Zielony marketing: etyczne i ekologiczne podejście do zrównoważonego biznesu
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Open full text
Numer Tom 18 Nr 2 (2023)
-
Przyszłość czasopisma Problemy Ekrozwoju/ Problems of Sustainable Development
Artur Pawłowski7-12
-
Od obszaru odbudowy do zrównoważonego rozwoju: koncepcja metodologiczna efektywnego rozwoju społeczno-gospodarczego Ukrainy po wojnie
Nataly Martynovych, Iryna Yemchenko, Tetiana Kulinich13-25
-
Wpływ wojny w Ukrainie na bezpieczeństwo żywnościowe krajów o niskich dochodach
Olena Shevchuk, Olha Ilyash, Serhii Kozlovskyi, Nadiia Roshchyna, Svitlana Hrynkevych, Vira Butenko, Glib Mazhara26-41
-
Czy obecna rzeczywistość sprzyja wdrażaniu zrównoważonego rozwoju?
Wiesław Sztumski42-48
-
Relacje między dobrostanem a zrównoważonym rozwojem w grupie wybranych krajów rozwiniętych
Magdaléna Drastichová, Peter Filzmoser, Rastko Gajanin49-77
-
Porównanie Japonii i krajów OECD pod względem zasobów związanych z dobrostanem
Fatma Ince78-85
-
W kierunku ekonomii politycznej energii odnawialnej: czy demokracja i globalizacja mają znaczenie dla krajów Europy Środkowej i Wschodniej (CEEC)
Orhan Cengiz, Müge Manga86-101
-
Rola edukacji i innowacji w promocji energii odnawialnej w krajach OECD i BRICS
Junrong Li, Abid Rehman, Jamal Khan102-110
-
W kierunku zrównoważonego rozwoju: powrót do hipotezy pułapki średniego dochodu dla południowych krajów wspólnego rynku
Veli Yilanci, Uğur Ursavaş, Tamer Güven111-120
-
Filozofia zrównoważonego rozwoju: Zrozumienie znaczenia równości płci w zarządzaniu organizacjami biznesowymi
Purnima Lenka121-127
-
Zrównoważone źródła utrzymania Fundacji Rozwoju Obszarów Wiejskich jako droga do zrównoważonego rozwoju
Abhijeet Kumar, Avinash Kumar, Swati Kumari, Neha Kumari, Sneha Kumari, Puja Mishra128-140
-
Zielony marketing: etyczne i ekologiczne podejście do zrównoważonego biznesu
Sachin Chauhan, Naznin Naznin141-147
-
O relacji pomiędzy standardami ISO a zrównoważonym rozwojem
Enriko Ceko148-158
-
Wpływ technologii Blockchain na zrównoważoną wydajność w zarządzaniu łańcuchem dostaw
Shuang Wang, Guixian Tian, Tahir Islam, Farhan Zeb Khaskhelly, Maria Aijaz Shaikh159-166
-
Ekologiczny łańcuch dostaw: narzędzia do oceny E-odpadów – globalna perspektywa
Liao Meihui, Maryam Khokhar, Indrajit Patra167-182
-
Analiza i audyt sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dla sieci handlowych i kierunków ich doskonalenia
Alla Us, Karina Nazarova183-192
-
Model oceny środowiskowej zrównoważonej konkurencyjnej turystyki opartej na entropii
Danijela Pantović, Marija Kostić, Sonja Veljović, Milica Luković193-203
-
Badanie wpływu reform i otwarcia na zrównoważony rozwój: dowody z Chin
Linglin Xiang, Huaixi Zhang, Yiqing Lyu204-2015
-
Nadzorowany kredyt, strategie rządowe i zielony rozwój: przykład Chin
Bingbing Zhang216-228
-
Logistyka inteligentnych portów w Ukrainie: problemy i perspektywy w warunkach zrównoważonego rozwoju
Arsen Muradian, Olexiy Kuzkin, Natalia Remzina229-241
-
Badanie wpływu edukacji na kobiety pracujące w rolnictwie w aspekcie tworzenia się kapitału ludzkiego w Afryce. Analiza interakcji
Zhichao Yu, Romanus Osabohien242-248
-
Środowisko, Gospodarka i Społeczeństwo – Ciało, Umysł i Dusza zrównoważonego projektowania budynków
G Venkatesh249-253
-
Sztuczna inteligencja i ochrona środowiska budynków
Zheng Chen, Yu He254-262
-
Rekonstrukcja Miejskiego Centrum Historycznego: współczesne problemy, trudności i perspektywy
Jawdat Goussous, Kabila Faris Hmood263-267
-
Zmiana narracji wobec natury: w kierunku zrównoważoności
Atreyee Mukherjee268-272
Archiwum
-
Tom 20 Nr 2
2025-09-16 20
-
Tom 20 Nr 1
2025-01-10 22
-
Tom 19 Nr 2
2024-07-01 23
-
Tom 19 Nr 1
2024-01-08 27
-
Tom 18 Nr 2
2023-07-10 25
-
Tom 18 Nr 1
2023-01-01 25
-
Tom 17 Nr 2
2022-07-04 26
-
Tom 17 Nr 1
2022-01-03 28
-
Tom 16 Nr 2
2021-07-01 26
-
Tom 16 Nr 1
2021-01-04 24
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
DOI
Authors
Abstrakt
Zielony Marketing nie jest nową koncepcją w dziedzinie marketingu. Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu określa zielony marketing jako podstawowe narzędzie marketingu promującego produkty przyjazne dla środowiska. Zgodnie z tą myślą niniejsze badanie próbuje pokazać, że praktyki zielonego marketingu obejmują podstawowe elementy zrównoważonego rozwoju, tj. odpowiedzialność społeczną, troskę o środowisko i wzrost gospodarczy, które wzmacniają promowanie zrównoważonego rozwoju. Poza tym argumentuje również, że chociaż istnieje wiele nadrzędnych implikacji i wyzwań związanych z zielonymi praktykami marketingowymi, to jednak znacząco przyczyniają się one do osiągnięcia Celów zrównoważonego rozwoju poprzez włączenie standardów etycznych do wszystkich swoich poprzedników operacyjnych. Niniejsze opracowanie uwzględnia zatem pojęcie etyki międzypokoleniowej imperatywu kategorycznego Kanta w podejściu do zielonego marketingu. W ten sposób służy jako przewodnik dla współczesnych marketerów przede wszystkim po to, by zapobiegać absolutnemu antropocentryzmowi i pragmatycznie sprawiedliwie angażować interesy społeczeństwa, gospodarki i środowiska poprzez wpajanie etycznych praktyk w codzienne zjawiska. W następstwie imperatyw etyki w zielonym marketingu może być zarazem etycznym i ekologicznym podejściem do zapewnienia zrównoważonego biznesu.
Słowa kluczowe:
Bibliografia
BHALERAO A.S.,2014, Green Marketing: A New Marketing Strategy for Environmentally Compatible Products, International Journal of Development Research 4(8): 1757-1764.
BOROWY I., 2014, Defining Sustainable Development for Our Common Future: A History of the World Commission on Environment and Development, Bruntland Commision, Routledge, New York and London.
BRENNAN R., BAINES P., GARNEAU P., 2007, Contemporary Strategic Marketing, Palgrave Macmillan, New York. DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-230-37404-1
CHAMORRO A., BANEGIL T.M., 2006, Green Marketing Philosophy: A Study of Spanish Firms with Ecolabels, Corporate Social Responsibility and Environmental Management 13(1): 11-24. DOI: https://doi.org/10.1002/csr.83
CHONKO B.L., 1995, Ethical Decision Making in Marketing, Journal of Public Policy & Marketing 15(2): 321-323, Sage Publications, Inc. DOI: https://doi.org/10.1177/074391569601500215
EAGLE L., DAHL S., PELSMACKER D.P., TAYLOR R.C., 2020, The SAGE Handbook of Marketing Ethics, Sage Publications, London. DOI: https://doi.org/10.4135/9781529739725
GREEN TECHNOLOGY, 1992, Hearing before the Subcommittee on Environment of the committee on Science, Space and Technology House of Representatives, U S Government Printing Office, Washington.
HENION K.E., KINNEAR C.T., 1976a, Ecological Marketing, Columbus, Ohio: American Marketing Association, Chicago.
KASHANI K., JEANNET J.P., HOROVITZ J., MEEHAN S., RYANS A., 2005, Beyond Traditional Marketing: Inno-vations in Marketing Practice, John Wiley and Sons, England.
KATRANDJIEV H., 2016, Ecological Marketing, Green Marketing, Sustainable Marketing: Synonyms or an Evolution of Ideas?, Economic Alternatives, University of National and World Economy, Sofia, Bulgaria, 1: 71-82.
KONAR S., COHEN M.A., 2001, Does the Market Value Environmental Performance? Review of Economics and Statistics 83(2): 281-289. DOI: https://doi.org/10.1162/00346530151143815
KOTLER P., 2011, Reinventing Marketing to Manage the Environmental Imperative, Journal of Marketing 75: 132-135. DOI: https://doi.org/10.1509/jmkg.75.4.132
KOTLER P., KELLER K., 2011, Marketing Management, Pearson Education, India.
KOTLER P., 1991, Marketing and Human Management Resources, Prentice Hall, Englewood Cliffs.
KOTLER P., ZALTMAN G., 1971, Social Marketing: An Approach to Planned Social Change, Journal of Marketing 35(3): 3-12. DOI: https://doi.org/10.1177/002224297103500302
MANSVELT J., ROBBINS P., 2010, Green consumerism: an A-to-Z guide, Thousand Oaks, Calif, Sage Publications. DOI: https://doi.org/10.4135/9781412973809
MISHRA P., SHARMA P., 2010, Green Marketing in India: Emerging Opportunities and Challenges, Journal of Engi-neering, Science and Management Education 3(1): 9-14.
MULIA P., BEHURA K.A., KAR S., 2016, Categorical Imperative in Defense of Strong Sustainability, Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development 11(2):29-36.
MURPHY E.P., LACZNIAK G.R., BOWIE E.N., KLEIN A.T., 2005, Ethical Marketing, Upper Saddle River, Pearson Prentice-Hall, New Jersey.
OTTOMAN A.J., 2011, The New Rules of Green Marketing: Strategies, Tools and Inspiration for Sustainable Branding, A Greenleaf Publishing Book, Routlegde, New York.
PAPADAS K.K., AVLONITIS G.J., CARRIGAN M., 2017, Green Marketing Orientation: Conceptualization, Scale Development and Validation, Journal of Business Research 80: 236-246. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.05.024
PARFIT D., 1997, “Equality and Priority”, Ratio: An International Journal of Analytic Philosophy 10(3): 202-221. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9329.00041
POLONSKY M.J., ROSENBERGER P., 2001, Reevaluating Green Marketing: A Strategic Approach, Business Horizons, 44(21):21-30. DOI: https://doi.org/10.1016/S0007-6813(01)80057-4
POLONSKY M.J., 1994, An Introduction to Green Marketing, Electronic Green Journal, 1(2) Department of Management, University of Newcastle, Newcastle NSW 2308, Australia.
POLONSKY M.J., 1994b, A Stakeholder Theory Approach to Designing Environmental Marketing Strategy, Un-published Working Paper.
RAZ J., 1986, The Morality of Freedom, Clarendon Press, Oxford.
SHITOLE G. Y., NAIR M.T.P., MATHEWS E., NARAYYANAR S., 2011, Marketing and Human Management Re-sources, T.Y.B Com. Pearson Publication, New Delhi.
SINGER P., 1975, Animal Liberation: A New Ethics for Our Treatment of Animals, Harper Collins, USA.
SOONTHONSMAI V., 2007, Environmental or Green Marketing as Global Competitive Edge: Concept, Synthesis, and Implication. In: EABR (Business) and ETLC (Teaching) Conference Proceeding, Venice, Italy.
SUKHU A., SCHARFF R., 2018, Will ‘Doing Right’ Lead to ‘Doing Well’? An Examination of Green Behaviour, Jour-nal of Consumer Marketing 35(2): 169-182. DOI: https://doi.org/10.1108/JCM-04-2016-1778
SULLIVAN J.R., 1989, Immanuel Kant’s Moral Theory, Cambridge University Press, New York. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511621116
WOOD A., O’NEILL O., 1998, Kant on Duties Regarding Non-rational Nature, Proceedings in: The Aristotelian Society 72: 189-228. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8349.00042
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abstract views: 621
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
