Idea zrównoważonego rozwoju w holistycznej edukacji przyrodniczej

Jan Sandner


Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Instytut Ekologii i Bioetyki, ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa, Poland (Polska)


Abstrakt

Artykuł jest próbą częściowej analizy przebiegu procesu tworzenia się, a następnie kształtowania idei zrównoważonego rozwoju środowiska. Autor wskazuje na błędy, powstałe w początkowym okresie tworzenia szczegółowego programu dla tej idei. Konsekwencją tego, były nieprawidłowości w zarządzaniu środowiskiem naturalnym w Europie, wyrządzając w nim wiele szkód. W artykule autor porusza trudną problematykę z pogranicza różnych nauk. Główną ideą jest podjęcie próby holistycznego podejścia do problemu edukacji przyrodniczej. Podjęcie to ma gwarantować lepsze rozumienie środowiska. Ma ono również wpłynąć na uruchomienie nowej jakości w jego zarządzaniu i rozwiązywaniu narastających sytuacji kryzysowych w środowisku, a tym samym prawidłowe kształtowanie i wdrażanie idei zrównoważonego rozwoju. W swoim wywodzie, podpiera się znanymi poglądami głoszonymi przez takich filozofów, jak: Forbes, Smuts, Tansley, Haeckel, Birge, jak również teoriami z pogranicza ekologii i filozofii, takich jak: teoria rozwoju, poziomów integracji, czy synergizm.


Słowa kluczowe:

rozwój zrównoważony, holistyczna edukacja ekologiczna, ochrona środowiska, zarządzanie środowiskiem, synergizm

ALLEN P. A., Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi, PWN, Warszawa 2000.
  Google Scholar

BOTKIN D., KELLER E., Environmental Science, John Wiley & Sons Inc., New York 1995.
  Google Scholar

CHEŁMICKI W., Woda, zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa 2001.
  Google Scholar

GLEICK P.H., The World’s water, Island Press, Wahington D.C. 2001.
  Google Scholar

KABATA-PENDIAS A., PENDIAS H., Biogeochemia pierwiastków śladowych, PWN, Warszawa 1993.
  Google Scholar

KREBS C. J., Ekologia, Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa 1996.
  Google Scholar

KREBS C. J., Ekologia, Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa 1996.
  Google Scholar

ODUM E. P., Podstawy ekologii, Wydawnictwo PWRiL, Warszawa 1982.
  Google Scholar

SANDNER J., Skażenie promieniotwórcze a środowisko, PWN, Warszawa 1988.
  Google Scholar

SMUTS J.C., Holism and Evolution, Macmillan Co., New York 1926.
  Google Scholar

TISCHNER W., Agroekologia, Wydawnictwo PWRiL, Warszawa 1971.
  Google Scholar

ZDYBICKA Z. J., Religia i religioznawstwo, KUL, Lublin 1998
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-07-02

Cited By / Share

Sandner, J. (2007). Idea zrównoważonego rozwoju w holistycznej edukacji przyrodniczej. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 2(2), 103–107. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4643

Autorzy

Jan Sandner 

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Instytut Ekologii i Bioetyki, ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa, Poland Polska

Statystyki

Abstract views: 7
PDF downloads: 1