Idea rozwoju zrównoważonego w perspektywie filozofii Henryka Skolimowskiego
Ignacy S. Fiut
Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Nauk Humanistycznych, Katedra Kulturoznawstwa i Filozofii, ul Gramatyka 8a, 30-071 Kraków, Poland (Polska)
Abstrakt
Przedmiotem podjętych w pracy rozważań jest możliwość rozumienia oraz realizacji pojęcia rozwoju zrównoważonego w horyzoncie propozycji ekofilozoficznych Henryka Skolimowskiego. Tworzenie własnej ekofilozofii polski filozof rozpoczął od radykalnej krytyki cywilizacji Zachodu, tzn. dominujących w niej form racjonalności oraz wynikających z nich praktyk, którym towarzyszy określony system aksjologiczny o charakterze utylitarnym. W działaniach ludzi kładą one szczególny nacisk na wydajność oraz zysk, a więc typowe wartości utylitarne. Ten system aksjologiczny jest – w opinii myśliciela – źródłem nierównowagi w przyrodzie i życiu społeczno-duchowym ludzi w skali globalnej. Owocuje to różnego rodzaju kryzysami pojawiającymi się w tym modelu cywilizacji. Zagrażają one unicestwieniem nie tylko gatunku ludzkiego, ale i całej przestrzeni przyrodniczej na Ziemi. Mogą mieć również w przyszłości wpływ na niewłaściwy charakter zmian ewolucyjnych w skali kosmicznej.
Szczególną uwagę zwrócimy na propozycje teoretyczne, które filozof sformułował w pracy pt. „Geniusz Światła a Świętość Życia”. W niej wyraźnie nawiązuje on do wizji filozofii ewolucyjnej Piotra Teilharda de Chardina, wzbogaconej własnymi i oryginalnymi pomysłami filozoficznym, mającymi uzasadnienie w wielu dziedzinach współczesnej nauki, ale i ewolucjonistycznej tradycji badawczej. De Chardin wyróżnia trzy takie kluczowe przełomy w procesie ewolucji na planecie i w kosmosie, czyli punkt witalizacji i psychizacji materii oraz powstanie tworu duchowo-racjonalnego, czyli noosfery. Natomiast Skolimowski szczególny nacisk kładzie na pojawienie się w tym procesie zjawiska fotosyntezy, następnie logo- i teosyntezy. Przekonuje, że są to formy kondensacji światła, którego prawami rozwoju rządzi się nasza planeta, ale i cały kosmos. W tym procesie uczestniczy w sposób szczególny gatunek ludzki, partycypujący w ewolucyjnie rozwijanych tam możliwościach transcendencji i samorealizacji. Zaś względna równowaga we wszystkich tego typu przemianach ma swoje źródło w owej metaforycznej „fizyce i metafizyce” kondensującego się światła, które jakby kieruje teleologicznym procesem zmian ewolucyjnych w wymiarze kosmicznego uniwersum. Do tego celu wykorzystuje owo „Wielkie Światło” rozum ludzi, który genetycznie wywodzi się z przyrody i ze swej natury powinien być jej przyjazny, postrzegając ją w sposób religijny jako świątynię.
Proces samorealizacji połączony z transcendowaniem – sugeruje Skolimowski – powinien mieć charakter świadomego samoograniczenia się człowieka w relacjach i interakcjach z przyrodą oraz społeczeństwem. Temu ma służyć rozwijana przez filozofa idea etyki kosmicznej. Ma ona charakter imperatywny: z jednej strony inspirująca człowieka do kreatywnej transcendencji w imię świętych wartości tkwiących w jego środowisku (siedlisku) życia, z drugiej nakładająca na niego powinność samoograniczenia się i rewerentnego stosunku do drugiego człowieka, innych istot żywych oraz ich wspólnego świata życia postrzeganego jako byt sakralny.
Słowa kluczowe:
rozwój zrównoważony, ekofilozofia, etyka środowiskowa i uniwersalna, sprawiedliwość ekologicznaBibliografia
de CHARDIN T., Le phénomèn humain, Paris 1955, s.37-53.
Google Scholar
DYSON F., Świat wyobraźni, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000.
Google Scholar
FIUT I.S., Ekofilozofia. Geneza i problemy, Wydawca: Stowarzyszenie Twórcze Artystyczno-Literackie, Kraków 2003.
Google Scholar
JENKINS H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Google Scholar
KEEN A., Kult amatora. Jak Internet niszczy kulturę, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
Google Scholar
KUSPIT D., Koniec Sztuki, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Gdańsk 2005, s. 41-90.
Google Scholar
LORENZ K., KREUZER F., Leben ist Lernen, Von Immanuel Kant zu Konrad Lorenz, Ein Gesräche über des Lebenwerk des Nobelpreisträgers, München-Züric, 1981.
Google Scholar
MYDLAK J., 2007, Dlaczego filozofia nie radzi sobie z przeróbką odpadów i śmieci, w: Kultura Współczesna: Teoria – interpretacja – praktyka, nr 4(54), s. 23-31.
Google Scholar
MARCUSE H., Człowiek jednowymiarowy. Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego, PWN, Warszawa 1991.
Google Scholar
PIĄTEK Z., Ekofilozofia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
Google Scholar
PŁUŻAŃSKI T., Marksizm a fenomen Teilharda, Książka i Wiedza 1967.
Google Scholar
ROMANOWSKA-ŁAKOMY H., Fenomenologia ludzkiej Świętości. O sakralnych możliwościach człowieka, ENETEIA, Warszawa 2003.
Google Scholar
RYLSKA T., Kierunkowość ewolucji kosmicznej w ujęciu o. Pierre Teilharda de Chardin, w: red. Tazbir M., Myśl o. Teilharda de Chardin w Polsce, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1973, s.28-40.
Google Scholar
SKOLIMOWSKI H., Humanizm ekologiczny. Odpowiedź na pytanie: „ dokąd zmierzamy?”, w: red. Papuziński A., Hull Z., Wokół Eko-Filozofii. Księga jubileuszowa ofiarowana Profesorowi Henrykowi Skolimowskiemu dla uczczenia siedemdziesięciolecia urodzin, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2001.
Google Scholar
SKOLIMOWSKI H., Geniusz Światła a Świętość Życia, Oficyna Wydawnicza Vega, Warszawa 2007, s. 3.
Google Scholar
SPINOZA B., Etyka w porządku geometrycznym dowiedziona, Warszawa 1954.
Google Scholar
ULIŃSKI M., Feminizm i etyka troski, w: red. Fiut I.S., Idee i Myśliciele. Media, kobieta i śmiech, Kraków 2006, ss. 67-82.
Google Scholar
WALOSZCZYK K., Słowo wstępne, w: Skolimowski H., Geniusz Światła a Świętość Życia, Oficyna Wydawnicza Vega, Warszawa 2007, s. 9-10.
Google Scholar
WELSCH W., Estetyka poza estetyka. O nową postać estetyki, TAiWPN UNIVERSITAS, Kraków 2005.
Google Scholar
ŻELAZNY M., Idea wiecznego pokoju w filozofii Kanta, w: Kant I., Wieczny Pokój, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1992, 17-19.
Google Scholar
Autorzy
Ignacy S. FiutAkademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Nauk Humanistycznych, Katedra Kulturoznawstwa i Filozofii, ul Gramatyka 8a, 30-071 Kraków, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 13PDF downloads: 1
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.