Etyka odpowiedzialności Hansa Jonasa a „trwały i zrównoważony rozwój” (Imperatywy i dylematy)

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Helena Ciążela

a.pawlowski@pollub.pl

Abstrakt

Etyka odpowiedzialności Hansa Jonasa należy do najpopularniejszych nurtów etyki globalnej. Najczęściej traktowana bywa jako zbieżna w swoich formułach z etyką „rozwoju trwałego i zrównoważonego”. Stosunek ten nie jest jednak jednoznaczny. Etyka Jonasa odwołując się procesu ewolucji i podkreślając unikalność jego efektów koncentruje się na ich ochronie. Takie założenia aksjologiczne prowadzą do koncepcji heurystyki strachu stanowiącej, zdaniem Jonasa, przesłankę aktywności wobec problemów globalnych we współczesnym świecie. Podejście to podważa jednak ideę „rozwoju trwałego i zrównoważonego” jako podstawowego imperatywu działania ludzkości. Problem heurystyki strachu wymaga więc z perspektywy „rozwoju trwałego i zrównoważonego” głębokiej analizy.

Słowa kluczowe:

etyka odpowiedzialności Hansa Jonasa, heurystyka strachu, rozwój zrównoważony

Bibliografia

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Ciążela , H. (2006). Etyka odpowiedzialności Hansa Jonasa a „trwały i zrównoważony rozwój” (Imperatywy i dylematy). Problemy Ekorozwoju , 1(2), 107–114. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4398

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##