Etyczne założenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju
Włodzimierz Tyburski
Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, Wydział Humanistyczny, Wydział Filozofii, Zakład Etyki, Coll. Minus, Fosa Staromiejska 1a, 87-100 Toruń, Poland (Polska)
Abstrakt
Artykuł jest próbą prezentacji głównych założeń etycznych stanowiących podstawę dla edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Uwaga skoncentrowana jest tu na następujących kwestiach:
- prezentacji ogólnych założeń edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju;
- filozoficznych podstaw idei zrównoważonego rozwoju;
- aksjologicznych podstaw zrównoważonego rozwoju; wartości życia, zdrowia, sprawiedliwości, odpowiedzialności, powściągliwości i solidarności;
- roli i znaczenia etyki środowiskowej w koncepcji zrównoważonego rozwoju;
- poziomy działań w zakresie edukacji środowiskowej jako składnika edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju: kognitywny, wolitywny i behawioralny.
Słowa kluczowe:
zrównoważony rozwój, edukacja, aksjologia, etyka środowiskowaBibliografia
Definicje z zakresu ochrony środowiska, Warszawa 1993.
Google Scholar
HULL Z., Filozofia zrównoważonego rozwoju, /w:/ A. Pawłowski (red.): Filozoficzne i społeczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju.
Google Scholar
HULL Z., Aksjologia ekonomii a etyka, w: W. Tyburski (red): Ekonomia-ekologiaetyka. Toruń 1996.
Google Scholar
HULL Z., Filozofia zrównoważonego rozwoju, /w:/ A. Pawłowski (red.) Filozoficzne i społeczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju. Lublin 2003.
Google Scholar
PAPUZIŃSKI A., Życie – nauka – ekologia. Prolegomena do kulturalistycznej filozofii ekologii. Bydgoszcz 1998.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., Etyka środowiskowa a rozwój zrównoważony. /w:/ J.W. Czartoszewski (red) Etyka środowiskowa wyzwaniem XXI wieku. Warszawa 2002.
Google Scholar
Prawo ochrony środowiska, Dz. U. 2001. 62.627, art. 3 ust. 50.
Google Scholar
SADOWSKI Z., Ekonomiczne i społeczne warunki trwałego rozwoju, /w:/ A. Pawłowski (red.) Filozoficzne, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju. Lublin 2004.
Google Scholar
SCHUMACHER E.F., Małe jest piękne, Warszawa 1980.
Google Scholar
SZTUMSKI W. Idea zrównoważonego rozwoju a możliwości jej urzeczywistnienia, w: Problemy ekorozwoju. Studia filozoficzno-sozologiczne, 2006 nr 2.
Google Scholar
WNUK Z., Edukacja Ekologiczna w Polsce, w: J.M. Dołęga, J.W. Czartoszewski, Ochrona środowiska w filozofii i teologii. Warszawa 1999.
Google Scholar
Autorzy
Włodzimierz TyburskiUniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, Wydział Humanistyczny, Wydział Filozofii, Zakład Etyki, Coll. Minus, Fosa Staromiejska 1a, 87-100 Toruń, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 4PDF downloads: 19
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.