Etyczne założenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju

Włodzimierz Tyburski


Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, Wydział Humanistyczny, Wydział Filozofii, Zakład Etyki, Coll. Minus, Fosa Staromiejska 1a, 87-100 Toruń, Poland (Polska)


Abstrakt

Artykuł jest próbą prezentacji głównych założeń etycznych stanowiących podstawę dla edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Uwaga skoncentrowana jest tu na następujących kwestiach:

  • prezentacji ogólnych założeń edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju;
  • filozoficznych podstaw idei zrównoważonego rozwoju;
  • aksjologicznych podstaw zrównoważonego rozwoju; wartości życia, zdrowia, sprawiedliwości, odpowiedzialności, powściągliwości i solidarności;
  • roli i znaczenia etyki środowiskowej w koncepcji zrównoważonego rozwoju;
  • poziomy działań w zakresie edukacji środowiskowej jako składnika edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju: kognitywny, wolitywny i behawioralny.

Słowa kluczowe:

zrównoważony rozwój, edukacja, aksjologia, etyka środowiskowa

Definicje z zakresu ochrony środowiska, Warszawa 1993.
  Google Scholar

HULL Z., Filozofia zrównoważonego rozwoju, /w:/ A. Pawłowski (red.): Filozoficzne i społeczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju.
  Google Scholar

HULL Z., Aksjologia ekonomii a etyka, w: W. Tyburski (red): Ekonomia-ekologiaetyka. Toruń 1996.
  Google Scholar

HULL Z., Filozofia zrównoważonego rozwoju, /w:/ A. Pawłowski (red.) Filozoficzne i społeczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju. Lublin 2003.
  Google Scholar

PAPUZIŃSKI A., Życie – nauka – ekologia. Prolegomena do kulturalistycznej filozofii ekologii. Bydgoszcz 1998.
  Google Scholar

PAWŁOWSKI A., Etyka środowiskowa a rozwój zrównoważony. /w:/ J.W. Czartoszewski (red) Etyka środowiskowa wyzwaniem XXI wieku. Warszawa 2002.
  Google Scholar

Prawo ochrony środowiska, Dz. U. 2001. 62.627, art. 3 ust. 50.
  Google Scholar

SADOWSKI Z., Ekonomiczne i społeczne warunki trwałego rozwoju, /w:/ A. Pawłowski (red.) Filozoficzne, społeczne i ekonomiczne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju. Lublin 2004.
  Google Scholar

SCHUMACHER E.F., Małe jest piękne, Warszawa 1980.
  Google Scholar

SZTUMSKI W. Idea zrównoważonego rozwoju a możliwości jej urzeczywistnienia, w: Problemy ekorozwoju. Studia filozoficzno-sozologiczne, 2006 nr 2.
  Google Scholar

WNUK Z., Edukacja Ekologiczna w Polsce, w: J.M. Dołęga, J.W. Czartoszewski, Ochrona środowiska w filozofii i teologii. Warszawa 1999.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-01-02

Cited By / Share

Tyburski, W. (2007). Etyczne założenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 2(1), 41–47. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4650

Autorzy

Włodzimierz Tyburski 

Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń, Wydział Humanistyczny, Wydział Filozofii, Zakład Etyki, Coll. Minus, Fosa Staromiejska 1a, 87-100 Toruń, Poland Polska

Statystyki

Abstract views: 4
PDF downloads: 14