Filozofia dialogu jako jeden z aspektów zrównoważonego rozwoju
Irena Grochowska
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Filozofii Chrześcijańskiej, Instytut Ekologii i Bioetyki, ul Wóycickiego 19, 01-938 Warszawa, Poland (Polska)
Abstrakt
To co dzisiaj rozumiemy pod pojęciem rozwoju zrównoważonego to mechanizm, który umożliwi znalezienie takich rozwiązań i norm ludzkiego działania, które pozwolą harmonijne koegzystować. Rozwijający się indywidualizm i indywidualne podejście do własnych poglądów staje się przyzwyczajeniem. Trudno jest przyjąć i kochać całą ludzkość razem z jej marnością, trudno jest kochać świat bardziej niż własny umysł. Celem dialogu jest lepsze zrozumienie innego człowieka i jego wiary, głębsze zrozumienie również swojej wiary. Dzięki wzajemnemu rozumieniu siebie można by wytyczyć ewentualne przestrzenie koegzystencji i ustalić obszar możliwej współpracy. Wszechświat jest tajemnicą i niepewnością, a ludzkość dąży do budowania trwałych, bezpiecznych bastionów. Takim bastionem ma być współistnienie w harmonii, a narzędziem zrównoważony rozwój.
Słowa kluczowe:
zrównoważony rozwój, filozofia, społeczeństwo, politykaBibliografia
ARONSON E., Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa 2000.
Google Scholar
BENEDYKT XVI, Deus Caritas est, Libreria Editrice Vaticana, Watykan 2006.
Google Scholar
CARLEY M., SPAPENS P., Dzielenie się światem, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Białystok-Warszawa 2000.
Google Scholar
CZAJKOWSKA-MAJEWSKA, D., Nowy lepszy? człowiek, Żak, Warszawa, 2005.
Google Scholar
GOGACZ M., 1981, Człowiek i jego relacje, ATK, Warszawa 1985.
Google Scholar
GOGACZ M., Ku etyce chronienia osób - wokół podstaw etyki, ATK, Warszawa 1991.
Google Scholar
GOGACZ M., Wokół problemu osoby, PAX 1974.
Google Scholar
HALIK T., Co nie jest chwiejne, jest nietrwałe – labiryntem świata z wiarą i wątpliwościami, WAM, Kraków 2004.
Google Scholar
JAN PAWEŁ II, 1995, Orędzie ONZ, 5.10.1995, w: Słowo – Dziennik katolicki 27–29.X.
Google Scholar
JURD R. D., Krótkie wykłady Biologia zwierząt, PWN, Warszawa 2003. 11.
Google Scholar
KAPUŚCIŃSKI R., Ten Inny, Znak, Kraków 2006.
Google Scholar
KASIŁOWSKI P., 1997, Przykazanie miłości Boga i miłości bliźniego w tradycji synoptycznej w: Warszawskie Studia Teologiczne, nr X, s. 141-150.
Google Scholar
KŁOCZOWSKI J.A., Filozofia dialogu, W Drodze, 2005.
Google Scholar
MEADOWS D. H., MEADOWS D. L., RANDERS J., Przekraczanie granic, Globalne załamanie czy bezpieczna przyszłość, Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim, Warszawa 1995.
Google Scholar
MEDINA J., Genetyczne piekło, Wydawnictwo W.A.B. i Cis, Warszawa 2003.
Google Scholar
ROSENBERG M.B., Porozumienie bez przemocy - o języku serca, Jacek Santorski & Co., Warszawa 2003.
Google Scholar
SMOLIN L., Życie Wszechświata, Amber, Warszawa,1997.
Google Scholar
WOLTER E., Historyczne aspekty edukacji ekologicznej w Polsce, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2006.
Google Scholar
ZIĘBA S., Natura i człowiek w ekologii humanistycznej, KUL, Lublin 1998.
Google Scholar
Autorzy
Irena GrochowskaUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Wydział Filozofii Chrześcijańskiej, Instytut Ekologii i Bioetyki, ul Wóycickiego 19, 01-938 Warszawa, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 21PDF downloads: 13
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.