Systemy wartości w zrównoważonym rozwoju
Józef M. Dołęga
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Filozofii Chrześcijańskiej, Instytut Ekologii i Bioetyki, ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa, Poland (Polska)
Abstrakt
Przedstawione w pracy istotne elementy kultury mają podstawowe znaczenie w zrozumieniu kultury i cywilizacji. Wypracowanie postaw wobec tak ujętej kultury i cywilizacji zależy od edukacji, jej zadań, celów i priorytetów. Nauka, technika i technologia oraz sztuka przeniknięte wartościami wynikającymi z wartości absolutnych, uniwersalnych lub z systemów wartości opartych o religię tworzą kulturę lub cywilizację przyjazną człowiekowi i naturze. Idea zrównoważonego rozwoju oraz cywilizacja miłości, zaproponowana w ostatecznym kształcie przez Jana Pawła II, jako cywilizacja pokoju i życia powinna być budowana z zachowaniem następujących zasad: pokoju, solidarności, sprawiedliwości, wolności, prawdy i miłości. Wymaga to zmiany paradygmatu rozwoju cywilizacyjnego i kulturowego ludzkości: z paradygmatu wojny i śmierci na paradygmat pokoju i życia.
Słowa kluczowe:
rozwój zrównoważony, kultura, wartości uniwersalne, cywilizacja miłościBibliografia
ADAMSKI F., Cywilizacja, w: Encyklopedia katolicka, t. 3, TN KUL, Lublin 1979, s. 141- 143.
Google Scholar
BARTNIK C., Dzieła zebrane, t. VI: Teologia kultury, KUL, Lublin 1999.
Google Scholar
BENEDYKT XVI, Deus caritas est, Libreria Editrice Vaticana, Watykan 2006.
Google Scholar
BENEDYKT XVI, Jezus z Nazaretu, Libreria Editrice Vaticana, Watykan 2007.
Google Scholar
DĘBOWSKI J., Człowiek i świat. U podstaw humanizmu chrześcijańskiego, WSP, Olsztyn 1995.
Google Scholar
HERBUT J., Religia, w: Leksykon filozofii klasycznej, red. Herbuta J., TNKUL, Lublin 1997, s. 465-467.
Google Scholar
JAN XXIII, Pacem in terris, w: Encykliki, PAX, Warszawa 1981, s. 95-157.
Google Scholar
JAN PAWEŁ II, Pokój z Bogiem Stwórcą - pokój z całym stworzeniem. Orędzie na XXIII Światowy Dzień Pokoju, Watykan 1990.
Google Scholar
JAN PAWEŁ, 1995, Od praw człowieka do praw narodów, w: L'Osservatore Romano (Wydanie Polskie), No 14.
Google Scholar
JAN PAWEŁ II, Encykliki, PAX, Warszawa 1981.
Google Scholar
JAN PAWEŁ II, Solicitudo rei socialis, w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, t. 1, WAK, Kraków 1996a.
Google Scholar
JAN PAWEŁ II, Dives in misericorgia, w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, t. I, WAK, Kraków 1996b, s. 86-88.
Google Scholar
JAN PAWEŁ II, Veritatis splendor, w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, t. I, WAK, Kraków 1996b.
Google Scholar
JAN PAWEŁ II, Redemptor hominis, w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, t. I, WAK, Kraków 1996b, s. 5-6.
Google Scholar
JAN PAWEŁ II, Redemptoris missio, w: Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, t. I, WAK, Kraków 1996b, s. 456-457. 16. JAN PAWEŁ II, Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, t. 1, WAK, Kraków 1996b.
Google Scholar
JAWORSKI M. kard., Wybór pism filozoficznych, AUM, Episteme 28, Olecko 2003.
Google Scholar
Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum, Poznań 1994.
Google Scholar
KIEPAS A., 2006, Etyka jako czynnik ekorozwoju w nauce i technice, w: Problemy Ekorozwoju. Studia filozoficzno-sozologiczne, Vol. 1, No 2, s. 77-86.
Google Scholar
KOWALCZYK S., Z refleksji nad człowiekiem. Człowiek-społeczność-wartość, TNKUL, Lublin 1995.
Google Scholar
KOZŁOWSKI S., Problemy ekocywilizacyjnej przemiany w Polsce z perspektywy uniwersalizmu, w: Ziemia naszym domem, red. Kuczyński J., Warszawa 1996, s. 69-99.
Google Scholar
KRAKOWIAK J. L. (red.), Ekologia ducha, CUUW, PF , BD, Warszawa 1999.
Google Scholar
KRAKOWIAK J. L., DOŁĘGA J. M. (red.), Hipoteza ekologii holistycznej, CUUW i PF, BD, Warszawa 1999.
Google Scholar
KRąPIEC M. A., Dzieła t. XV: U podstaw rozumienia kultury, RWKUL, Lublin 1991.
Google Scholar
J. KRUCINA (red.), Jana Pawła II, „Laborem exercens”. Powołany do pracy, WAW, Wrocław 1983.
Google Scholar
KUCZYŃSKI J., Ogrodnicy wiata. Wst p do uniwersalizmu, t. 1, CU UW i WSEiZ, Warszawa 1998.
Google Scholar
KUCZYŃSKI J. (red.), Ziemia naszym domem, Biblioteka Dialogu, Warszawa 1996.
Google Scholar
KUDEROWICZ Z., Filozofia o szansach pokoju. Problemy wojny i pokoju w filozofii XX wieku, WEiŚ, Białystok 1995.
Google Scholar
LALANDE A., Vocabulaire technique et critique de la philosophie, PUF, Paris 1962, 199–200, 915–918.
Google Scholar
Leksykon filozofii klasycznej, red. Herbut J., TNKUL, Lublin 1997.
Google Scholar
MEADOWS D. H., MEADOWS D. L., RANDERS J., Przekraczanie granic. Globalne załamanie czy bezpieczna przyszłość?, CUUW i PTWKR, Warszawa 1995.
Google Scholar
MICHNOWSKI L., Jak żyć? Ekorozwój albo..., WEiŚ, Białystok 1995.
Google Scholar
MISIASZEK K., Wychowanie do wiary, w: Autorytet prawdy – wychowanie dzieci i młodzieży, red. Ryś M., WUKSW, Warszawa 2006, 105-120.
Google Scholar
PAPUZIŃSKI A., Świadomość ekologiczna a kultura, w: Wprowadzenie do filozoficznych problemów ekologii, Akademia Bydgoska, Bydgoszcz 1999, s. 156-218;
Google Scholar
PAPUZIŃSKI A., 2006, Filozoficzne aspekty zrównoważonego rozwoju – wprowadzenie, w: Problemy Ekorozwoju. Studia filozoficzno-sozologiczne, Vol. 1, No 2, s. 25-32.
Google Scholar
PAPUZIŃSKI A. (red.), Wprowadzenie do filozoficznych problemów ekologii, WSP, Bydgoszcz 1999.
Google Scholar
PAWEŁ VI, Populorum progressio, w: Encykliki, Watykan 1967, s. 227-281.
Google Scholar
PELC J. (red.), Znaczenie i prawda. Rozprawy semiotyczne, WNPWN, Warszawa 1994.
Google Scholar
PIWOWARSKI W., Zasady społeczne w encyklice Jana Pawła II „Laborem exercens”, w: Jana Pawła II, „Laborem exercens”. Powołany do pracy, red. Krucina J., WAW, Wrocław 1983, s. 83-105.
Google Scholar
RYŚ M. (red.), Autorytet prawdy – wychowanie dzieci i młodzieży, WUKSW, Warszawa 2006.
Google Scholar
SKOLIMOWSKI H., Święte siedlisko człowieka, CUUW, PF , BD, Warszawa 1999.
Google Scholar
SZOSTEK A., Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, RWKUL,Lublin 1995, s. 160-178.
Google Scholar
Autorzy
Józef M. DołęgaUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Filozofii Chrześcijańskiej, Instytut Ekologii i Bioetyki, ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 10PDF downloads: 2
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.