Edukacja dla zrównoważonego rozwoju
Ewa Białek
Instytut Psychosyntezy, Centrum Wspierania Zrównoważonego Rozwoju Człowieka, ul. Goławicka 1, 03-550 Warszawa, Poland (Polska)
Abstrakt
W artykule przedstawiono koncepcję zrównoważonego rozwoju i zdrowia rozpoczynając od jednostki, poprzez jej relacje z innymi, a kończąc na środowisku. Ten sposób widzenia wymaga stworzenia systemu edukacji społecznej, dotyczącej zarówno jednostki jak i grupy (także wychowania i samowychowania), zaczynając od domu i klasy szkolnej. Zaprezentowano szeroki zakres odniesień do literatury, dotyczący podstaw naukowych budujących całościowy obraz siebie i świata oraz wzajemnych relacji człowiek-środowisko, a w nim samoświadomości, podobnie jak duchowej natury człowieka, będącej częścią splotów anima mundi i według F. Capry „pajęczyny życia”. Przedstawiono w punktach zasady edukacji przyszłości, prowadzącej do zrównoważonego rozwoju człowieka i ochrony środowiska oraz zachowania go dla przyszłych pokoleń.
Słowa kluczowe:
edukacja, zrównoważony rozwój, ochrona środowiska, przyszłość, rozwój człowiekaBibliografia
ARENDT H., The Crisis in Education. Between Yesterday and Future, New York,1995.
Google Scholar
BARUSS I., Authentic knowing. The Convergence of Science and Spiritual Aspiration. Purdue University Press, West Lafayette, Indiana, 1996.
Google Scholar
BIAŁEK E., U progu edukacji jutra w: Edukacja a wizje świata, pod red. J. Kwapiszewskiego, Słupsk 2002. Ewa Białek/Problemy Ekorozwoju nr 1(2007), 67-73 73.
Google Scholar
Białek E., Quo vadis homo sapiens? w: Edukacja wobec wartości, red. Naukowa J. Kojkoł, P.J. Przybysz, Gdynia 2002.
Google Scholar
BIAŁEK E.,: Nowa pedagogika – edukacja siebie samego. Materiały konferencyjne VII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Edukacja wobec wyzwań kulturowo-cywilizacyjnych. Akademia Marynarki Wojennej Gdynia V, 2002.
Google Scholar
BIALEK E., Sustanaible Development and New Ways of Education, Visegrad Agenda 21. Transition from Centrally Planned Economy to Sustainable Society?, Institute for Environmental Policy, 2-4 April 2002, Prague.
Google Scholar
BIAŁEK E., Nowa psychologia i nowa pedagogika – psychosynteza w edukacji. Materiały konferencyjne VII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Edukacja wobec wyzwań kulturowo-cywilizacyjnych. Akademia Marynarki Wojennej Gdynia V, 2002.
Google Scholar
BIAŁEK E., Wychowanie do i dla wartości w: Wokół filozofii wychowania, Słupsk, 2000.
Google Scholar
BIAŁEK E., Holistyczne podejście do zdrowia – nowy model wychowania w: Wychowanie dla przyszłości, Słupsk 2000.
Google Scholar
BIAŁEK E., Psychosynteza – edukacja do zrównoważonego rozwoju człowieka i środowiska w: Edukacja. Tradycje, rzeczywistość, przyszłość, Szczecin, 2005.
Google Scholar
BIAŁEK E., Nowe wyzwanie edukacyjne - edukacja zintegrowana – psychosynteza w: Perspektywy i kierunki rozwoju pedagogiki, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Kraków – Poznań 1999.
Google Scholar
BLOOM H., Holistic Revolution, Allen Lane, The Penguin Press, 2000.
Google Scholar
BOHM D., Wholeness and the implicate order, Ark Paperbacks, London, NY, 1980.
Google Scholar
BOHM D., Edwards M.: Changing Consciousness, HarperCollins, San Francisco, 1991.
Google Scholar
CAPRA F., The Web of Life, Harper Collins Publishers, London, 1996.
Google Scholar
FIGURA M., O potrzebie wychowania serca. w: Dokąd zmierzasz człowieku? Model edukacji dla przyszłości, red. E. Białek, SEdP Warszawa, 2002.
Google Scholar
KARPIŃSKI A., Edukacja dla przyszłości. Problemy i metody w: Dokąd zmierzasz człowieku? Model edukacji dla przyszłości, red. E. Białek, SEdP, Warszawa, 2002.
Google Scholar
MACY J., World as Lover, World as Self. Parallax Press, Berkeley, 1991.
Google Scholar
MAYOR F., Przyszłość świata, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, Warszawa 2001.
Google Scholar
MILLER J., The holistic Curriculum, OISE Press, 1996.
Google Scholar
MIRSKI A., Wkład współczesnej psychologii do badań nad etyką uniwersalną w: Ekologia ducha, Biblioteka Dialogu. Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim, Polska Federacja Życia, Warszawa, 1999.
Google Scholar
MOORE T., The Education of the Heart, HarperCollins Publishers, New York, 1996.
Google Scholar
MOSS E., Seeing Man Whole – A New Model for Psychology, The Book Guild Ltd, Sussex, 1991.
Google Scholar
NAJDER-STEFANIAK K., Pedagogika czasu przemian w: Dokąd zmierzasz człowieku? Model edukacji dla przyszłości, SEdP, Warszawa, 2002.
Google Scholar
ORNSTEIN R., The Evolution of Consciousness, Prentice Hall Press, New York, 1991.
Google Scholar
PASTERNIAK W., O pedagogice wyższych stanów świadomości, Zielona Góra 2003.
Google Scholar
PENROSE R., The Emperor’s New Mind, Oxford Press, Vintage, 1989.
Google Scholar
Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem J. Delorsa: EDUKACJA. W niej jest ukryty skarb, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Wydawnictwa UNESCO, Warszawa, 1998.
Google Scholar
ROSZAK T., Ecopsychology. Restoring the Earth/Healing the Mind, Sierra Club Books, San Francisco, 1995.
Google Scholar
SIEMEK M., Dwa modele dialogu w: Krakowiak J.L.: red. Ekologia ducha, Biblioteka Dialogu. Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim, Polska Federacja Życia, Warszawa, 1999.
Google Scholar
SZYSZKO-BOHUSZ A., PASTERNIAK W., Nowa filozofia człowieka i nowa pedagogika, Dydaktyka Literatury XX, Zielona Góra 2000.
Google Scholar
URBAŃSKI S., Ekologia ducha ludzkiego w: Krakowiak J.L.: red. Ekologia ducha, Biblioteka Dialogu. Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim, Polska Federacja Życia, Warszawa, 1999.
Google Scholar
WILBER K.: Integralna psychologia, Warszawa, 2002.
Google Scholar
Autorzy
Ewa BiałekInstytut Psychosyntezy, Centrum Wspierania Zrównoważonego Rozwoju Człowieka, ul. Goławicka 1, 03-550 Warszawa, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 12PDF downloads: 5
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.