Filozoficzne podłoże zrównoważonego rozwoju
Zdzisława Piątek
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Zakład Filozofii Nauk Przyrodniczych, Instytut Filozofii, ul. Grodzka 52, 31-044 Kraków, Poland (Polska)
Abstrakt
Przedmiotem rozważań są problemy związane z filozoficznym uzasadnieniem koncepcji zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ekofilozofia jest rozumiana jako nowa dziedzina filozofowania w obrębie której poszukuje się teoretycznego uzasadnienia trwałego rozwoju ludzkiego świata w symbiozie z Przyrodą. W konfrontacji głównych idei ekofilozofii z tradycyjną filozofią zmienia się motyw przewodni filozofowania. Nowa filozofia nie poszukuje uzasadnienia eksploatatorskiej postawy człowieka wobec Przyrody, lecz przyznając biosferze wartość per se rozważa możliwość harmonijnej koegzystencji gatunku ludzkiego ze wszystkimi istotami żywymi wchodzącymi w skład ziemskiej biosfery. Zrównoważony rozwój jest na gruncie ekofilozofii rozumiany jako poszukiwanie właściwej miary określającej ludzkie działania w środowisku. Jest on mechanizmem, który należy wbudować w rozwój cywilizacji zachodniej, aby – podobnie jak cywilizacja Majów – nie udławiła się swoją własną potęgą. Możliwość ekofilozofii jest uwarunkowana odpowiedzi na pytanie: Czy istnieje nieuchronny antagonizm między Naturą a kulturą? Treścią artykułu jest uzasadnienie negatywnej odpowiedzi na to pytanie.
Słowa kluczowe:
zrównoważony rozwój, ekofilozofia, natura, kultura, moralnośćBibliografia
ARENDT H. (2000), Kondycja ludzka, Aletheia, Warszawa 2000.
Google Scholar
DEMBIŃSKA-SIURY D. (1991), Człowiek odkrywa człowieka, Wiedza Powszechna, Warszawa 1991.
Google Scholar
DOBZHANSKY T. (1979), Różnorodność i równość, PIW, Warszawa 1979.
Google Scholar
DORST J. (1987), Siła życia, PIW, Warszawa 1987.
Google Scholar
FERRY L. (1998), Człowiek-Bóg, czyli o sensie życia, PIW, Warszawa 1998.
Google Scholar
FERRY L. (1995), Nowy ład ekologiczny, Centrum Uniwersalizmu, Warszawa 1995.
Google Scholar
FIUT I. (2003), Ekofilozofia, geneza i problemy, Stow. Twórcze, Art.-Liter. Kraków 2003.
Google Scholar
KANT I., (1968), Co to jest Oświecenie?, w: T. Kroński, Kant, Wiedza Powszechna, Warszawa 1968.
Google Scholar
KOŁAKOWSKI L., (1999), Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 1999.
Google Scholar
LAZARI PAWŁOWSKA, I. (1976), Schweitzer, Wiedza Powszechna, Warszawa 1979.
Google Scholar
LORENZ K., (1986), Regres człowieczeństwa, PIW, Warszawa 1986.
Google Scholar
LEWONTIN R.C., (1996), Geny, środowisko i organizmy, w: Ukryte teorie nauki, Znak, Kraków 1996.
Google Scholar
MEADOWS D.H. MEADOWS D.L. RANDERS J. (1995), Przekraczanie granic, Globalne załamanie czy bezpieczna przyszłość, Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim, Warszawa 1995.
Google Scholar
STUART M. J., (1993), Three Essays on Religion, Thoemmes Press, Bristol 1993, England.
Google Scholar
SCHWEITZER A., (1974), Życie, Inst. Wyd. PAX, Warszawa 1974.
Google Scholar
PIĄTEK Z., (2005), Człowiek jako podmiot zrównoważonego rozwoju, Konsekwencje filozoficzno-społeczne, w: Zrównoważony rozwój, Od utopii do praw człowieka, red. A.Papuziński, Oficyna Wyd. Branta, Bydgoszcz 2005.
Google Scholar
SIMONNET D., (1979), L'Ecologisme, Presses Univ. de France 1979.
Google Scholar
Autorzy
Zdzisława PiątekUniwersytet Jagielloński w Krakowie, Zakład Filozofii Nauk Przyrodniczych, Instytut Filozofii, ul. Grodzka 52, 31-044 Kraków, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 10PDF downloads: 1
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.