stosowanych metod badawczych;
- poprawność układu pracy, stosowanego języka, stylu, jednostek i terminologii;
- adekwatność załączonych rysunków i tabel;
- poprawność cytowań i aktualność prezentowanego stanu wiedzy.
- Wykonana recenzja musi kończyć się wyraźnym wnioskiem dotyczącym artykułu.
- W sytuacji gdy artykuł otrzyma jedną recenzję pozytywną i jedną negatywną, redakcja odsyła artykuł do trzeciej recenzji lub samodzielnie podejmuje decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu tekstu.