Koncepcje kognitywnego modelowania zrównoważonego rozwoju społeczeństwa

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

DOI

Elina Boichenko

economicaukraina2017@gmail.com

Nataly Martynovych

economicaukraina2017@gmail.com

Iryna Shevchenko

irina_shev4enko@ukr.net

Abstrakt

W czasie szybkiego postępu naukowo-technicznego, będącego wynikiem rozwoju nauki i techniki oraz procesu gromadzenia i tworzenia nowej wiedzy, prowadzone są badania naukowe, zachodzą zmiany informacyjne i technologiczne. Postęp naukowo-techniczny zaowocował nowymi formami i metodami organizacji produkcji, wprowadził nową technologię, zautomatyzował procesy produkcyjne, przyspieszył tempo cyfryzacji wszystkich sfer społeczeństwa itp. Społeczeństwo informacyjne stwarza warunki do dywersyfikacji struktury produkcji i konsumpcji, zmieniając tym samym potrzeby społeczeństwa, zachęcając producentów do tworzenia coraz większej ilości nowych dóbr i usług. Jednak wraz z rozwojem zaawansowanych technologii następuje gwałtowne niszczenie przyrody, rośnie także zanieczyszczenie środowiska. Artykuł konretyzuje społeczno-ekologiczne aspekty zrównoważonego rozwoju w oparciu o modelowanie poznawcze, a także sugeruje konkretne działania, które mogą przyczynić się do realizacji określonych celów Międzynarodowej strategii zrównoważonego rozwoju 2030. Udowodniono, że technologie technogeniczne prowadzą do powstania zagrożeń, których istnienie potwierdza istnienie związku przyczynowego między obciążeniem technogenicznym środowiska a stanem zdrowia publicznego. Uzasadniona jest konieczność diagnostyki ekologicznego i bezpiecznego rozwoju populacji, mającej na celu identyfikację wybranych parametrów zagrożenia technogenicznego w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej.

Słowa kluczowe:

ekologia, ryzyka technogeniczne, system technogeniczny, ekonomia, społeczeństwo, biznes, zrównoważony rozwój, modelowanie kognitywne

Bibliografia

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Boichenko, E., Martynovych, N., & Shevchenko, I. (2021). Koncepcje kognitywnego modelowania zrównoważonego rozwoju społeczeństwa. Problemy Ekorozwoju , 16(2), 158–165. https://doi.org/10.35784/pe.2021.2.16

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##