Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju

Agnieszka Hłobił


Politechnika Koszalińska, ul. O. Lange 27b/9, 75-433 Koszalin (Polska)


Abstrakt

Podstawą kształtowania nowej świadomości społecznej, poszerzonej o świadomość ekologiczną jako integralną część zrównoważonego rozwoju, jest wiedza. Zdobywanie jej, przetwarzanie i wykorzystywanie w różnych przedsięwzięciach to podstawa działań racjonalnego podmiotu. Chcąc kształcić na rzecz zrównoważonego rozwoju zachodzi konieczność ustawicznej edukacji nie tylko dzieci i młodzieży, ale także dorosłych. Działania te powinny być prowadzone przez odpowiednio przygotowane grupy edukatorów i zawierać się w dobrze przemyślanym systemie obejmującym współpracę ze szkołami i organizacjami pozarządowymi. Należy podkreślić, że edukacja ekologiczna będzie spełniać zadania do jakich została powołana wówczas, jeśli będzie ona obejmować każdy zakres i wszystkie poziomy edukacji formalnej i nieformalnej. Powinna mieć przede wszystkim charakter interdyscyplinarny oraz międzygeneracyjny.


Słowa kluczowe:

edukacja ekologiczna, zrównoważony rozwój, świadomość ekologiczna, wychowanie ekologiczne

BORYS T., 2010, Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – polskie wyzwania, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5, no 1, s. 59-70.
  Google Scholar

CICHY D, BUCHCIC E., Dylematy edukacji środowiskowej, w: Konflikty społeczno-ekologiczne. Edukacja ekologiczna i chrześcijaństwo, red. Czartoszewski J.W., Verbinum, Warszawa 2003, tom 5, s. 125.
  Google Scholar

CICHY D., Świadomość i edukacja ekologiczna młodzieży szkolnej. w: Świadomość i edukacja ekologiczna, red. Dołęga J.M, Sander J., Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1998, s. 9-10.
  Google Scholar

Dekada edukacji na rzecz zrównoważonego Rozwoju (2005-2014), http://www.unic.un.org.pl/index.php [29.10.2009].
  Google Scholar

DENEK K., O nowy kształt edukacji. Akapit, Toruń 1998.
  Google Scholar

DOMKA L., Kryzys środowiska a edukacja dla rozwoju, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1996.
  Google Scholar

DUBEL K., Edukacja środowiskowa jednym z czynników warunkujących rozwój zrównoważony. w: Przyroda i człowiek: edukacja ekologiczna wobec współczesności i wyzwań przyszłości, red. Dubel K., Opolskie Centrum Edukacji Ekologicznej, Pokrzywna 1995, s. 133.
  Google Scholar

GAJUŚ-LANKAMER E, WÓJCIK A., Wybrane problemy kształcenia studentów pedagogiki w ramach przedmiotu edukacja ekologiczna, w: Edukacja Środowiskowa. Założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej, red. Cichy D., Zeszyty Naukowe PAN, Warszawa 2002, s. 67-68.
  Google Scholar

GAWOR L., 2006, Wizja nowej wspólnoty ludzkiej w idei zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 59-66.
  Google Scholar

HULL Z., 2007, Czy idea sustainable development ukazuje nową wizję rozwoju cywilizacyjnego?, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2, no 1, s. 49-57.
  Google Scholar

INGARDEN R., Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001.
  Google Scholar

JASTRZĘBSKA-SMOLAGA H., 2001, Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju, w: Ekonomia i Środowisko, nr 1, s. 142.
  Google Scholar

KOSTECKA J., 2009, Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – wizja, cel, strategia, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 4, no 2, s. 101-106.
  Google Scholar

KOZŁOWSKI S., Droga do ekorozwoju, PWN, Warszawa 1994.
  Google Scholar

KUZIOR A., 2006, Człowiek jako racjonalny podmiot działań w świetle założeń koncepcji zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 71.
  Google Scholar

Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
  Google Scholar

PAPUZIŃSKI A., Edukacja ekologiczna jako instrument polityki ekologicznej, uwagi na marginesie Narodowej strategii edukacji ekologicznej: Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, w: Polityka ekologiczna III Rzeczypospolitej, red. Papuziński A., Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2000, s. 121.
  Google Scholar

PAWŁOWSKI A., Rozwój zrównoważony- idea, filozofia, praktyka. Monografie Komitetu Inżynierii Środowiska PAN, vol.51, Lublin 2008.
  Google Scholar

Podstawa programowa kształcenia ogólnego, (Dz.U. nr 210/2003, poz. 2041), (Dz.U. nr 157/2007, poz. 1100).
  Google Scholar

Podstawa programowa kształcenia ogólnego. (Dz.U. nr 4/2009, poz. 17).
  Google Scholar

Polityka ekologiczna państwa na lata 2009-2012 z perspektywą do roku 2016, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008.
  Google Scholar

Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, Narodowa strategia edukacji ekologicznej, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
  Google Scholar

SANCHĒZ A., 2008, Perspectives and Problems in Sustainable Development, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3, no 2, s. 21-23.
  Google Scholar

SKOLIMOWSKI H, GÓRECKI J. K., Zielone oko kosmosu, Atla 2, Wrocław 2003.
  Google Scholar

SZTUMSKI W., 2006, Idea zrównoważonego rozwoju a możliwości jej urzeczywistnienia, w: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 73-76
  Google Scholar

TYBURSKI W., Komponenty kultury ekologicznej, w: Podstawy kultury ekologicznej, red. Dołęga J.M., Zeszyty Naukowe Komitetu Człowiek i Środowisko przy Prezydium PAN, Warszawa 2002, vol. 32, s. 22.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-07-01

Cited By / Share

Hłobił, A. (2010). Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 5(2), 87–94. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4749

Autorzy

Agnieszka Hłobił 

Politechnika Koszalińska, ul. O. Lange 27b/9, 75-433 Koszalin Polska

Statystyki

Abstract views: 13
PDF downloads: 3