Zielony marketing: etyczne i ekologiczne podejście do zrównoważonego biznesu
Sachin Chauhan
COER University, Roorkee, College of Business Studies, India (Indie)
https://orcid.org/0000-0002-0073-9134
Naznin Naznin
Quantum University, Roorkee Department of Humanities and Social Sciences, India (Indie)
https://orcid.org/0000-0001-9686-1099
Abstrakt
Zielony Marketing nie jest nową koncepcją w dziedzinie marketingu. Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu określa zielony marketing jako podstawowe narzędzie marketingu promującego produkty przyjazne dla środowiska. Zgodnie z tą myślą niniejsze badanie próbuje pokazać, że praktyki zielonego marketingu obejmują podstawowe elementy zrównoważonego rozwoju, tj. odpowiedzialność społeczną, troskę o środowisko i wzrost gospodarczy, które wzmacniają promowanie zrównoważonego rozwoju. Poza tym argumentuje również, że chociaż istnieje wiele nadrzędnych implikacji i wyzwań związanych z zielonymi praktykami marketingowymi, to jednak znacząco przyczyniają się one do osiągnięcia Celów zrównoważonego rozwoju poprzez włączenie standardów etycznych do wszystkich swoich poprzedników operacyjnych. Niniejsze opracowanie uwzględnia zatem pojęcie etyki międzypokoleniowej imperatywu kategorycznego Kanta w podejściu do zielonego marketingu. W ten sposób służy jako przewodnik dla współczesnych marketerów przede wszystkim po to, by zapobiegać absolutnemu antropocentryzmowi i pragmatycznie sprawiedliwie angażować interesy społeczeństwa, gospodarki i środowiska poprzez wpajanie etycznych praktyk w codzienne zjawiska. W następstwie imperatyw etyki w zielonym marketingu może być zarazem etycznym i ekologicznym podejściem do zapewnienia zrównoważonego biznesu.
Słowa kluczowe:
Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu, antropocentryzm, Zielony Marketing, Imperatyw kategoryczny Kanta, zrównoważony rozwój, etyka międzypokoleniowaBibliografia
BHALERAO A.S.,2014, Green Marketing: A New Marketing Strategy for Environmentally Compatible Products, International Journal of Development Research 4(8): 1757-1764.
Google Scholar
BOROWY I., 2014, Defining Sustainable Development for Our Common Future: A History of the World Commission on Environment and Development, Bruntland Commision, Routledge, New York and London.
Google Scholar
BRENNAN R., BAINES P., GARNEAU P., 2007, Contemporary Strategic Marketing, Palgrave Macmillan, New York.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-230-37404-1
Google Scholar
CHAMORRO A., BANEGIL T.M., 2006, Green Marketing Philosophy: A Study of Spanish Firms with Ecolabels, Corporate Social Responsibility and Environmental Management 13(1): 11-24.
DOI: https://doi.org/10.1002/csr.83
Google Scholar
CHONKO B.L., 1995, Ethical Decision Making in Marketing, Journal of Public Policy & Marketing 15(2): 321-323, Sage Publications, Inc.
DOI: https://doi.org/10.1177/074391569601500215
Google Scholar
EAGLE L., DAHL S., PELSMACKER D.P., TAYLOR R.C., 2020, The SAGE Handbook of Marketing Ethics, Sage Publications, London.
DOI: https://doi.org/10.4135/9781529739725
Google Scholar
GREEN TECHNOLOGY, 1992, Hearing before the Subcommittee on Environment of the committee on Science, Space and Technology House of Representatives, U S Government Printing Office, Washington.
Google Scholar
HENION K.E., KINNEAR C.T., 1976a, Ecological Marketing, Columbus, Ohio: American Marketing Association, Chicago.
Google Scholar
KASHANI K., JEANNET J.P., HOROVITZ J., MEEHAN S., RYANS A., 2005, Beyond Traditional Marketing: Inno-vations in Marketing Practice, John Wiley and Sons, England.
Google Scholar
KATRANDJIEV H., 2016, Ecological Marketing, Green Marketing, Sustainable Marketing: Synonyms or an Evolution of Ideas?, Economic Alternatives, University of National and World Economy, Sofia, Bulgaria, 1: 71-82.
Google Scholar
KONAR S., COHEN M.A., 2001, Does the Market Value Environmental Performance? Review of Economics and Statistics 83(2): 281-289.
DOI: https://doi.org/10.1162/00346530151143815
Google Scholar
KOTLER P., 2011, Reinventing Marketing to Manage the Environmental Imperative, Journal of Marketing 75: 132-135.
DOI: https://doi.org/10.1509/jmkg.75.4.132
Google Scholar
KOTLER P., KELLER K., 2011, Marketing Management, Pearson Education, India.
Google Scholar
KOTLER P., 1991, Marketing and Human Management Resources, Prentice Hall, Englewood Cliffs.
Google Scholar
KOTLER P., ZALTMAN G., 1971, Social Marketing: An Approach to Planned Social Change, Journal of Marketing 35(3): 3-12.
DOI: https://doi.org/10.1177/002224297103500302
Google Scholar
MANSVELT J., ROBBINS P., 2010, Green consumerism: an A-to-Z guide, Thousand Oaks, Calif, Sage Publications.
DOI: https://doi.org/10.4135/9781412973809
Google Scholar
MISHRA P., SHARMA P., 2010, Green Marketing in India: Emerging Opportunities and Challenges, Journal of Engi-neering, Science and Management Education 3(1): 9-14.
Google Scholar
MULIA P., BEHURA K.A., KAR S., 2016, Categorical Imperative in Defense of Strong Sustainability, Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development 11(2):29-36.
Google Scholar
MURPHY E.P., LACZNIAK G.R., BOWIE E.N., KLEIN A.T., 2005, Ethical Marketing, Upper Saddle River, Pearson Prentice-Hall, New Jersey.
Google Scholar
OTTOMAN A.J., 2011, The New Rules of Green Marketing: Strategies, Tools and Inspiration for Sustainable Branding, A Greenleaf Publishing Book, Routlegde, New York.
Google Scholar
PAPADAS K.K., AVLONITIS G.J., CARRIGAN M., 2017, Green Marketing Orientation: Conceptualization, Scale Development and Validation, Journal of Business Research 80: 236-246.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.05.024
Google Scholar
PARFIT D., 1997, “Equality and Priority”, Ratio: An International Journal of Analytic Philosophy 10(3): 202-221.
DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9329.00041
Google Scholar
POLONSKY M.J., ROSENBERGER P., 2001, Reevaluating Green Marketing: A Strategic Approach, Business Horizons, 44(21):21-30.
DOI: https://doi.org/10.1016/S0007-6813(01)80057-4
Google Scholar
POLONSKY M.J., 1994, An Introduction to Green Marketing, Electronic Green Journal, 1(2) Department of Management, University of Newcastle, Newcastle NSW 2308, Australia.
Google Scholar
POLONSKY M.J., 1994b, A Stakeholder Theory Approach to Designing Environmental Marketing Strategy, Un-published Working Paper.
Google Scholar
RAZ J., 1986, The Morality of Freedom, Clarendon Press, Oxford.
Google Scholar
SHITOLE G. Y., NAIR M.T.P., MATHEWS E., NARAYYANAR S., 2011, Marketing and Human Management Re-sources, T.Y.B Com. Pearson Publication, New Delhi.
Google Scholar
SINGER P., 1975, Animal Liberation: A New Ethics for Our Treatment of Animals, Harper Collins, USA.
Google Scholar
SOONTHONSMAI V., 2007, Environmental or Green Marketing as Global Competitive Edge: Concept, Synthesis, and Implication. In: EABR (Business) and ETLC (Teaching) Conference Proceeding, Venice, Italy.
Google Scholar
SUKHU A., SCHARFF R., 2018, Will ‘Doing Right’ Lead to ‘Doing Well’? An Examination of Green Behaviour, Jour-nal of Consumer Marketing 35(2): 169-182.
DOI: https://doi.org/10.1108/JCM-04-2016-1778
Google Scholar
SULLIVAN J.R., 1989, Immanuel Kant’s Moral Theory, Cambridge University Press, New York.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511621116
Google Scholar
WOOD A., O’NEILL O., 1998, Kant on Duties Regarding Non-rational Nature, Proceedings in: The Aristotelian Society 72: 189-228.
DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8349.00042
Google Scholar
Autorzy
Sachin ChauhanCOER University, Roorkee, College of Business Studies, India Indie
https://orcid.org/0000-0002-0073-9134
Autorzy
Naznin NazninQuantum University, Roorkee Department of Humanities and Social Sciences, India Indie
https://orcid.org/0000-0001-9686-1099
Statystyki
Abstract views: 374PDF downloads: 402
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.