Accessibility assessment of selected university websites
Wojciech Stasiak
wojciech.stasiak@pollub.edu.plLublin University of Technology (Poland)
Mariusz Dzieńkowski
Lublin University of Technology
Abstract
The accessibility of websites consists in ensuring the possibility of using the information posted there by all users, especially by disabled people. The aim of the study was to examine the levels of accessibility of websites of Lublin universities and compare them with the websites of two universities in Poland selected for the purpose of the study. With this aim in view, an experiment was developed, which consisted of two parts. In the first part of the experiment, a specially made original checklist was used containing questions about specific functionalities of websites corresponding to important accessibility issues. In the second part, automated tools were used to with a view to assessing the accessibility. The research material consisted of eight websites of universities from Lublin and two websites of universities from other cities in Poland that were compared in the study. Those two universities in contrast to the eight ones additionally had special sets of websites for people with disabilities. Such additional sets of websites specifically designed for the needs of people with disabilities were also included in the research. After conducting the experiment, it was possible to identify the universities which have the best and the worst websites in terms of accessibility results. Furthermore, the study revealed specific pages of these websites that were characterized by the highest and the lowest average accessibility ratings. The results of the expert analysis showed that the examined university websites do not have an attached declaration of accessibility, contain documents in the PDF format that are not accessible, often do not allow for changes of colour and do not have a mobile version.
Keywords:
website accessibility, accessibility evaluation, web accessibility testing techniques, accessibility automated toolsReferences
M. Miłosz, Ergonomia systemów informatycznych, Politechnika Lubelska, 2014, http://www.bc.pollub.pl/dlibra/publication/9004/edition/8718, [20.08.2020].
Google Scholar
W3C, Supported States and Properties, http://www.w3.org/WAI/intro/accessibility.php, [20.08.2020].
Google Scholar
B. Wit, Dostępność zawartości w serwisach WWW przedsiębiorstw przemysłowych, Technologie internetowe – od teorii do praktyki, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Warszawa 2008, https://pti.cs.pollub.pl/wp-content/uploads/2018/06/Technologie-internetowe2008.pdf, [20.08.2020].
Google Scholar
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 327/1,2.12.2016 ).
Google Scholar
Dostępność cyfrowa. Omówienie wymogów dostępności cyfrowej dla podmiotów publicznych, https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/omowienie-wymogow-dostepnosci-cyfrowej-dla-podmiotow-publicznych, [20.08.2020].
Google Scholar
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. 2019 poz. 848).
Google Scholar
D. Paszkiewicz, J. Dębski, Dostępność serwisów internetowych. Dobre praktyki w projektowaniu serwisów internetowych dostępnych dla osób z różnymi niepełnosprawnościami, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2013, https://www.power.gov.pl/media/13588/Dostepnosc-serwisow-internetowych-Dominik-Paszkiewicz-Jakub-Debski.pdf, [20.08.2020].
Google Scholar
Essential Components of Web Accessibility, http://www.w3.org/WAI/intro/components.php, [20.08.2020].
Google Scholar
B. Wit, D. Kuś, M. Malendowski, System informatyczny GeoAzbest. Zintegrowany system zarządzania, Wydawnictwo „Dom Orgganizatora”, Toruń, 2013, http://bc.pollub.pl/Content/8644/PDF/4-system.pdf, [20.08.2020].
Google Scholar
S. Rahmatizadeh, S. Valizadeh-Haghi, Monitoring for accessibility in medical university websites: Meeting the needs of people with disabilities, Journal of Accessibility and Design for All, 8 (2), (2018) 102-124, , http://www.jacces.org/index.php/jacces/article/view/150/201, [20.08.2020].
Google Scholar
M. S. Hassouna, N.Sahari, A. Ismail, University website accessibility for totally blind users, Journal of Information and Communication Technology, 16 (1) (2017) 63-80, http://ejournal.uum.edu.my/index.php/jict/
DOI: https://doi.org/10.32890/jict2017.16.1.4
Google Scholar
article/view/8218/1236, [22.08.2020].
Google Scholar
B. Abu Shawar, Evaluating Web Accessibility of Educational Websites, International Journal of Emerging Technology in Learning, 10 (4), (2015), https://online-journals.org/index.php/i-jet/article/view/4518/3582, [20.08.2020].
DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v10i4.4518
Google Scholar
Lighthouse, https://developers.google.com/web/tools/lighthouse, [20.09.2020].
Google Scholar
Accessibility Evaluator (ACE), https://ace.accessibe.com/, [20.09.2020].
Google Scholar
Multiguideline Accessibility and Usability Validation Environment (MAUVE++), https://mauve.isti.cnr.it/, [20.09.2020].
Google Scholar
Functional Accessibility Evaluator 2.1 (FAE), https://fae.disability.illinois.edu/anonymous/?Anonymous%20Report=, [20.09.2020].
Google Scholar
Utilitia, https://utilitia.pl, [20.09.2020].
Google Scholar
Ranking Uczelni Akademickich 2020, http://ranking.perspektywy.pl/2020/ranking/ranking-uczelni-akademickich, [20.09.2020].
Google Scholar
Serwis Politechniki Lubelskiej, http://www.pollub.pl, [20.09.2020].
Google Scholar
Serwis Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, https://www.umcs.pl, [20.09.2020].
Google Scholar
Serwis Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, https://www.up.lublin.pl, [20.09.2020].
Google Scholar
Serwis Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, https://www.umlub.pl, [20.09.2020].
Google Scholar
Serwis Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, https://www.kul.pl, [20.09.2020].
Google Scholar
Serwis Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, https://wspa.pl, [20.09.2020].
Google Scholar
Serwis Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, https://www.wsei.lublin.pl, [20.09.2020].
Google Scholar
Serwis Wyższej Szkoły Nauk Społecznych w Lublinie, https://www.wsns.lublin.pl, [20.09.2020].
Google Scholar
Serwis Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego Pola w Lublinie, https://wssp.edu.pl, [20.09.2020].
Google Scholar
Serwis Uniwersytetu Warszawskiego, https://www.uw.edu.pl, [20.09.2020].
Google Scholar
Serwis Uniwersytetu Jagiellońskiego, https://www.uj.edu.pl, [20.09.2020].
Google Scholar
Serwis Działu ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, https://don.uj.edu.pl, [20.09.2020].
Google Scholar
Serwis Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego, https://bon.uw.edu.pl, [20.09.2020].
Google Scholar
Authors
Mariusz DzieńkowskiLublin University of Technology
Statistics
Abstract views: 539PDF downloads: 484
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.