Opowiadanie historii i wykorzystanie baśni ludowych do promowania zrównoważonych zachowań
Soumita Mitra
Indian Institute of Technology (Indian School of Mines), Dhanbad, India (Indie)
https://orcid.org/0000-0003-2632-2705
Ahmed Sameer
Indian Institute of Technology (Indian School of Mines), Dhanbad, India (Indie)
https://orcid.org/0000-0001-6066-726X
Abstrakt
Nasza Ziemia ucierpiała w wyniku nadmiernej ingerencji człowieka w przyrodę. Nawyk wydobywania i konsumowania doprowadza ludzi do sytuacji, w której ich własne przyszłe pokolenie nie będzie mogło korzystać z dobrodziejstw zasobów naturalnych. Działalność człowieka jest prawdopodobnie najbardziej znaczącym czynnikiem przyczyniającym się do tego. A zatem właściwą równowagę, czyli zrównoważony rozwój, można osiągnąć jedynie poprzez doprowadzenie do zmiany zachowań ludzkich w ogóle. Badamy możliwość wykorzystania rodzimej wiedzy do zachęcania do zrównoważonych zachowań. Proponujemy model zmiany zachowania poprzez opowiadanie historii z wykorzystaniem baśni ludowych. Twierdzimy, że bajki ludowe pełnią trzy funkcje – epistemiczną, motywacyjną i etyczną – co czyni je potężnymi narzędziami do promowania zrównoważonych zachowań. Na koniec wskazujemy ograniczenia i sugestie dotyczące przyszłych badań.
Słowa kluczowe:
bajki ludowe, opowiadanie historii, zmiana zachowań, zrównoważoność, środowiskoBibliografia
BBCmediaction (Youtube Channel), https://www.youtube.com/watch?v=GU-wh8UQxg4 (23.12.2021).
Google Scholar
Bloomberg Green, https://www.bloomberg.com/news/features/2021-02-03/how-a-water-crisis-hit-india-s-chennai-oneof-the-world-s-wettest-cities (21.12.2021).
Google Scholar
DELMOTTE V.M., ZHAI P., PIRANI A., CONNORS S.L., PEAN C., BERGER S., CAUD N., CHEN Y., GOLDFARB L., GOMIS M.I., HUANG M., LEITZELL K., LONNOY E., MATTHEWS J.B.R., MAYCOCK T.K., WATERFIELD T., YELEKCI O., YU R., ZHOU B., in press, Climate Change 2021: The Physical Science Basis, Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC.
Google Scholar
DE WIT J. B. F., DAS E., VET R., 2008, What works best: Objective statistics or a personal testimonial? An assessment of the persuasive effects of different types of message evidence on risk perception, Health Psychology, 27(1): 110-115, https://doi.org/10.1037/0278-6133.27.1.110.
DOI: https://doi.org/10.1037/0278-6133.27.1.110
Google Scholar
GHOSH A., 2003, An Uncertain ‘Coming of the Book’: Early Print Cultures in Colonial India, Book History, 6: 23-55.
DOI: https://doi.org/10.1353/bh.2004.0009
Google Scholar
GREEN M.C., SESTIR M., 2017, Transportation Theory, The International Encyclopedia of Media Effect, eds. Rössler P., Hoffner C.A., Zoonen L., Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781118783764.wbieme0083.
DOI: https://doi.org/10.1002/9781118783764.wbieme0083
Google Scholar
HAGGER M., CAMERON L., HAMILITON K., HANKONEN N., LINTUNEN T., 2020, The Handbook of Behavior Change, Cambridge Handbooks in Psychology, Cambridge University Press, Cambridge.
DOI: https://doi.org/10.1017/9781108677318
Google Scholar
HAIDT J., 2012, The Righteous Mind, Penguin, UK.
Google Scholar
HORNSY M. J., HARRIS E. A., BAIN P., FIELDING K. S., 2016, Meta-analyses of the determinants and outcomes of belief in climate change, Nature Climate Change, 6: 622-626, https://doi.org/10.1038/nclimate2943.
DOI: https://doi.org/10.1038/nclimate2943
Google Scholar
JIMENEZ P.V., 2012, El Gallo Pinto, Food, Culture & Society, 15(2): 223-240, https://doi.org/10.2752/175174412X13233545145228.
DOI: https://doi.org/10.2752/175174412X13233545145228
Google Scholar
KRISTL Z., SENIOR C., SALAJ A.T., 2020, Key Challenges of Climate Change Adaptation in the Building Sector, Urbani Izziv, 31(1): 101-111.
DOI: https://doi.org/10.5379/urbani-izziv-en-2020-31-01-004
Google Scholar
LEVINE C., KOHLBERG L., HEWER A., 1985, The Current Formulation of Kohlberg's Theory and a Response to Critics, Human Development, 28 (2): 94-100, https://doi.org/10.1159/000272945.
DOI: https://doi.org/10.1159/000272945
Google Scholar
MICHIE S., RICHARSON M., JOHNSTON M., ABRAHAM C., FRANCIS J., HARDEMAN W., ECCLES M. P., CANE J., WOOD C. E., 2013, The behavior change technique taxonomy (v1) of 93 hierarchically clustered techniques: building an international consensus for the reporting of behavior change interventions, Annales of behavioral medicine: a publication of the Society of Behavioral Medicine, 46(1): 81-95. https://doi.org/10.1007/s12160-013-9486-6.
DOI: https://doi.org/10.1007/s12160-013-9486-6
Google Scholar
Narrative Transportation, http://davenussbaum.com/blog/narrative-transportation, (10.12.2021).
Google Scholar
OKYERE K., 2011, Bible, ecology and sustainable development: A reading of Genesis 1:1-2:4a, Ilorin Journal of African Studies, 1(2): 81-96.
Google Scholar
PASSON B., 2019, The power of storytelling for behavior change and business, American Journal of Health Promotion, 33(3): 475-476, https://doi.org/10.1177/0890117119825525d.
DOI: https://doi.org/10.1177/0890117119825525d
Google Scholar
PATHONI H., ALRIZAL A., FWBEIYANTI S.,2020, The folklore-based comic to increase Students’ motivation in physics learning, Journal of Education for the Gifted Young Scientist, 8(4): 1471-1482, https://doi.org/10.17478/jegys.770665
DOI: https://doi.org/10.17478/jegys.770665
Google Scholar
POLLARD E.M., THAMAN R., BRODIE G.D., MORRISON C., 2015, Threatened Biodiversity and Traditional Ecological Knowledge: Associated Beliefs, Customs, and Uses of Herpetofauna among the ’Are’ Are on Malaita Island, Solomon Islands, Ethnobiology Letters, 6(1): 99-110, https://doi.org/10.14237/ebl.6.1.2015.389.
DOI: https://doi.org/10.14237/ebl.6.1.2015.389
Google Scholar
PRAKASH G., 2021, An Implication of Buddhist Ethical Teaching on Sustainable Development, Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, 16(1): 187-191, https://doi.org/10.35784/pe.2021.1.2.
DOI: https://doi.org/10.35784/pe.2021.1.20
Google Scholar
VIJAYAN V.S., 2003, Where have all the sparrows gone?, New Delhi, Down to Earth.
Google Scholar
Autorzy
Soumita MitraIndian Institute of Technology (Indian School of Mines), Dhanbad, India Indie
https://orcid.org/0000-0003-2632-2705
Autorzy
Ahmed SameerIndian Institute of Technology (Indian School of Mines), Dhanbad, India Indie
https://orcid.org/0000-0001-6066-726X
Statystyki
Abstract views: 91PDF downloads: 48
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.