Edukacja dla zrównoważonego rozwoju

Ewa Białek


Instytut Psychosyntezy, Centrum Wspierania Zrównoważonego Rozwoju Człowieka, ul. Goławicka 1, 03-550 Warszawa, Poland (Polska)


Abstrakt

W artykule przedstawiono koncepcję zrównoważonego rozwoju i zdrowia rozpoczynając od jednostki, poprzez jej relacje z innymi, a kończąc na środowisku. Ten sposób widzenia wymaga stworzenia systemu edukacji społecznej, dotyczącej zarówno jednostki jak i grupy (także wychowania i samowychowania), zaczynając od domu i klasy szkolnej. Zaprezentowano szeroki zakres odniesień do literatury, dotyczący podstaw naukowych budujących całościowy obraz siebie i świata oraz wzajemnych relacji człowiek-środowisko, a w nim samoświadomości, podobnie jak duchowej natury człowieka, będącej częścią splotów anima mundi i według F. Capry „pajęczyny życia”. Przedstawiono w punktach zasady edukacji przyszłości, prowadzącej do zrównoważonego rozwoju człowieka i ochrony środowiska oraz zachowania go dla przyszłych pokoleń.


Słowa kluczowe:

edukacja, zrównoważony rozwój, ochrona środowiska, przyszłość, rozwój człowieka

ARENDT H., The Crisis in Education. Between Yesterday and Future, New York,1995.
  Google Scholar

BARUSS I., Authentic knowing. The Convergence of Science and Spiritual Aspiration. Purdue University Press, West Lafayette, Indiana, 1996.
  Google Scholar

BIAŁEK E., U progu edukacji jutra w: Edukacja a wizje świata, pod red. J. Kwapiszewskiego, Słupsk 2002. Ewa Białek/Problemy Ekorozwoju nr 1(2007), 67-73 73.
  Google Scholar

Białek E., Quo vadis homo sapiens? w: Edukacja wobec wartości, red. Naukowa J. Kojkoł, P.J. Przybysz, Gdynia 2002.
  Google Scholar

BIAŁEK E.,: Nowa pedagogika – edukacja siebie samego. Materiały konferencyjne VII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Edukacja wobec wyzwań kulturowo-cywilizacyjnych. Akademia Marynarki Wojennej Gdynia V, 2002.
  Google Scholar

BIALEK E., Sustanaible Development and New Ways of Education, Visegrad Agenda 21. Transition from Centrally Planned Economy to Sustainable Society?, Institute for Environmental Policy, 2-4 April 2002, Prague.
  Google Scholar

BIAŁEK E., Nowa psychologia i nowa pedagogika – psychosynteza w edukacji. Materiały konferencyjne VII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Edukacja wobec wyzwań kulturowo-cywilizacyjnych. Akademia Marynarki Wojennej Gdynia V, 2002.
  Google Scholar

BIAŁEK E., Wychowanie do i dla wartości w: Wokół filozofii wychowania, Słupsk, 2000.
  Google Scholar

BIAŁEK E., Holistyczne podejście do zdrowia – nowy model wychowania w: Wychowanie dla przyszłości, Słupsk 2000.
  Google Scholar

BIAŁEK E., Psychosynteza – edukacja do zrównoważonego rozwoju człowieka i środowiska w: Edukacja. Tradycje, rzeczywistość, przyszłość, Szczecin, 2005.
  Google Scholar

BIAŁEK E., Nowe wyzwanie edukacyjne - edukacja zintegrowana – psychosynteza w: Perspektywy i kierunki rozwoju pedagogiki, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Kraków – Poznań 1999.
  Google Scholar

BLOOM H., Holistic Revolution, Allen Lane, The Penguin Press, 2000.
  Google Scholar

BOHM D., Wholeness and the implicate order, Ark Paperbacks, London, NY, 1980.
  Google Scholar

BOHM D., Edwards M.: Changing Consciousness, HarperCollins, San Francisco, 1991.
  Google Scholar

CAPRA F., The Web of Life, Harper Collins Publishers, London, 1996.
  Google Scholar

FIGURA M., O potrzebie wychowania serca. w: Dokąd zmierzasz człowieku? Model edukacji dla przyszłości, red. E. Białek, SEdP Warszawa, 2002.
  Google Scholar

KARPIŃSKI A., Edukacja dla przyszłości. Problemy i metody w: Dokąd zmierzasz człowieku? Model edukacji dla przyszłości, red. E. Białek, SEdP, Warszawa, 2002.
  Google Scholar

MACY J., World as Lover, World as Self. Parallax Press, Berkeley, 1991.
  Google Scholar

MAYOR F., Przyszłość świata, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, Warszawa 2001.
  Google Scholar

MILLER J., The holistic Curriculum, OISE Press, 1996.
  Google Scholar

MIRSKI A., Wkład współczesnej psychologii do badań nad etyką uniwersalną w: Ekologia ducha, Biblioteka Dialogu. Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim, Polska Federacja Życia, Warszawa, 1999.
  Google Scholar

MOORE T., The Education of the Heart, HarperCollins Publishers, New York, 1996.
  Google Scholar

MOSS E., Seeing Man Whole – A New Model for Psychology, The Book Guild Ltd, Sussex, 1991.
  Google Scholar

NAJDER-STEFANIAK K., Pedagogika czasu przemian w: Dokąd zmierzasz człowieku? Model edukacji dla przyszłości, SEdP, Warszawa, 2002.
  Google Scholar

ORNSTEIN R., The Evolution of Consciousness, Prentice Hall Press, New York, 1991.
  Google Scholar

PASTERNIAK W., O pedagogice wyższych stanów świadomości, Zielona Góra 2003.
  Google Scholar

PENROSE R., The Emperor’s New Mind, Oxford Press, Vintage, 1989.
  Google Scholar

Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem J. Delorsa: EDUKACJA. W niej jest ukryty skarb, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Wydawnictwa UNESCO, Warszawa, 1998.
  Google Scholar

ROSZAK T., Ecopsychology. Restoring the Earth/Healing the Mind, Sierra Club Books, San Francisco, 1995.
  Google Scholar

SIEMEK M., Dwa modele dialogu w: Krakowiak J.L.: red. Ekologia ducha, Biblioteka Dialogu. Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim, Polska Federacja Życia, Warszawa, 1999.
  Google Scholar

SZYSZKO-BOHUSZ A., PASTERNIAK W., Nowa filozofia człowieka i nowa pedagogika, Dydaktyka Literatury XX, Zielona Góra 2000.
  Google Scholar

URBAŃSKI S., Ekologia ducha ludzkiego w: Krakowiak J.L.: red. Ekologia ducha, Biblioteka Dialogu. Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim, Polska Federacja Życia, Warszawa, 1999.
  Google Scholar

WILBER K.: Integralna psychologia, Warszawa, 2002.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-01-02

Cited By / Share

Białek, E. (2007). Edukacja dla zrównoważonego rozwoju. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 2(1), 67–73. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4653

Autorzy

Ewa Białek 

Instytut Psychosyntezy, Centrum Wspierania Zrównoważonego Rozwoju Człowieka, ul. Goławicka 1, 03-550 Warszawa, Poland Polska

Statystyki

Abstract views: 12
PDF downloads: 5