A comparative analysis of interface quality of mobile access to the services of selected banks
Marcin Kurzyna
marcin.kurzyna@pollub.edu.plInstitute of Computer Science, Lublin University of Technology, Nadbystrzycka 36B, 20-618 Lublin, Poland (Poland)
Damian Matysiak
Institute of Computer Science, Lublin University of Technology, Nadbystrzycka 36B, 20-618 Lublin, Poland (Poland)
Marek Miłosz
Institute of Computer Science, Lublin University of Technology, Nadbystrzycka 36B, 20-618 Lublin, Poland (Poland)
Abstract
This paper is focused on comparison of interface quality of mobile access to the services of selected banks. Main factors, which were
used in the comprising process are: safety, availability on the mobile platforms, time and simplicity of task performing, intelligibility, design, comfort, number of functions. Research was made using 4 methods: surveys, corridor tests, expert tests and eyetracking. As a result T-Mobile Banking Services won in three categories: intelligibility, design and simplicity while mBank is better in responsiveness, availability and has more functions to offer
Keywords:
quality of interface; comparative analysis; mobile bankingReferences
[1] A. Memon, “User Interface Design: Designing effective interfaces for software systems”, College Park: University of Maryland, 2011.
[2] T. Mendel, “The Elements of User Interface Design”, Nowy Jork: John Wiley & Sons, 1997.
[3] K. Ormaniec, „Najlepsze aplikacje bankowe w Polsce – ranking Komórkomat.pl”, Komórkomat.pl, 12 08 2016. [Online]. Available: https://komorkomat.pl/ najlepszeaplikacje-bankowe/. [Data uzyskania dostępu: 12 04 2017].
[4] A. Marcus, “Cross-Cultural User-Interface Design for Work, Home, Play and on the Way”, Santa Fe: ACM SIGGRAPH ASIA, 2010.
[5] M. Miłosz, „Ergonomia Systemów Informatycznych”, Lublin: Politechnika Lubelska, 2014.
[6] B. Szymańska, „najlepszekonto.pl”, [Online]. Available: http://www.najlepszekonto.pl/bezpieczenstwo-bankowoscimobilnej. [Data uzyskania dostępu: 20 04 2017].
[7] M. Mikowska, „BANK.JEST.MOBI 2016”, jestem.mobi, Katowice, 2016.
[8] K. Śladkowska, „5 problemów polskiej bankowości mobilnej”, bankier.pl, 17 05 2016. [Online]. Available: http://www.bankier.pl/wiadomosc/5-problemow-polskiejbankowosci-mobilnej-7390809.html. [Data uzyskania dostępu: 22 04 2017].
[9] M. Jun i S. Palacios, “Examining the key dimensions of mobile banking service quality: an exploratory study”, Las Cruces: International Journal of Bank Marketing, 2016.
[10] L. Fabisiak i P. Ziemba, „Wybrane metody analizy wielokryterialnej w ocenie użyteczności serwisów internetowych”, Szczecin: Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2011.
[11] A. Smoliński, „Klasyfikacja i porównanie metod klasycznej optymalizacji wielokryterialnej”, Szczecin: Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2014.
[2] T. Mendel, “The Elements of User Interface Design”, Nowy Jork: John Wiley & Sons, 1997.
[3] K. Ormaniec, „Najlepsze aplikacje bankowe w Polsce – ranking Komórkomat.pl”, Komórkomat.pl, 12 08 2016. [Online]. Available: https://komorkomat.pl/ najlepszeaplikacje-bankowe/. [Data uzyskania dostępu: 12 04 2017].
[4] A. Marcus, “Cross-Cultural User-Interface Design for Work, Home, Play and on the Way”, Santa Fe: ACM SIGGRAPH ASIA, 2010.
[5] M. Miłosz, „Ergonomia Systemów Informatycznych”, Lublin: Politechnika Lubelska, 2014.
[6] B. Szymańska, „najlepszekonto.pl”, [Online]. Available: http://www.najlepszekonto.pl/bezpieczenstwo-bankowoscimobilnej. [Data uzyskania dostępu: 20 04 2017].
[7] M. Mikowska, „BANK.JEST.MOBI 2016”, jestem.mobi, Katowice, 2016.
[8] K. Śladkowska, „5 problemów polskiej bankowości mobilnej”, bankier.pl, 17 05 2016. [Online]. Available: http://www.bankier.pl/wiadomosc/5-problemow-polskiejbankowosci-mobilnej-7390809.html. [Data uzyskania dostępu: 22 04 2017].
[9] M. Jun i S. Palacios, “Examining the key dimensions of mobile banking service quality: an exploratory study”, Las Cruces: International Journal of Bank Marketing, 2016.
[10] L. Fabisiak i P. Ziemba, „Wybrane metody analizy wielokryterialnej w ocenie użyteczności serwisów internetowych”, Szczecin: Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2011.
[11] A. Smoliński, „Klasyfikacja i porównanie metod klasycznej optymalizacji wielokryterialnej”, Szczecin: Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, 2014.
Kurzyna, M., Matysiak, D., & Miłosz, M. (2017). A comparative analysis of interface quality of mobile access to the services of selected banks . Journal of Computer Sciences Institute, 5, 159–166. https://doi.org/10.35784/jcsi.615
Authors
Marcin Kurzynamarcin.kurzyna@pollub.edu.pl
Institute of Computer Science, Lublin University of Technology, Nadbystrzycka 36B, 20-618 Lublin, Poland Poland
Authors
Damian MatysiakInstitute of Computer Science, Lublin University of Technology, Nadbystrzycka 36B, 20-618 Lublin, Poland Poland
Authors
Marek MiłoszInstitute of Computer Science, Lublin University of Technology, Nadbystrzycka 36B, 20-618 Lublin, Poland Poland
Statistics
Abstract views: 246PDF downloads: 72
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.