Ecological Education in Waste Management as a Tool for The Implementation of Sustainable Development
Małgorzata Pawul
Akademia Górniczo-Hutnicza, Katedra Ekologii Terenów Przemysłowych, ul. Mickiewicza 30, 30-084 Kraków (Poland)
Wiktoria Sobczyk
Akademia Górniczo-Hutnicza, Katedra Ekologii Terenów Przemysłowych, ul. Mickiewicza 30, 30-084 Kraków (Poland)
Abstract
A big amount of communal waste is a problem that occurs in many urban areas of the European Union. In its solution dynamic technological development in utilization and reuse of waste is a propitious factor. To make this actions fully successful – and coherent with sustainable development principle – it must be associated with increase of environmental awareness which leads to involvement of local communities in segregation and correct waste management. The article presents examples of ecological education and waste management in selected European countries: Germany, Finland, Belgium, Great Britain and Poland.
Keywords:
sustainable development, communal waste management, ecological awareness, ecological educationReferences
BIAŁEK E., 2007, Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2 no 1, s. 67-73.
Google Scholar
BRUNDTLAND G.H. (red.), Our Common Future, Oxford, New York 1987.
Google Scholar
BURGER T., Świadomość ekologiczna społeczeństwa polskiego, Instytut Gospodarki Przestrzenej i Mieszkalnictwa, Warszawa 2005.
Google Scholar
DOŁĘGA J.M., 2007, Systemy wartości w zrównoważonym rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju, vol. 2 no 2, s. 41-49.
Google Scholar
DURBIN P.T., 2008, Is there a best ethic of sustainable development?, w: Problemy Ekorozwoju Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3 no 2, s. 5-14.
Google Scholar
EULEFELD G., 1995, Environmental education in the Federal Republic of Germany, in: History of European Ideas, vol. 21 no 1, s. 17-29.
Google Scholar
JAŚKIEWICZ J., 2008, Dylematy zrówno-ważonego rozwoju w Polsce, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3 no 1, s. 33-38.
Google Scholar
Joint municipal waste management strategy for Norfolk, Norfolk 2006.
Google Scholar
Key elements for optimal integrated USW management – international experiences, IUWMM CP2 Handbook, Bolonia 2006.
Google Scholar
KUPREL-POŹNIAK B. (red.), Standardy działania ośrodków edukacji ekologicznej – modelowa koncepcja, Stowarzyszenie na rzecz Ekorozoju Agro-Group, Białystok 2005.
Google Scholar
KUZIOR A., 2007, Internet jako narzędzie budowania świadomości dla zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju, Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2 no 2, s. 95-100.
Google Scholar
PAPUZIŃSKI A. , 2006, Filozoficzne aspekty zrównoważonego rozwoju – wprowadzenie, w: Problemy Ekorozwoju Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 1 no 2, s. 25-32.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., 2006, Wielowymiarowość rozwoju zrównoważonego, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 1 no 1, s. 23-32.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., PAWŁOWSKI L., 2008, Zrównoważony rozwój we współczesnej cywilizacji. Cz. 1. Środowisko a zrównoważony rozwój, w: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, vol. 3 no 1, s. 53-65.
Google Scholar
PAWŁOWSKI L., 2007, Zrównoważony rozwój we współczesnej cywilizacji, w: Zeszyty Naukowe Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska, nr 8.
Google Scholar
PAWUL M., 2007, Przegląd form edukacji w zakresie gospodarki odpadami w Polsce, w: Materiały Seminarium: Zarządzanie gospodarką odpadami w świetle aktualizacji Planów Gospodarki Odpadami, Kraków, s. 179-187.
Google Scholar
PAWUL M., KUCZYŃSKA I., 2007, The rules and forms of out-school ecological education preparing society for execution of correct waste management, w: Materiały Konferencji: Ochrona i Inżynieria Środowiska – Zrównoważony Rozwój, Kraków, s. 227-234.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 54 poz. 442).
Google Scholar
SANDNER J., 2007, Idea zrównoważonego rozwoju w holistycznej edukacji przyrodniczej, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2 no 2, s. 101-105.
Google Scholar
SANDNER J., 2008, Wybrane aspekty procesów środowiskowych holistycznej edukacji przyrodniczej w świetle idei zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3 no 2, s. 69-80.
Google Scholar
SCHLEIBER K., 1995, Trends and current state of environmental education in Germany, in: Reflections on Educational Achievement, s. 230-255.
Google Scholar
SKOWROŃSKI A., 2006, Zrównoważony rozwój perspektywą dalszego postępu cywilizacyjnego, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 1 no 2, s. 47-57.
Google Scholar
SOBCZYK W., 2000, Organizacja i funkcjonowanie selektywnej zbiórki surowców wtórnych w Belgii, w: Aura, no 1, s. 23-24.
Google Scholar
SOBCZYK W., Teoretyczna i eksperymentalna analiza edukacji ekologicznej młodzieży, Wydawnictwa Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2003.
Google Scholar
Thematic Strategy on Waste Prevention and Recycling, Dokument Komisji Europejskiej, 2005.
Google Scholar
ZIMNIEWICZ K., Zarządzanie polskimi parkami krajobrazowymi: próba diagnozy, Wyd. AE, Poznań 2005.
Google Scholar
Urząd Gminy w Lisiej Górze, Lisia Góra, dane dokumentacyjne 2006.
Google Scholar
Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami, Kraków 2005.
Google Scholar
Authors
Małgorzata PawulAkademia Górniczo-Hutnicza, Katedra Ekologii Terenów Przemysłowych, ul. Mickiewicza 30, 30-084 Kraków Poland
Authors
Wiktoria SobczykAkademia Górniczo-Hutnicza, Katedra Ekologii Terenów Przemysłowych, ul. Mickiewicza 30, 30-084 Kraków Poland
Statistics
Abstract views: 17PDF downloads: 4
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.