A comparative analysis of interface quality of mobile access to the services of selected banks

Marcin Kurzyna

marcin.kurzyna@pollub.edu.pl
Institute of Computer Science, Lublin University of Technology, Nadbystrzycka 36B, 20-618 Lublin, Poland (Poland)

Damian Matysiak


Institute of Computer Science, Lublin University of Technology, Nadbystrzycka 36B, 20-618 Lublin, Poland (Poland)

Marek Miłosz


Institute of Computer Science, Lublin University of Technology, Nadbystrzycka 36B, 20-618 Lublin, Poland (Poland)

Abstract

This paper is focused on comparison of interface quality of mobile access to the services of selected banks. Main factors, which were
used in the comprising process are: safety, availability on the mobile platforms, time and simplicity of task performing, intelligibility, design, comfort, number of functions. Research was made using 4 methods: surveys, corridor tests, expert tests and eyetracking. As a result T-Mobile Banking Services won in three categories: intelligibility, design and simplicity while mBank is better in responsiveness, availability and has more functions to offer


Keywords:

quality of interface; comparative analysis; mobile banking

[1] A. Memon, “User Interface Design: Designing effective interfaces for software systems”, College Park: University of Maryland, 2011.
[2] T. Mendel, “The Elements of User Interface Design”, Nowy Jork: John Wiley & Sons, 1997.
[3] K. Ormaniec, „Najlepsze aplikacje bankowe w Polsce – ranking Komórkomat.pl”, Komórkomat.pl, 12 08 2016. [Online]. Available: https://komorkomat.pl/ najlepszeaplikacje-bankowe/. [Data uzyskania dostępu: 12 04 2017].
[4] A. Marcus, “Cross-Cultural User-Interface Design for Work, Home, Play and on the Way”, Santa Fe: ACM SIGGRAPH ASIA, 2010.
[5] M. Miłosz, „Ergonomia Systemów Informatycznych”, Lublin: Politechnika Lubelska, 2014.
[6] B. Szymańska, „najlepszekonto.pl”, [Online]. Available: http://www.najlepszekonto.pl/bezpieczenstwo-bankowoscimobilnej. [Data uzyskania dostępu: 20 04 2017].
[7] M. Mikowska, „BANK.JEST.MOBI 2016”, jestem.mobi, Katowice, 2016.
[8] K. Śladkowska, „5 problemów polskiej bankowości mobilnej”, bankier.pl, 17 05 2016. [Online]. Available: http://www.bankier.pl/wiadomosc/5-problemow-polskiejbankowosci-mobilnej-7390809.html. [Data uzyskania dostępu: 22 04 2017].
[9] M. Jun i S. Palacios, “Examining the key dimensions of mobile banking service quality: an exploratory study”, Las Cruces: International Journal of Bank Marketing, 2016.
[10] L. Fabisiak i P. Ziemba, „Wybrane metody analizy wielokryterialnej w ocenie użyteczności serwisów internetowych”, Szczecin: Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2011.
[11] A. Smoliński, „Klasyfikacja i porównanie metod klasycznej optymalizacji wielokryterialnej”, Szczecin: Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2014.
Download


Published
2017-12-30

Cited by

Kurzyna, M., Matysiak, D., & Miłosz, M. (2017). A comparative analysis of interface quality of mobile access to the services of selected banks . Journal of Computer Sciences Institute, 5, 159–166. https://doi.org/10.35784/jcsi.615

Authors

Marcin Kurzyna 
marcin.kurzyna@pollub.edu.pl
Institute of Computer Science, Lublin University of Technology, Nadbystrzycka 36B, 20-618 Lublin, Poland Poland

Authors

Damian Matysiak 

Institute of Computer Science, Lublin University of Technology, Nadbystrzycka 36B, 20-618 Lublin, Poland Poland

Authors

Marek Miłosz 

Institute of Computer Science, Lublin University of Technology, Nadbystrzycka 36B, 20-618 Lublin, Poland Poland

Statistics

Abstract views: 247
PDF downloads: 74