Zielony marketing: etyczne i ekologiczne podejście do zrównoważonego biznesu

Sachin Chauhan


COER University, Roorkee, College of Business Studies, India (Indie)
https://orcid.org/0000-0002-0073-9134

Naznin Naznin


Quantum University, Roorkee Department of Humanities and Social Sciences, India (Indie)
https://orcid.org/0000-0001-9686-1099

Abstrakt

Zielony Marketing nie jest nową koncepcją w dziedzinie marketingu. Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu określa zielony marketing jako podstawowe narzędzie marketingu promującego produkty przyjazne dla środowiska. Zgodnie z tą myślą niniejsze badanie próbuje pokazać, że praktyki zielonego marketingu obejmują podstawowe elementy zrównoważonego rozwoju, tj. odpowiedzialność społeczną, troskę o środowisko i wzrost gospodarczy, które wzmacniają promowanie zrównoważonego rozwoju. Poza tym argumentuje również, że chociaż istnieje wiele nadrzędnych implikacji i wyzwań związanych z zielonymi praktykami marketingowymi, to jednak znacząco przyczyniają się one do osiągnięcia Celów zrównoważonego rozwoju poprzez włączenie standardów etycznych do wszystkich swoich poprzedników operacyjnych. Niniejsze opracowanie uwzględnia zatem pojęcie etyki międzypokoleniowej imperatywu kategorycznego Kanta w podejściu do zielonego marketingu. W ten sposób służy jako przewodnik dla współczesnych marketerów przede wszystkim po to, by zapobiegać absolutnemu antropocentryzmowi i pragmatycznie sprawiedliwie angażować interesy społeczeństwa, gospodarki i środowiska poprzez wpajanie etycznych praktyk w codzienne zjawiska. W następstwie imperatyw etyki w zielonym marketingu może być zarazem etycznym i ekologicznym podejściem do zapewnienia zrównoważonego biznesu.


Słowa kluczowe:

Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu, antropocentryzm, Zielony Marketing, Imperatyw kategoryczny Kanta, zrównoważony rozwój, etyka międzypokoleniowa

BHALERAO A.S.,2014, Green Marketing: A New Marketing Strategy for Environmentally Compatible Products, International Journal of Development Research 4(8): 1757-1764.
  Google Scholar

BOROWY I., 2014, Defining Sustainable Development for Our Common Future: A History of the World Commission on Environment and Development, Bruntland Commision, Routledge, New York and London.
  Google Scholar

BRENNAN R., BAINES P., GARNEAU P., 2007, Contemporary Strategic Marketing, Palgrave Macmillan, New York.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-230-37404-1   Google Scholar

CHAMORRO A., BANEGIL T.M., 2006, Green Marketing Philosophy: A Study of Spanish Firms with Ecolabels, Corporate Social Responsibility and Environmental Management 13(1): 11-24.
DOI: https://doi.org/10.1002/csr.83   Google Scholar

CHONKO B.L., 1995, Ethical Decision Making in Marketing, Journal of Public Policy & Marketing 15(2): 321-323, Sage Publications, Inc.
DOI: https://doi.org/10.1177/074391569601500215   Google Scholar

EAGLE L., DAHL S., PELSMACKER D.P., TAYLOR R.C., 2020, The SAGE Handbook of Marketing Ethics, Sage Publications, London.
DOI: https://doi.org/10.4135/9781529739725   Google Scholar

GREEN TECHNOLOGY, 1992, Hearing before the Subcommittee on Environment of the committee on Science, Space and Technology House of Representatives, U S Government Printing Office, Washington.
  Google Scholar

HENION K.E., KINNEAR C.T., 1976a, Ecological Marketing, Columbus, Ohio: American Marketing Association, Chicago.
  Google Scholar

KASHANI K., JEANNET J.P., HOROVITZ J., MEEHAN S., RYANS A., 2005, Beyond Traditional Marketing: Inno-vations in Marketing Practice, John Wiley and Sons, England.
  Google Scholar

KATRANDJIEV H., 2016, Ecological Marketing, Green Marketing, Sustainable Marketing: Synonyms or an Evolution of Ideas?, Economic Alternatives, University of National and World Economy, Sofia, Bulgaria, 1: 71-82.
  Google Scholar

KONAR S., COHEN M.A., 2001, Does the Market Value Environmental Performance? Review of Economics and Statistics 83(2): 281-289.
DOI: https://doi.org/10.1162/00346530151143815   Google Scholar

KOTLER P., 2011, Reinventing Marketing to Manage the Environmental Imperative, Journal of Marketing 75: 132-135.
DOI: https://doi.org/10.1509/jmkg.75.4.132   Google Scholar

KOTLER P., KELLER K., 2011, Marketing Management, Pearson Education, India.
  Google Scholar

KOTLER P., 1991, Marketing and Human Management Resources, Prentice Hall, Englewood Cliffs.
  Google Scholar

KOTLER P., ZALTMAN G., 1971, Social Marketing: An Approach to Planned Social Change, Journal of Marketing 35(3): 3-12.
DOI: https://doi.org/10.1177/002224297103500302   Google Scholar

MANSVELT J., ROBBINS P., 2010, Green consumerism: an A-to-Z guide, Thousand Oaks, Calif, Sage Publications.
DOI: https://doi.org/10.4135/9781412973809   Google Scholar

MISHRA P., SHARMA P., 2010, Green Marketing in India: Emerging Opportunities and Challenges, Journal of Engi-neering, Science and Management Education 3(1): 9-14.
  Google Scholar

MULIA P., BEHURA K.A., KAR S., 2016, Categorical Imperative in Defense of Strong Sustainability, Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development 11(2):29-36.
  Google Scholar

MURPHY E.P., LACZNIAK G.R., BOWIE E.N., KLEIN A.T., 2005, Ethical Marketing, Upper Saddle River, Pearson Prentice-Hall, New Jersey.
  Google Scholar

OTTOMAN A.J., 2011, The New Rules of Green Marketing: Strategies, Tools and Inspiration for Sustainable Branding, A Greenleaf Publishing Book, Routlegde, New York.
  Google Scholar

PAPADAS K.K., AVLONITIS G.J., CARRIGAN M., 2017, Green Marketing Orientation: Conceptualization, Scale Development and Validation, Journal of Business Research 80: 236-246.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.05.024   Google Scholar

PARFIT D., 1997, “Equality and Priority”, Ratio: An International Journal of Analytic Philosophy 10(3): 202-221.
DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9329.00041   Google Scholar

POLONSKY M.J., ROSENBERGER P., 2001, Reevaluating Green Marketing: A Strategic Approach, Business Horizons, 44(21):21-30.
DOI: https://doi.org/10.1016/S0007-6813(01)80057-4   Google Scholar

POLONSKY M.J., 1994, An Introduction to Green Marketing, Electronic Green Journal, 1(2) Department of Management, University of Newcastle, Newcastle NSW 2308, Australia.
  Google Scholar

POLONSKY M.J., 1994b, A Stakeholder Theory Approach to Designing Environmental Marketing Strategy, Un-published Working Paper.
  Google Scholar

RAZ J., 1986, The Morality of Freedom, Clarendon Press, Oxford.
  Google Scholar

SHITOLE G. Y., NAIR M.T.P., MATHEWS E., NARAYYANAR S., 2011, Marketing and Human Management Re-sources, T.Y.B Com. Pearson Publication, New Delhi.
  Google Scholar

SINGER P., 1975, Animal Liberation: A New Ethics for Our Treatment of Animals, Harper Collins, USA.
  Google Scholar

SOONTHONSMAI V., 2007, Environmental or Green Marketing as Global Competitive Edge: Concept, Synthesis, and Implication. In: EABR (Business) and ETLC (Teaching) Conference Proceeding, Venice, Italy.
  Google Scholar

SUKHU A., SCHARFF R., 2018, Will ‘Doing Right’ Lead to ‘Doing Well’? An Examination of Green Behaviour, Jour-nal of Consumer Marketing 35(2): 169-182.
DOI: https://doi.org/10.1108/JCM-04-2016-1778   Google Scholar

SULLIVAN J.R., 1989, Immanuel Kant’s Moral Theory, Cambridge University Press, New York.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511621116   Google Scholar

WOOD A., O’NEILL O., 1998, Kant on Duties Regarding Non-rational Nature, Proceedings in: The Aristotelian Society 72: 189-228.
DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8349.00042   Google Scholar


Opublikowane
2023-07-07

Cited By / Share

Chauhan, S., & Naznin, N. (2023). Zielony marketing: etyczne i ekologiczne podejście do zrównoważonego biznesu. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 18(2), 141–147. https://doi.org/10.35784/preko.3952

Autorzy

Sachin Chauhan 

COER University, Roorkee, College of Business Studies, India Indie
https://orcid.org/0000-0002-0073-9134

Autorzy

Naznin Naznin 

Quantum University, Roorkee Department of Humanities and Social Sciences, India Indie
https://orcid.org/0000-0001-9686-1099

Statystyki

Abstract views: 304
PDF downloads: 334