Etyka odpowiedzialności Hansa Jonasa a „trwały i zrównoważony rozwój” (Imperatywy i dylematy)
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Open full text
Numer Tom 1 Nr 2 (2006)
-
Od redakcji
Leszek Gawor7
-
Refleksje nad teraźniejszością – przesłanie do uczestników konferencji w Kazimierzu Dolnym (24-26 IX 2006)
Henryk Skolimowski9
-
Sozologia systemowa – dyscyplina naukowa XXI wieku
Józef M. Dołęga11-23
-
Filozoficzne aspekty zrównoważonego rozwoju – wprowadzenie
Andrzej Papuziński25-32
-
Zrównoważony rozwój: aspekt filozoficzny i medialny
Ignacy S. Fiut33-45
-
Zrównoważony rozwój perspektywą dalszego postępu cywilizacyjnego
Antoni Skowroński47-57
-
Wizja nowej wspólnoty ludzkiej w idei zrównoważonego rozwoju
Leszek Gawor59-66
-
Człowiek jako racjonalny podmiot działań w świetle założeń koncepcji zrównoważonego rozwoju
Aleksandra Kuzior67-72
-
Idea zrównoważonego rozwoju a możliwości jej urzeczywistnienia
Wiesław Sztumski73-76
-
Etyka jako czynnik ekorozwoju w nauce i technice
Andrzej Kiepas77-86
-
Rozwój człowieka w kontekście ewolucji biosfery
Barbara Krygier87-91
-
Miejsce Polski w Europie
Stefan Kozłowski93-98
-
Etyka zwierząt w świetle idei zrównoważonego rozwoju (szkic filozoficzno-kulturowy)
Jacek Lejman99-105
-
Etyka odpowiedzialności Hansa Jonasa a „trwały i zrównoważony rozwój” (Imperatywy i dylematy)
Helena Ciążela107-114
-
Kategoria odpowiedzialności w myśli Alberta Schweitzera
Anna Marek-Bieniasz115-118
Archiwum
-
Tom 5 Nr 2
2010-07-01 21
-
Tom 5 Nr 1
2010-01-04 16
-
Tom 4 Nr 2
2009-07-01 19
-
Tom 4 Nr 1
2009-01-05 22
-
Tom 3 Nr 2
2008-07-01 19
-
Tom 3 Nr 1
2008-01-02 12
-
Tom 2 Nr 2
2007-07-02 13
-
Tom 2 Nr 1
2007-01-02 11
-
Tom 1 Nr 2
2006-07-03 15
-
Tom 1 Nr 1
2006-01-02 8
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Authors
Abstrakt
Etyka odpowiedzialności Hansa Jonasa należy do najpopularniejszych nurtów etyki globalnej. Najczęściej traktowana bywa jako zbieżna w swoich formułach z etyką „rozwoju trwałego i zrównoważonego”. Stosunek ten nie jest jednak jednoznaczny. Etyka Jonasa odwołując się procesu ewolucji i podkreślając unikalność jego efektów koncentruje się na ich ochronie. Takie założenia aksjologiczne prowadzą do koncepcji heurystyki strachu stanowiącej, zdaniem Jonasa, przesłankę aktywności wobec problemów globalnych we współczesnym świecie. Podejście to podważa jednak ideę „rozwoju trwałego i zrównoważonego” jako podstawowego imperatywu działania ludzkości. Problem heurystyki strachu wymaga więc z perspektywy „rozwoju trwałego i zrównoważonego” głębokiej analizy.
Słowa kluczowe:
Bibliografia
Filek J., Filozofia odpowiedzialności XX wieku, Kraków 2003.
Jonas H., Zasada odpowiedzialności. Etyka dla cywilizacji technologicznej, Kraków 1996.
Nasza wspólna przyszłość. Raport Światowej Komisji do spraw Środowiska i Rozwoju, Warszawa 1991.
Jonas H., Fatalismus wäre Todsünde. Ge spräche über Ethik und Mitverantwortung im dritten Jahrtausend, Münster 2005.
Jonas H., Technik, Medizin und Ethik. Zur Praxis des Prinzips Verantworung, Frankfurt am Main 1987.
Jonas H., Materia, Duch i Stworzenie. Rozpoznanie kosmologiczne i przypuszczenie kosmologiczne, w:Jonas H., Idea Boga po Auschwitz, Kraków 2003.
Jonas H., Religia gnozy, Kraków 1994.
Jonas H., Faszination der Gnosis und Gottesbegriff nach Auschwitz. Religionsphilosophischer Diskurs mit Hans Jonas. Hans Jonas im Dialog mit Dietrich Braun, Walter Jaeschke, Michael Theunissen, Albrecht Wellmer (Juni 1992), w: Jonas H.,Fatalismus wäre Todsünde, Gespräche über Ethik und Mitverantwortung im dritten Jahrtausend, Münster 2005.
Piontek F., Kontrowersje i dylematy wokół rozwoju zrównoważonego i trwałego, w: Piontek F. (red.), Ekonomia a rozwój zrównoważony. Tom 1. Teoria i kształcenie, Białystok 2001.
Warzeszak S., Odpowiedzialność za życie. Próba zastosowania w etyce życia Hansa Jonasa zasady odpowiedzialności, Warszawa 2003.
Zabłocki G., Rozwój zrównoważony. Idee, efekty, kontrowersje (perspektywa socjologiczna), Toruń 2000.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abstract views: 168
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
