Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju
Agnieszka Hłobił
Politechnika Koszalińska, ul. O. Lange 27b/9, 75-433 Koszalin (Polska)
Abstrakt
Podstawą kształtowania nowej świadomości społecznej, poszerzonej o świadomość ekologiczną jako integralną część zrównoważonego rozwoju, jest wiedza. Zdobywanie jej, przetwarzanie i wykorzystywanie w różnych przedsięwzięciach to podstawa działań racjonalnego podmiotu. Chcąc kształcić na rzecz zrównoważonego rozwoju zachodzi konieczność ustawicznej edukacji nie tylko dzieci i młodzieży, ale także dorosłych. Działania te powinny być prowadzone przez odpowiednio przygotowane grupy edukatorów i zawierać się w dobrze przemyślanym systemie obejmującym współpracę ze szkołami i organizacjami pozarządowymi. Należy podkreślić, że edukacja ekologiczna będzie spełniać zadania do jakich została powołana wówczas, jeśli będzie ona obejmować każdy zakres i wszystkie poziomy edukacji formalnej i nieformalnej. Powinna mieć przede wszystkim charakter interdyscyplinarny oraz międzygeneracyjny.
Słowa kluczowe:
edukacja ekologiczna, zrównoważony rozwój, świadomość ekologiczna, wychowanie ekologiczneBibliografia
BORYS T., 2010, Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – polskie wyzwania, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5, no 1, s. 59-70.
Google Scholar
CICHY D, BUCHCIC E., Dylematy edukacji środowiskowej, w: Konflikty społeczno-ekologiczne. Edukacja ekologiczna i chrześcijaństwo, red. Czartoszewski J.W., Verbinum, Warszawa 2003, tom 5, s. 125.
Google Scholar
CICHY D., Świadomość i edukacja ekologiczna młodzieży szkolnej. w: Świadomość i edukacja ekologiczna, red. Dołęga J.M, Sander J., Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1998, s. 9-10.
Google Scholar
Dekada edukacji na rzecz zrównoważonego Rozwoju (2005-2014), http://www.unic.un.org.pl/index.php [29.10.2009].
Google Scholar
DENEK K., O nowy kształt edukacji. Akapit, Toruń 1998.
Google Scholar
DOMKA L., Kryzys środowiska a edukacja dla rozwoju, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1996.
Google Scholar
DUBEL K., Edukacja środowiskowa jednym z czynników warunkujących rozwój zrównoważony. w: Przyroda i człowiek: edukacja ekologiczna wobec współczesności i wyzwań przyszłości, red. Dubel K., Opolskie Centrum Edukacji Ekologicznej, Pokrzywna 1995, s. 133.
Google Scholar
GAJUŚ-LANKAMER E, WÓJCIK A., Wybrane problemy kształcenia studentów pedagogiki w ramach przedmiotu edukacja ekologiczna, w: Edukacja Środowiskowa. Założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej, red. Cichy D., Zeszyty Naukowe PAN, Warszawa 2002, s. 67-68.
Google Scholar
GAWOR L., 2006, Wizja nowej wspólnoty ludzkiej w idei zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 59-66.
Google Scholar
HULL Z., 2007, Czy idea sustainable development ukazuje nową wizję rozwoju cywilizacyjnego?, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2, no 1, s. 49-57.
Google Scholar
INGARDEN R., Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001.
Google Scholar
JASTRZĘBSKA-SMOLAGA H., 2001, Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju, w: Ekonomia i Środowisko, nr 1, s. 142.
Google Scholar
KOSTECKA J., 2009, Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – wizja, cel, strategia, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 4, no 2, s. 101-106.
Google Scholar
KOZŁOWSKI S., Droga do ekorozwoju, PWN, Warszawa 1994.
Google Scholar
KUZIOR A., 2006, Człowiek jako racjonalny podmiot działań w świetle założeń koncepcji zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 71.
Google Scholar
Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
Google Scholar
PAPUZIŃSKI A., Edukacja ekologiczna jako instrument polityki ekologicznej, uwagi na marginesie Narodowej strategii edukacji ekologicznej: Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, w: Polityka ekologiczna III Rzeczypospolitej, red. Papuziński A., Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2000, s. 121.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., Rozwój zrównoważony- idea, filozofia, praktyka. Monografie Komitetu Inżynierii Środowiska PAN, vol.51, Lublin 2008.
Google Scholar
Podstawa programowa kształcenia ogólnego, (Dz.U. nr 210/2003, poz. 2041), (Dz.U. nr 157/2007, poz. 1100).
Google Scholar
Podstawa programowa kształcenia ogólnego. (Dz.U. nr 4/2009, poz. 17).
Google Scholar
Polityka ekologiczna państwa na lata 2009-2012 z perspektywą do roku 2016, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008.
Google Scholar
Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, Narodowa strategia edukacji ekologicznej, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
Google Scholar
SANCHĒZ A., 2008, Perspectives and Problems in Sustainable Development, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3, no 2, s. 21-23.
Google Scholar
SKOLIMOWSKI H, GÓRECKI J. K., Zielone oko kosmosu, Atla 2, Wrocław 2003.
Google Scholar
SZTUMSKI W., 2006, Idea zrównoważonego rozwoju a możliwości jej urzeczywistnienia, w: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 73-76
Google Scholar
TYBURSKI W., Komponenty kultury ekologicznej, w: Podstawy kultury ekologicznej, red. Dołęga J.M., Zeszyty Naukowe Komitetu Człowiek i Środowisko przy Prezydium PAN, Warszawa 2002, vol. 32, s. 22.
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka HłobiłPolitechnika Koszalińska, ul. O. Lange 27b/9, 75-433 Koszalin Polska
Statystyki
Abstract views: 13PDF downloads: 3
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.