Accessibility assessment of selected university websites

Wojciech Stasiak

wojciech.stasiak@pollub.edu.pl
Lublin University of Technology (Poland)

Mariusz Dzieńkowski


Lublin University of Technology

Abstract

The accessibility of websites consists in ensuring the possibility of using the information posted there by all users, especially by disabled people. The aim of the study was to examine the levels of accessibility of websites of Lublin universities and compare them with the websites of two universities in Poland selected for the purpose of the study. With this aim in view, an experiment was developed, which consisted of two parts. In the first part of the experiment, a specially made original checklist was used containing questions about specific functionalities of websites corresponding to important accessibility issues. In the second part, automated tools were used to with a view to assessing the accessibility. The research material consisted of eight websites of universities from Lublin and two websites of universities from other cities in Poland that were compared in the study. Those two universities in contrast to the eight ones additionally had special sets of websites for people with disabilities. Such additional sets of websites specifically designed for the needs of people with disabilities were also included in the research. After conducting the experiment, it was possible to identify the universities which have the best and the worst websites in terms of accessibility results. Furthermore, the study revealed specific pages of these websites that were characterized by the highest and the lowest average accessibility ratings. The results of the expert analysis showed that  the examined university websites do not have an attached declaration of accessibility, contain documents in the PDF format that are not accessible, often do not allow for changes of colour and do not have a mobile version.


Keywords:

website accessibility, accessibility evaluation, web accessibility testing techniques, accessibility automated tools

M. Miłosz, Ergonomia systemów informatycznych, Politechnika Lubelska, 2014, http://www.bc.pollub.pl/dlibra/publication/9004/edition/8718, [20.08.2020].
  Google Scholar

W3C, Supported States and Properties, http://www.w3.org/WAI/intro/accessibility.php, [20.08.2020].
  Google Scholar

B. Wit, Dostępność zawartości w serwisach WWW przedsiębiorstw przemysłowych, Technologie internetowe – od teorii do praktyki, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Warszawa 2008, https://pti.cs.pollub.pl/wp-content/uploads/2018/06/Technologie-internetowe2008.pdf, [20.08.2020].
  Google Scholar

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 327/1,2.12.2016 ).
  Google Scholar

Dostępność cyfrowa. Omówienie wymogów dostępności cyfrowej dla podmiotów publicznych, https://www.gov.pl/web/dostepnosc-cyfrowa/omowienie-wymogow-dostepnosci-cyfrowej-dla-podmiotow-publicznych, [20.08.2020].
  Google Scholar

Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. 2019 poz. 848).
  Google Scholar

D. Paszkiewicz, J. Dębski, Dostępność serwisów internetowych. Dobre praktyki w projektowaniu serwisów internetowych dostępnych dla osób z różnymi niepełnosprawnościami, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2013, https://www.power.gov.pl/media/13588/Dostepnosc-serwisow-internetowych-Dominik-Paszkiewicz-Jakub-Debski.pdf, [20.08.2020].
  Google Scholar

Essential Components of Web Accessibility, http://www.w3.org/WAI/intro/components.php, [20.08.2020].
  Google Scholar

B. Wit, D. Kuś, M. Malendowski, System informatyczny GeoAzbest. Zintegrowany system zarządzania, Wydawnictwo „Dom Orgganizatora”, Toruń, 2013, http://bc.pollub.pl/Content/8644/PDF/4-system.pdf, [20.08.2020].
  Google Scholar

S. Rahmatizadeh, S. Valizadeh-Haghi, Monitoring for accessibility in medical university websites: Meeting the needs of people with disabilities, Journal of Accessibility and Design for All, 8 (2), (2018) 102-124, , http://www.jacces.org/index.php/jacces/article/view/150/201, [20.08.2020].
  Google Scholar

M. S. Hassouna, N.Sahari, A. Ismail, University website accessibility for totally blind users, Journal of Information and Communication Technology, 16 (1) (2017) 63-80, http://ejournal.uum.edu.my/index.php/jict/
DOI: https://doi.org/10.32890/jict2017.16.1.4   Google Scholar

article/view/8218/1236, [22.08.2020].
  Google Scholar

B. Abu Shawar, Evaluating Web Accessibility of Educational Websites, International Journal of Emerging Technology in Learning, 10 (4), (2015), https://online-journals.org/index.php/i-jet/article/view/4518/3582, [20.08.2020].
DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v10i4.4518   Google Scholar

Lighthouse, https://developers.google.com/web/tools/lighthouse, [20.09.2020].
  Google Scholar

Accessibility Evaluator (ACE), https://ace.accessibe.com/, [20.09.2020].
  Google Scholar

Multiguideline Accessibility and Usability Validation Environment (MAUVE++), https://mauve.isti.cnr.it/, [20.09.2020].
  Google Scholar

Functional Accessibility Evaluator 2.1 (FAE), https://fae.disability.illinois.edu/anonymous/?Anonymous%20Report=, [20.09.2020].
  Google Scholar

Utilitia, https://utilitia.pl, [20.09.2020].
  Google Scholar

Ranking Uczelni Akademickich 2020, http://ranking.perspektywy.pl/2020/ranking/ranking-uczelni-akademickich, [20.09.2020].
  Google Scholar

Serwis Politechniki Lubelskiej, http://www.pollub.pl, [20.09.2020].
  Google Scholar

Serwis Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, https://www.umcs.pl, [20.09.2020].
  Google Scholar

Serwis Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, https://www.up.lublin.pl, [20.09.2020].
  Google Scholar

Serwis Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, https://www.umlub.pl, [20.09.2020].
  Google Scholar

Serwis Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, https://www.kul.pl, [20.09.2020].
  Google Scholar

Serwis Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie, https://wspa.pl, [20.09.2020].
  Google Scholar

Serwis Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie, https://www.wsei.lublin.pl, [20.09.2020].
  Google Scholar

Serwis Wyższej Szkoły Nauk Społecznych w Lublinie, https://www.wsns.lublin.pl, [20.09.2020].
  Google Scholar

Serwis Wyższej Szkoły Społeczno-Przyrodniczej im. Wincentego Pola w Lublinie, https://wssp.edu.pl, [20.09.2020].
  Google Scholar

Serwis Uniwersytetu Warszawskiego, https://www.uw.edu.pl, [20.09.2020].
  Google Scholar

Serwis Uniwersytetu Jagiellońskiego, https://www.uj.edu.pl, [20.09.2020].
  Google Scholar

Serwis Działu ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, https://don.uj.edu.pl, [20.09.2020].
  Google Scholar

Serwis Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego, https://bon.uw.edu.pl, [20.09.2020].
  Google Scholar

Download


Published
2021-06-30

Cited by

Stasiak, W., & Dzieńkowski, M. (2021). Accessibility assessment of selected university websites. Journal of Computer Sciences Institute, 19, 81–88. https://doi.org/10.35784/jcsi.2462

Authors

Wojciech Stasiak 
wojciech.stasiak@pollub.edu.pl
Lublin University of Technology Poland

Authors

Mariusz Dzieńkowski 

Lublin University of Technology

Statistics

Abstract views: 534
PDF downloads: 481