Edukacja inkluzywna jako narzędzie realizacji Celów zrównoważonego rozwoju w kontekście humanizacji społeczeństwa
Oksana Zhukova
Kharkiv National University named after V. N. Karazin, Department of Pedagogy, sq. Svobody, 6, 61022 Kharkiv, Ukraine (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0001-9724-9598
Larysa Platash
Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University, Department of Pedagogy and Social Work, M. Kotsiubynskoho Street, 258003 Chernivtsi, Ukraine (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0001-6491-4897
Liudmyla Tymchuk
Yuriy Fedkovych Chernivtsi National University, Department of Pedagogy and Social Work, M. Kotsiubynskoho Street, 258003 Chernivtsi, Ukraine (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-3122-8150
Abstrakt
Cywilizacja technogeniczna, mimo znaczących osiągnięć naukowo-technicznych, niestety nadal boryka się z problemami, które niosą za sobą nieodwracalne konsekwencje. Działalność ludzka oparta na zasadzie nieograniczonej konsumpcji powoduje wzrost nierówności, ubóstwa, głodu, chorób, konfliktów zbrojnych i globalnych zmian środowiskowych. Broń masowego rażenia stanowi globalne zagrożenie. Wszystkie te trendy wskazują na potrzebę przejścia na nowy poziom postępu oparty na zrównoważonym rozwoju, co z kolei wymaga ukształtowania nowej osobowości skupionej na systemie wartości środowiskowych, a nie na wartościach społeczeństwa konsumpcyjnego. Tylko społeczeństwo składające się z ludzi o nowym światopoglądzie będzie w stanie rozwijać się w sposób zrównoważony. W związku z tym zaproponowano autorską wizję edukacji inkluzywnej, rozumianej jako system o wysokiej zdolności integracyjnej, którego rolą jest tworzenie zrównoważonego społeczeństwa o racjonalnych podstawach moralnych. Proponowany jest doktrynalny model realizacji Celów zrównoważonego rozwoju, którego istotą jest humanizacja społeczeństwa, przyczynianie się do zmian moralnych, ekonomicznych, społecznych, kulturowych oraz wpływanie na życie społeczeństwa, jednocześnie będący siłą napędową ekonomicznych, społecznych i środowiskowych filarów zrównoważonego rozwoju. Podejście autorów pozwala poszerzyć naukową wizję istoty i treści edukacji inkluzywnej oraz określić rolę humanizacji w zapewnieniu realizacji Celów zrównoważonego rozwoju. Ramy koncepcyjne artykułu można wykorzystać jako podstawowe fundamenty strategii zrównoważonego rozwoju.
Słowa kluczowe:
zrównoważony rozwój, Cele zrównoważonego rozwoju, inkluzja, integracja, edukacja inkluzywna, humanizm, humanizacjaBibliografia
Agenda for the XXI century, 1992, https://documents-ddsny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N92/836/55/PDF/N9283655.pdf (19.06.2021).
Google Scholar
BAKHOV I, BOICHENKO B., MARTYNOVYCH N., NYCH T., OKOLNYCHA T., 2020, Conditions for Development of the Socio-cultural Level of Personality in Today’s Ukrainian Society, Dynamical &Control Systems, 12: 1668- 1676.
DOI: https://doi.org/10.5373/JARDCS/V12SP4/20201648
Google Scholar
CHERVYNSKYI P., NADEL-CHERVYNSKA M. 2012, Explanatory etymological dictionary of foreign words of the Russian language, Krok, Ternopil.
Google Scholar
DAVYDENKO Н., 2014, Methodological principles of inclusive education: determination of concepts, https://cyberleninka.ru/article/n/metodologicheskie-printsipy-inklyuzivnogo-obrazovaniyaopredele nie-ponyatiy/viewer (12.04.2021).
Google Scholar
Electronic Library of the Institute of Philosophy, Russian Academy of Sciences, 2021, Humanism, https://iphlib.ru/library/collection/newphilenc/document/HASH0186d768b46fa93beb4e2d86 (17.06.2021).
Google Scholar
EHRLICH P., 1975, The Population Bomb, Riversity Press, 1: 5.
Google Scholar
ENDRUWEIT G., TROMMSDORFF G., 2002, Sociological Dictionary, Stuttgart.
Google Scholar
FERAPONTOVA O. I., 2007, Social aspects of inclusive education of disabled children, Bulletin of the Samara State University, 1(51): 165-171.
Google Scholar
Global Footprint Network, 2021, https://www.footprintnetwork.org/2021/05/20/ecobytes-what-candata-tell-us-about-natural-resource-producers-andconsumers/ (04.05.2021).
Google Scholar
HABERMAS J., 1999, Bestiality and Humanity: a War on the Border between Legality and Morality, Constellations, 6(3):263-272.
DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8675.00145
Google Scholar
KVIATKOVSKYI D., 2018, Discourse-praxeological field of the humanistic ideal: communicative aspect, Дискурс, 6: 35-41.
Google Scholar
MAKARIEV I. S., 2015, A short dictionary of the system of concepts of inclusive education: a terminological dictionary, St. Petersburg State Budgetary Professional Educational Institution Okhtinsky College, St. Petersburg.
Google Scholar
MARDAKHAEV L. V., 2016, Social pedagogy: a short dictionary of concepts and terms, Russian State Social University, Moscow.
Google Scholar
MEADOWS DON., MEADOWS DEN., RANDERS J., BEHRENS S., WILLIAM W., 1972, Limits of Growth, Report for the project of the Club of Rome on the problems of humanity, Books of the Universe, New York.
Google Scholar
PARSONS T., 2002, Philosophical Encyclopedic Dictionary, Abris, Kyiv.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., 2015, How to Teach on Sustainable Development Issues?, Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, 10(1): 133.
Google Scholar
SKOK N. I., 2005, Biosocial potential of persons with disabilities and social mechanisms of its regulation, Sociological Research, 4: 124-127.
Google Scholar
UDO V., PAWŁOWSKI A., 2010, Human Progress Towards Equitaible Sustainable Development: A Philosophical Exploration, Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, 5(1): 23-44.
Google Scholar
United Nations, 1992, Declaration of the United Nations Conference on the Human Environment, https://legal.un.org/avl/ha/dunche/dunche.html (04.05.2021).
Google Scholar
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), 2021, Inclusion in education, https://en.unesco.org/themes/inclusion-in-education (27.04.2021).
Google Scholar
US Census Bureau, 2021, International Data Base, https://www.census.gov/programs-surveys/international-programs/about/idb.html (04.05.2021).
Google Scholar
WCED, 1987, Our Common Future, http://www.un.org/documents/ga/res/42/ares42-187 (19.06.2021).
Google Scholar
Worldbank.org, 2019, Datatopics, https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL (04.05.2021).
Google Scholar
Worldometer, 2021, World population, https://www.worldometer.info/world-population/ (14.08.2021).
Google Scholar
YARSKA V. N., 2008, Inclusion – a new code of social equality, Education for all: the policy and
Google Scholar
practice of inclusion, Nauchnaya Kniga, Saratov: 68-78.
Google Scholar
YERMOLENKO A.M., 1990, The discursive ethics of Apel K.O, as a political ethics of responsibility in the situation of the modern world, Communicative practical philosophy, Libra, Kyiv: 395-412.
Google Scholar
Autorzy
Oksana ZhukovaKharkiv National University named after V. N. Karazin, Department of Pedagogy, sq. Svobody, 6, 61022 Kharkiv, Ukraine Ukraina
https://orcid.org/0000-0001-9724-9598
Autorzy
Larysa PlatashYuriy Fedkovych Chernivtsi National University, Department of Pedagogy and Social Work, M. Kotsiubynskoho Street, 258003 Chernivtsi, Ukraine Ukraina
https://orcid.org/0000-0001-6491-4897
Autorzy
Liudmyla TymchukYuriy Fedkovych Chernivtsi National University, Department of Pedagogy and Social Work, M. Kotsiubynskoho Street, 258003 Chernivtsi, Ukraine Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-3122-8150
Statystyki
Abstract views: 138PDF downloads: 77
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.