Rola religii w kształtowaniu zrównoważoności środowiskowej: perspektywa Indyjska

Sarita Kar

karsarita@gmail.com
Indian Institute of Technology (ISM), Department of Humanities and Social Sciences, Dhanbad-826004 (Indie)

Manisha Tripathy


Indian Institute of Technology (ISM), Department of Humanities and Social Sciences, Dhanbad-826004, (Indie)

Abstrakt

Gdy degradacja środowiska stała się problemem globalnym, zrównoważony rozwój środowiska można sobie wyobrazić dzięki szlachetnemu motywowi, który przybiera realne kształty dzięki wglądom i perspektywom z różnych religii. W procesie uczenia się i nauczania nakreślonego przez religię pomagamy poszerzyć nasze rozumienie i rozwijać nasze zachowanie wobec natury. Rola religii w kształtowaniu naszego stosunku do świata przyrody jest znacząca, ponieważ jej dominacja w osobowości człowieka jest zawsze rozpoznawalna. Artykuł podejmuje próbę rozpoznania perspektywy osiągnięcia zrównoważenia środowiska za pomocą imperatywów podanych przez religię indyjską. Daje to wiele cennych imperatywów, które jednoczą przyrodę jako nieodłączną część ludzkiego życia i vice versa. W artykule tym omówiono trzy główne religie wywodzące się z Indii: hinduizm, buddyzm i dżinizm. Artykuł stara się pokazać, że związek człowieka z naturą jest dobrze wyrażony w każdym aspekcie indyjskiego życia religijnego.


Słowa kluczowe:

natura, religia, hinduizm, dżinizm, buddyzm

ARIYARANTE A.T, MACY J., 1992,The Island of Temple and Tank, Buddhism and Ecology, eds. Batchelor M., Brown K., Motilal Banarsidass Publishers, Delhi: 88-82.
  Google Scholar

ARC,1995, http://www.arcworld.org/about_ARC.asp, (06.02.2020).
  Google Scholar

BARCLAY E., 2007, African Fishermen Find way of Conservation in the Koran, Cristian Science Monitor, October 31, https://www.csmonitor.com/2007, (18.01.2020).
  Google Scholar

BARNHART M.G., 1997, Ideas of Nature in an Asian Context, Philosophy of East and West, 47.
DOI: https://doi.org/10.2307/1399913   Google Scholar

BASAK RADHAGOVINDA, 1953, The Hindu Concept of the Natural World, The Religion of the Hindus, ed. Morgan K. Motilal Banarsidass publishers, Delhi.
  Google Scholar

BATCHELOR M., 1992, Even the Stones Smile, Buddhism and Ecology, eds. Matchelor M., Brown K., Motilal Banarsidass Publishers, Delhi: 4-6.
  Google Scholar

BURFORD G., 1992, A Buddhist Response, Buddhist-Christian Studies, 12.
DOI: https://doi.org/10.2307/1389964   Google Scholar

CALLCOTT J.B., 1987, Conceptual Resources for Environmental Ethics In Asian Traditions of Thought: A Propaedeutic, Philosophy of East and West, 37(2).
DOI: https://doi.org/10.2307/1398732   Google Scholar

CIA (Central Intelligence Agency), 2009, CIA The World Fact Book, Potomac Books, Skyhorse Publishing.
  Google Scholar

CHAPPLE C.K. (ed,), 2001, The Living Cosmos of Jainism: A Traditional Science Grounded in Environmental Ethics, Religion and Ecology: Can the Climate Change? Daedalus, 130(4).
  Google Scholar

CHAPPLE C.K. (ed.), 2002, Religion of the World and Ecology, Religions of the World and Ecology Series, Harvard University Press.
  Google Scholar

CHAPPLE C.K. (ed.), 2006, Jainism & Ecology, Motilal Banarsidas, Delhi.
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195178722.003.0006   Google Scholar

COOK H.K., 2009, Abrupt Climate Change: Atmospheric Tipping Points, IOP Conference Series: Earth and Environment Science, 6(6).
DOI: https://doi.org/10.1088/1755-1307/6/6/062003   Google Scholar

GROSS R.M., 1997,Toward a Buddhist Environmental Ethic, Journal of the American Academy of Religion, 65(2).
DOI: https://doi.org/10.1093/jaarel/65.2.333   Google Scholar

HULME M., 2009, Why we disagree about climate change: Understanding controversy, in action and opportunity, Cambridge University Press, New York.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511841200   Google Scholar

IPCC, 2007, AR4 Climate Change 2007: The Physical Science Basis, https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/03/ar4_wg, (06.02.2020).
  Google Scholar

JAIN P., 2011, Dharma and Ecology of Hindu Communities: Sustenance and Sustainability, Ashgate Farhham Surrey, UK.
  Google Scholar

LAMA DALAI, 1992, A Zone of Peace, Buddhism and Ecology, eds. Batchelor M., Brown K., Motilal Banarsidass Publishers, Delhi: 110.
  Google Scholar

LENTON T., 2012, Arctic Climate Tipping Points, Ampio: A Journal of Human Environment, 41(1): 10-12.
DOI: https://doi.org/10.1007/s13280-011-0221-x   Google Scholar

LOWIE R.H., 1963, Religion in Human Life, American Anthropologist, 65(3): 532-542.
DOI: https://doi.org/10.1525/aa.1963.65.3.02a00020   Google Scholar

MARTIN P., FINLAY V., 2003, Faith in Conservation: New Approaches to Religions and the Environment, World Bank Publication.
  Google Scholar

McKENZIE J., 1971, Hindu Ethics: An Historical and Critical Essay, Oxford University Press, London: 103-105.
  Google Scholar

PALMER M., FINLAY V., 2003, Faith in Conservation. New Approaches to Religions and the Environment, The World Bank, Washington D.C.
DOI: https://doi.org/10.1596/0-8213-5559-7   Google Scholar

RANGANATHANANDA SWAMI, 1980, The Message of Upanishads: An Exposition of the Upanishads in the Light of Modern Thought and Modern Needs, Bombay, Bharatiya Vidya Bhavan: 482-493.
  Google Scholar

ROBERT K.H., 2000, Tools and Concepts for Sustainable Development, How They Relate to a General Framework For Sustainable Development and to Each Other?, Journal of Cleaner Production, 8(3).
DOI: https://doi.org/10.1016/S0959-6526(00)00011-1   Google Scholar

ROLSTONE HOLMES Holmes III, 1987, Can the East Help the West to Value Nature?, Philosophy of East and West, 37(2).
DOI: https://doi.org/10.2307/1398737   Google Scholar

SLIMAK M.W., DIETZ T., 2006, Personal values, beliefs, and ecological risk perception, Risk Analysis, 26(6): 1689-1705.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1539-6924.2006.00832.x   Google Scholar

TUCKER M.E., 2004, Worldly Wonder: Religions Enter Their Ecological Phase, Open Court, Chicago.
  Google Scholar

TUCKER M.E., CHAPPLE C.K. 2000, Religion of the world and Ecology Book Series.
  Google Scholar

TATIA N., 2006, The Jain Worldview and Ecology, Jainism and Ecology: Nonviolence in the Web of Life, ed. Chapple C.K., Motilal Banarsidass Publishers, Delhi.
  Google Scholar

URI, United Religion Initiative, 1996, http://www.uri.org/, (15. 01.2020)
  Google Scholar

WEBER T., 1999, Gandhi, Deep Ecology, Peace Research and Buddhist Economics, Journal of PeaceResearch, 36(3).
DOI: https://doi.org/10.1177/0022343399036003007   Google Scholar

ZALASIEWICZ J., WILIAMS M., SMITH A., Barry T.L., 2008, Are we Now Living in the Anthropogenic? GSA Today, 18(2): 4.
DOI: https://doi.org/10.1130/GSAT01802A.1   Google Scholar


Opublikowane
2022-01-03

Cited By / Share

Kar, S. ., & Tripathy, M. (2022). Rola religii w kształtowaniu zrównoważoności środowiskowej: perspektywa Indyjska. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 17(1), 96–100. https://doi.org/10.35784/pe.2022.1.09

Autorzy

Sarita Kar 
karsarita@gmail.com
Indian Institute of Technology (ISM), Department of Humanities and Social Sciences, Dhanbad-826004 Indie

Autorzy

Manisha Tripathy 

Indian Institute of Technology (ISM), Department of Humanities and Social Sciences, Dhanbad-826004, Indie

Statystyki

Abstract views: 86
PDF downloads: 55