Edukacja inkluzywna jako narzędzie realizacji Celów zrównoważonego rozwoju w kontekście humanizacji społeczeństwa

Oksana Zhukova


Kharkiv National University named after V. N. Karazin, Department of Pedagogy, sq. Svobody, 6, 61022 Kharkiv, Ukraine (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0001-9724-9598

Larysa Platash


Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University, Department of Pedagogy and Social Work, M. Kotsiubynskoho Street, 258003 Chernivtsi, Ukraine (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0001-6491-4897

Liudmyla Tymchuk


Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University, Department of Pedagogy and Social Work, M. Kotsiubynskoho Street, 258003 Chernivtsi, Ukraine (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-3122-8150

Abstrakt

Cywilizacja technogeniczna, mimo znaczących osiągnięć naukowo-technicznych, niestety nadal boryka się z problemami, które niosą za sobą nieodwracalne konsekwencje. Działalność ludzka oparta na zasadzie nieograniczonej konsumpcji powoduje wzrost nierówności, ubóstwa, głodu, chorób, konfliktów zbrojnych i globalnych zmian środowiskowych. Broń masowego rażenia stanowi globalne zagrożenie. Wszystkie te trendy wskazują na potrzebę przejścia na nowy poziom postępu oparty na zrównoważonym rozwoju, co z kolei wymaga ukształtowania nowej osobowości skupionej na systemie wartości środowiskowych, a nie na wartościach społeczeństwa konsumpcyjnego. Tylko społeczeństwo składające się z ludzi o nowym światopoglądzie będzie w stanie rozwijać się w sposób zrównoważony. W związku z tym zaproponowano autorską wizję edukacji inkluzywnej, rozumianej jako system o wysokiej zdolności integracyjnej, którego rolą jest tworzenie zrównoważonego społeczeństwa o racjonalnych podstawach moralnych. Proponowany jest doktrynalny model realizacji Celów zrównoważonego rozwoju, którego istotą jest humanizacja społeczeństwa, przyczynianie się do zmian moralnych, ekonomicznych, społecznych, kulturowych oraz wpływanie na życie społeczeństwa, jednocześnie będący siłą napędową ekonomicznych, społecznych i środowiskowych filarów zrównoważonego rozwoju. Podejście autorów pozwala poszerzyć naukową wizję istoty i treści edukacji inkluzywnej oraz określić rolę humanizacji w zapewnieniu realizacji Celów zrównoważonego rozwoju. Ramy koncepcyjne artykułu można wykorzystać jako podstawowe fundamenty strategii zrównoważonego rozwoju.


Słowa kluczowe:

zrównoważony rozwój, Cele zrównoważonego rozwoju, inkluzja, integracja, edukacja inkluzywna, humanizm, humanizacja

Agenda for the XXI century, 1992, https://documents-ddsny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N92/836/55/PDF/N9283655.pdf (19.06.2021).
  Google Scholar

BAKHOV I, BOICHENKO B., MARTYNOVYCH N., NYCH T., OKOLNYCHA T., 2020, Conditions for Development of the Socio-cultural Level of Personality in Today’s Ukrainian Society, Dynamical &Control Systems, 12: 1668- 1676.
DOI: https://doi.org/10.5373/JARDCS/V12SP4/20201648   Google Scholar

CHERVYNSKYI P., NADEL-CHERVYNSKA M. 2012, Explanatory etymological dictionary of foreign words of the Russian language, Krok, Ternopil.
  Google Scholar

DAVYDENKO Н., 2014, Methodological principles of inclusive education: determination of concepts, https://cyberleninka.ru/article/n/metodologicheskie-printsipy-inklyuzivnogo-obrazovaniyaopredele nie-ponyatiy/viewer (12.04.2021).
  Google Scholar

Electronic Library of the Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences, 2021, Humanism, https://iphlib.ru/library/collection/newphilenc/document/HASH0186d768b46fa93beb4e2d86 (17.06.2021).
  Google Scholar

EHRLICH P., 1975, The Population Bomb, Riversity Press, 1: 5.
  Google Scholar

ENDRUWEIT G., TROMMSDORFF G., 2002, Sociological Dictionary, Stuttgart.
  Google Scholar

FERAPONTOVA O. I., 2007, Social aspects of inclusive education of disabled children, Bulletin of the Samara State University, 1(51): 165-171.
  Google Scholar

Global Footprint Network, 2021, https://www.footprintnetwork.org/2021/05/20/ecobytes-what-candata-tell-us-about-natural-resource-producers-andconsumers/ (04.05.2021).
  Google Scholar

HABERMAS J., 1999, Bestiality and Humanity: a War on the Border between Legality and Morality, Constellations, 6(3):263-272.
DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8675.00145   Google Scholar

KVIATKOVSKYI D., 2018, Discourse-praxeological field of the humanistic ideal: communicative aspect, Дискурс, 6: 35-41.
  Google Scholar

MAKARIEV I. S., 2015, A short dictionary of the system of concepts of inclusive education: a terminological dictionary, St. Petersburg State Budgetary Professional Educational Institution Okhtinsky College, St. Petersburg.
  Google Scholar

MARDAKHAEV L. V., 2016, Social pedagogy: a short dictionary of concepts and terms, Russian State Social University, Moscow.
  Google Scholar

MEADOWS DON., MEADOWS DEN., RANDERS J., BEHRENS S., WILLIAM W., 1972, Limits of Growth, Report for the project of the Club of Rome on the problems of humanity, Books of the Universe, New York.
  Google Scholar

PARSONS T., 2002, Philosophical Encyclopedic Dictionary, Abris, Kyiv.
  Google Scholar

PAWŁOWSKI A., 2015, How to Teach on Sustainable Development Issues?, Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, 10(1): 133.
  Google Scholar

SKOK N. I., 2005, Biosocial potential of persons with disabilities and social mechanisms of its regulation, Sociological Research, 4: 124-127.
  Google Scholar

UDO V., PAWŁOWSKI A., 2010, Human Progress Towards Equitaible Sustainable Development: A Philosophical Exploration, Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, 5(1): 23-44.
  Google Scholar

United Nations, 1992, Declaration of the United Nations Conference on the Human Environment, https://legal.un.org/avl/ha/dunche/dunche.html (04.05.2021).
  Google Scholar

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), 2021, Inclusion in education, https://en.unesco.org/themes/inclusion-in-education (27.04.2021).
  Google Scholar

US Census Bureau, 2021, International Data Base, https://www.census.gov/programs-surveys/international-programs/about/idb.html (04.05.2021).
  Google Scholar

WCED, 1987, Our Common Future, http://www.un.org/documents/ga/res/42/ares42-187 (19.06.2021).
  Google Scholar

Worldbank.org, 2019, Datatopics, https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL (04.05.2021).
  Google Scholar

Worldometer, 2021, World population, https://www.worldometer.info/world-population/ (14.08.2021).
  Google Scholar

YARSKA V. N., 2008, Inclusion – a new code of social equality, Education for all: the policy and
  Google Scholar

practice of inclusion, Nauchnaya Kniga, Saratov: 68-78.
  Google Scholar

YERMOLENKO A.M., 1990, The discursive ethics of Apel K.O, as a political ethics of responsibility in the situation of the modern world, Communicative practical philosophy, Libra, Kyiv: 395-412.
  Google Scholar


Opublikowane
2022-01-03

Cited By / Share

Zhukova, O., Platash, L., & Tymchuk, L. (2022). Edukacja inkluzywna jako narzędzie realizacji Celów zrównoważonego rozwoju w kontekście humanizacji społeczeństwa. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 17(1), 114–122. https://doi.org/10.35784/pe.2022.1.11

Autorzy

Oksana Zhukova 

Kharkiv National University named after V. N. Karazin, Department of Pedagogy, sq. Svobody, 6, 61022 Kharkiv, Ukraine Ukraina
https://orcid.org/0000-0001-9724-9598

Autorzy

Larysa Platash 

Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University, Department of Pedagogy and Social Work, M. Kotsiubynskoho Street, 258003 Chernivtsi, Ukraine Ukraina
https://orcid.org/0000-0001-6491-4897

Autorzy

Liudmyla Tymchuk 

Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University, Department of Pedagogy and Social Work, M. Kotsiubynskoho Street, 258003 Chernivtsi, Ukraine Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-3122-8150

Statystyki

Abstract views: 50
PDF downloads: 27