Wybrane aspekty procesów środowiskowych holistycznej edukacji przyrodniczej w świetle idei zrównoważonego rozwoju

Jan Sandner


Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Instytut Ekologii i Bioetyki, ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa, Poland (Polska)


Abstrakt

Problem rozumienia procesów środowiskowych, uzależniony jest, nie tylko od rozwoju samych nauk przyrodniczych, ale również od ich współpracy na poziomie interdyscyplinarnym. Jest to często o tyle trudne w realizacji, że w większości przypadków nauki te charakteryzują się inną metodyką badań, stosowanym słownictwem specjalistycznym, co powoduje często „niekompatybilność” uzyskiwanych wyników badań. Ta „niekompatybilność”, może się odnosić do zupełnie innej interpretacji tych samych zjawisk przyrodniczych. Brak ujednoliconego, a zarazem zdefiniowanego podejścia do problematyki ochrony środowiska, można zaobserwować już na poziomie pojęć podstawowych. Najbardziej popularnym przykładem, takiej dowolności jest dość swobodne, często na zasadzie wymienności stosowanie takich pojęć, jak: ekologia oraz ochrona środowiska, czy ekosystem oraz biosfera. Pojęcia te, często są używane jako wygodne zamienniki. Autor w artykule stara się przybliżyć problematykę związaną z poziomami organizacji biologicznej, które powinny stanowić podstawę we wszystkich rozważaniach na temat holistycznego środowiska przyrodniczego. Opierając się na wiedzy zgromadzonej w ramach ekologii (wydzielonej z nauk biologicznych), należy szukać odpowiedniego poziomu odniesienia dla zrozumienia procesów przyrodniczych, przebiegających na wyższych poziomach systemowych. Poznawanie środowiska przyrodniczego na poziomie holistycznym jest niezbędne dla zrozumienia procesów jego degradacji, a zarazem antroposferycznej pozycji człowieka oraz roli grup społeczeństw w tym procesie. Istotny wkład w interpretację holistycznego podejścia do procesów środowiskowych coraz częściej pojawia się w dynamicznie rozwijającej się ekofilozofii. Ekofilozofia badając społeczne, polityczne, ideologiczne i ekonomiczne uwarunkowania i konsekwencje interakcji między człowiekiem, a otaczającym środowiskiem, musi w sposób systemowy opierać się na procesach, których charakter jest holistyczny. Wymaga tego złożoność rozpatrywanych zagadnień z których część jest weryfikowalna empirycznie, część pozostaje jednak w sferze niedostępnej dla empirii. Ta druga część z pewnością powinna podlegać myśleniu filozoficznemu, jednakże nie oderwanemu od tej pierwszej. Artykuł odnosi się do podstawowych pojęć systemowych z pogranicza różnych nauk (biologia, ekologia, ekofilozofia), związanych z poznawaniem środowiska przyrodniczego wpływając, tym samym na kształtowanie metodologii dla prawidłowego kształtowania procesu edukacji proekologicznej.


Słowa kluczowe:

ekosystemy, poziomy organizacji biologicznej, holistyczna edukacja środowiskowa, interakcje środowiskowe, następstwo biocenoz, przepływ materii i energii

ALEKSANDROWICZ J., Sumienie ekologiczne, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, 1988, wyd. 2.
  Google Scholar

DOŁĘGA J.M., Zarys sozologii systemowej, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2005, s. 230.
  Google Scholar

KREBS CH.J., Ekologia, Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1996, s.734.
  Google Scholar

KREBS J.R., Davies N.B., Wprowadzenie do ekologii behawioralnej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2001, s.424.
  Google Scholar

KURNATOWSKA A., red., Ekologia i jej związki z różnymi dziedzinami wiedzy, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1997, s.290.
  Google Scholar

ODUM E., Podstawy Ekologii, Wydawnictwo PWRiL, Warszawa 1982, s.660.
  Google Scholar

RYSZKIEWICZ M., Ziemia i życie, rozważania o ewolucji i ekologii, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 1995, s.286.
  Google Scholar

SANDNER J., Idea zrównoważonego rozwoju w holistycznej edukacji przyrodniczej, Problemy Ekorozwoju, Studia Filozoficzno-Sozologiczne, vol. 2, Nr 2, Lublin 2007.
  Google Scholar

SKOLIMOWSKI H., Filozofia żyjąca. Ekofilozofia jako Drzewo życia, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa 1994.
  Google Scholar

SOUTHWOOD R., Historia Życia, Wydawnictwo Świat książki, Warszawa 2004, s.304.
  Google Scholar

TAMMILEHTO O., I. Miesięcznik Trochę Inny, Nr 1, 1990
  Google Scholar

WEJNER J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa 2003, s.607.
  Google Scholar

ZIĘBA S., Historia myśli ekologicznej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2004, s.363.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-07-01

Cited By / Share

Sandner, J. (2008). Wybrane aspekty procesów środowiskowych holistycznej edukacji przyrodniczej w świetle idei zrównoważonego rozwoju. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 3(2), 69–80. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4663

Autorzy

Jan Sandner 

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Instytut Ekologii i Bioetyki, ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa, Poland Polska

Statystyki

Abstract views: 9
PDF downloads: 1