Analiza teorii etycznych w kierunku zrównoważonego rozwoju: etyka cnót arystotelesowskich jako najlepsza opcja dla długoterminowego zrównoważonego rozwoju
Subhasmita Maharana
subhasmitamaharana951@gmail.comDepartment of Humanities and Social Sciences, Indian Institute of Technology (ISM), Dhanbad (Indie)
https://orcid.org/0000-0001-9691-2124
Ajit Kumar Behura
Department of Humanities and Social Sciences, Indian Institute of Technology (ISM), Dhanbad (Indie)
https://orcid.org/0000-0002-7738-0588
Abstrakt
Kwestie środowiskowe, takie jak wylesianie, zmiana klimatu, zubożenie warstwy ozonowej, efekt cieplarniany oraz zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby należą do najtrudniejszych do rozwiązania. To skutki niemoralnych działań ludzi. Ludzie są najpotężniejszymi żywymi istotami na planecie, jednak nadużywają swoich zdolności fizycznych i umysłowych, aby zaspokoić swoją chciwość, a nie potrzeby, co prowadzi do zniszczenia środowiska. Nadużyli natury i wykorzystali ją dla własnych korzyści ekonomicznych, dając sobie kontrolę nad nią. Co więcej, degradacja środowiska i upadek moralny człowieka są ze sobą powiązane. Wymaga to rewolucji moralnej w celu zreformowania ludzkiego postępowania dla dobra społeczeństwa, z naciskiem na arystotelesowską etykę cnót, a nie etykę konsekwencjalistyczną lub deontologiczną. Głównym celem arystotelesowskiej etyki cnót jest to, jakimi ludźmi powinniśmy być, jakie cechy powinniśmy mieć i jak powinniśmy się zachowywać. Prowadzi to do rozwoju charakteru i postaw środowiskowych; prowadzące do inteligentnego wykorzystania zasobów naturalnych, a w szczególności do zachowania środowiska naturalnego i zapewnienia zrównoważenie środowiskowego.
Słowa kluczowe:
problemy środowiskowe, teoria konsekwencjalistyczna, teoria deontologiczna, etyka cnót arystotelesowskich, zrównoważonośćBibliografia
BANKS C., 2012, Criminal Justice Ethics: Theory and Practice, Third edition, Sage publications.
Google Scholar
CHOPRA R., 2016, Environmental degradation in India: causes and consequences. International Journal of Applied Environmental Sciences, 11(6): 1593-1601.
Google Scholar
CREED J. L., 1978, Is It Wrong to Call Plato a Utilitarian? The Classical Quarterly, 28(2) 349-365.
DOI: https://doi.org/10.1017/S000983880003487X
Google Scholar
ENGSTROM S., WHITING J., 1998, Aristotle, Kant, and Stoics: Rethinking Happiness and Duty, Cambridge University Press.
Google Scholar
FLANNERY K. L., 2013, Action and Character According to Aristotle, The Catholic University of America Press.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt4cg8k2
Google Scholar
GERT B., 1998, Morality: Its Nature and Justification, Oxford University Press.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195122558.001.0001
Google Scholar
GRUBLER A., 2003, Technology and Global Change, Cambridge University Press, Australia.
Google Scholar
JOSEPH, 2006, Environmental Studies (Jntu), Tata McGraw-Hill Education, New Delhi.
Google Scholar
SINGH K., 2009, Environmental Degradation and Measures for Its Mitigation with Special Reference to India’s Agricul-tural Sector, Indian journal of agriculture and economics, 64(1): 40-61.
Google Scholar
SREEKUMAR S., 2012, An Analysis of Consequentialism and Deontology in the Normative Ethics of the ‘Bhaga-vadgītā’, Journal of Indian Philosophy, 40(3): 277-315.
DOI: https://doi.org/10.1007/s10781-012-9154-3
Google Scholar
SZOSTAK R., 2005, Interdisciplinarity and the Teaching of Public Policy, Journal of Policy Analysis and Management, 24(4): 853-863.
DOI: https://doi.org/10.1002/pam.20146
Google Scholar
SVOBODA T., 2015, Duties Regarding Nature: A Kantian Environmental Ethic, Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315713588
Google Scholar
THIROUX J.P., 2004, Ethics: Theory and practice, Pearson Prentice Hall.
Google Scholar
WYKA K. A., MATHEWS P. J., CLARK W.F., 2002, Foundations of Respiratory Care, Cengage Learning.
Google Scholar
Autorzy
Subhasmita Maharanasubhasmitamaharana951@gmail.com
Department of Humanities and Social Sciences, Indian Institute of Technology (ISM), Dhanbad Indie
https://orcid.org/0000-0001-9691-2124
Autorzy
Ajit Kumar BehuraDepartment of Humanities and Social Sciences, Indian Institute of Technology (ISM), Dhanbad Indie
https://orcid.org/0000-0002-7738-0588
Statystyki
Abstract views: 141PDF downloads: 64
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.