Polskie i niemieckie doświadczenia w projektowaniu i wdrażaniu zrównoważonego rozwoju
Aleksandra Kuzior
Politechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Katedra Stosowanych Nauk Społecznych, ul. Roosevelta 26-28, 41-800 Zabrze, Poland (Polska)
Abstrakt
Artykuł porusza zagadnienia związane z projektowaniem i wdrażaniem zrównoważonego rozwoju w różnych sektorach działalności człowieka. Polskie i niemieckie doświadczenia, mimo różnic sytuacji wyjściowej, są podobne. Naukowcy obu krajów zwracają uwagę na konieczność naukowego podbudowania działań politycznych poprzez wyposażenie polityków w niezbędną informację naukową. Jednak wskazują także, że polityka zrównoważonego rozwoju nie może być jedynie implementacją wiedzy naukowej, ale musi uwzględniać wzajemne oddziaływania nauki i polityki w ciągłych cyklach uczenia się i rezonansu. Nauka dla zrównoważonego rozwoju powinna mieć określone zadania badawcze, w których podstawę stanowią komponenty aksjologiczne, empiryczna weryfikacja, ekstrapolacja wykorzystująca modelowanie i symulację, ewaluacja, interpretacja rezultatów oraz weryfikacja strategii i działań. W dalszej części artykuł porusza zagadnienia zrównoważonego przemysłu, zrównoważonego rolnictwa i edukacji dla zrównoważonego rozwoju, przy czym edukacja staje się głównym czynnikiem budowania świadomości zrównoważonego rozwoju i w związku z tym podstawą działań w pozostałych sektorach.
Słowa kluczowe:
zrównoważony rozwój, zrównoważone przedsiębiorstwo, zrównoważone rolnictwo, edukacja dla zrównoważonego rozwojuBibliografia
BACHMANN G., Politische Beratung zur Nachhaltigkeitspolitik, w: Nachhaltige Entwicklung in Polen und Deutschland. Landwirtschaft – Tourismus – Bildung, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2007, s. 27-36.
Google Scholar
BANSE G., Znaczenie nauki, badań i kształcenia dla zrównoważonego rozwoju. Uwagi wprowadzające, w: Zrównoważony rozwój: od naukowego badania do politycznej strategii, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2005, s. 31-41.
Google Scholar
BORYS T., Bildung fur eine nachhaltige Entwiclung – polnische Erfahrungen, w: Nachhaltige Entwicklung in Polen und Deutschland. Landwirtschaft – Tourismus – Bildung, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2007, s. 269-282.
Google Scholar
BORYS T., Edukacja dla zrównoważonego rozwoju jako wyzwanie globalne, w: Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, red. Borys T., Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Jelenia Góra-Białystok 2006, s. 16-27.
Google Scholar
BURCHARD-DZIUBIŃSKA M., Rozwój technologii proekologicznych jako instrument realizacji zrównoważonego rozwoju, w: Zrównoważony rozwój – doświadczenia polskie i europejskie, red. Czaja S., I-BiS, Wrocław 2005, s. 67-76.
Google Scholar
CZAJA S., Poziom przygotowania małych i średnich przedsiębiorstw do realizacji strategii rozwoju zrównoważonego w Polsce na początku XXI stulecia, w: Zrównoważony rozwój – doświadczenia polskie i europejskie, red. Czaja S., I-BiS, Wrocław 2005, s. 85-97.
Google Scholar
CICHY D., Kształcenie dla zrównoważonego rozwoju jako wyzwanie dla dzisiejszej szkoły, w: Zrównoważony rozwój: od naukowego badania do politycznej strategii, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2005, s. 121-131.
Google Scholar
Edukacja środowiskowa dla społeczności lokalnej, red. Cichy D., Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa 2006.
Google Scholar
Edukacja środowiskowa wzmocnieniem zrównoważonego rozwoju, IBE, Warszawa, Radom 2005.
Google Scholar
FüRST Ch., MAKENSCHIN F., ENFORCHANGE. Einfluss gerichteter Veranderungen von Umweltfaktoren auf Landnutzung-ssystwme am Beispiel des Waldes, w: Nachhaltige Entwicklung in Polen und Deutschland. Landwirtschaft – Tourismus – Bildung, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2007, s. 37-47.
Google Scholar
GRUNWALD A., Badania dla zrównoważonego rozwoju. Wyzwania dla naukowego doradztwa politycznego, w: Zrównoważony rozwój: od naukowego badania do politycznej strategii, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2005, s. 43-56.
Google Scholar
KIEPAS A. Landwirtschaft und nachhaltige Entwicklung, w: Nachhaltige Entwicklung in Polen und Deutschland. Landwirtschaft – Tourismus – Bildung, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2007, s. 51-54.
Google Scholar
Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej, http://www.mos.gov.pl
Google Scholar
KOŚMICKI E., WAŁOWSKI T., Nachhaltege Etwicklung der polnischen Landwirschaft. Landwirschaft – EU – Mitgliedschaft – globale Risikogesellschaft, w: Nachhaltige Entwicklung in Polen und Deutschland. Landwirtschaft – Tourismus – Bildung, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2007, s. 75-87.
Google Scholar
KOZŁOWSKI S., Podstawowe problemy rozwoju w wymiarze politycznym, w: Zrównoważony rozwój: od naukowego badania do politycznej strategii, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2005 a, s. 57-82.
Google Scholar
KOZŁOWSKI S., Polityka ekologiczna Państwa 1989-2000 – ujęcie historyczne, w: Polityka ekologiczna III Rzeczypospolitej, red. Papuziński A., Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2000, s. 37-87.
Google Scholar
KOZŁOWSKI S., Przyszłość ekorozwoju, Wydawnictwo KUL, Lublin 2005 b.
Google Scholar
KUZIOR A., 2006, Człowiek jako racjonalny podmiot działań w świetle założeń koncepcji zrównoważonego rozwoju, w: Problemy ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 1, no 2, s. 67-72.
Google Scholar
KUZIOR A., Etyczny wymiar działalności „zrównoważonego przedsiębiorstwa, w: Zarządzanie rozwojem, aspekty społeczne, ekonomiczne i ekologiczne, red. Piontek F., Piontek B., PWE, Warszawa 2007 a, s. 463-481.
Google Scholar
KUZIOR A., Społeczna odpowiedzialność menadżerów i społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw - recepcja poglądów Petera F. Druckera, w: Świadectwo Petera Druckera, red. Sobieraj I., Broda J., Rąb J., Zabrze 2007 b, s. 97-109.
Google Scholar
KUZIOR A., Paradygmat odpowiedzialności w perspektywie koncepcji sustainable development, w: Moralka a sucasnost, red. Gluchman V., Filozoficka fakulta Presovskej univerzity, Preszów 2008 a, s. 88-96.
Google Scholar
KUZIOR A., Sprawiedliwość pokoleniowa i międzypokoleniowa w kontekście założeń koncepcji zrównoważonego rozwoju, w: Czy sprawiedliwość jest możliwa?, red. Probucka D., Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2008 b, s. 333-339.
Google Scholar
KUZIOR A., Tolerancja dla przyszłości. Uwagi na marginesie koncepcji sustainable development, w: Tolerancja a edukacja, red. Patalon M., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008 c, s. 400-407.
Google Scholar
KUZIOR A., Zrównoważony rozwój w edukacji ekologicznej, w: Zrównoważony rozwój. Od utopii do praw człowieka, red. Papuziński A., Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2005, s.279-293.
Google Scholar
LEŚNIAK J., Metody aktywizujące w edukacji dla zrównoważonego rozwoju, w: Edukacja dla zrównoważonego rozwoju, red. Borys T., Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Jelenia Góra-Białystok 2006, s. 87-99.
Google Scholar
MEYER R., „Grune Nachhaligkeit” in Wissenschaft und Politik. Ein Uberblick aus deutscher Perspektive, w: Nachhaltige Entwicklung in Polen und Deutschland. Landwirtschaft – Tourismus – Bildung, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2007, s. 53-73.
Google Scholar
MICHELSEN G., Kształcenie dla zrównoważonego rozwoju: polityka – teoria – praktyka, w: Zrównoważony rozwój: od naukowego badania do politycznej strategii, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2005, s. 133-148.
Google Scholar
MICHNOWSKI L., 2007, XXIV – międzynarodowa konferencja naukowa „System Dynamice Society”, 30-31.07.06 – informacja, Monitoring dynamiczny – w budowie informacyjnych podstaw trwałego rozwoju, w: Problemy ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3, no 2, s. 79-81.
Google Scholar
NOWAK Z., Czystsza produkcja. Strategia zrównoważonego rozwoju sektora produkcji i usług – przykład polski, w: Zrównoważony rozwój: od naukowego badania do politycznej strategii, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2005, s. 221-225.
Google Scholar
PAPUZIŃSKI A., Edukacja ekologiczna jako instrument polityki ekologicznej (Uwagi na marginesie Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej „Przez edukację do zrównoważonego rozwoju”), w: Polityka ekologiczna III Rzeczypospolitej, red. Papuziński A., Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2000, s. 113- 132.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., Dylematy rozwoju zrównoważonego, w: Zrównoważony rozwój w polityce i badaniach naukowych, red. Pawłowski A., Dudzińska M.R., Liber, Lublin 2001, s. 135-146.
Google Scholar
Podstawy kształcenia dla zrównoważonego rozwoju, red. Cichy D., IBE, Warszawa 2000.
Google Scholar
RADECKI A., Zasady zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, w: Materiały z seminarium „Rozwój zrównoważony jako wyzwanie dla polskiej gospodarki”, Zeszyty Naukowe WSDG, Warszawa 1998, s. 46-53.
Google Scholar
ROSEMANN B., Zrównoważony rozwój a produkcja. Wzajemne związki, problemy i strategie działania, w: Zrównoważony rozwój: od naukowego badania do politycznej strategii, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2005, s. 191-204.
Google Scholar
SAPEK A., SAPEK B., Rolnictwo polskie i odnowa jakości wody. Wydanie specjalne, Agenda 21 dla regionu Morza Bałtyckiego – zrównoważony rozwój rolnictwa w Polsce, WIMiUZ, Falenty 1998.
Google Scholar
SIROJĆ Z., Humanizacja przestrzeni przemysłowych jako element ekologizacji przemysłu, w: Materiały z seminarium „Rozwój zrównoważony jako wyzwanie dla polskiej gospodarki”, Zeszyty Naukowe WSDG, Warszawa 1998, s. 69-74.
Google Scholar
TYBURSKI Z., 2007, Etyczne założenia edukacji dla zrównoważonego rozwoju, w: Problemy ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2, no 1, s. 41-47.
Google Scholar
USZOK P., Ekskurs – program zrównoważonego rozwoju w Katowicach, w: Zrównoważony rozwój: od naukowego badania do politycznej strategii, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2005, s. 283-290.
Google Scholar
WARYCH E., Oekologische und integrierte Landwirtschaft. Chancen fur das polnische Dorf, w: Nachhaltige Entwicklung in Polen und Deutschland. Landwirtschaft – Tourismus – Bildung, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2007, s. 89-102.
Google Scholar
WARYCH P., Vielfalt in der biologischen, sozialen und intellektuallen Dimension. Zum Zusammenfasung von Vielfalt und Sicherung der Nachhaltigkeit der Zivilisationsentwicklung, w: Nachhaltige Entwicklung in Polen und Deutschland. Landwirtschaft – Tourismus – Bildung, red. Banse G., Kiepas A., Edition Sigma, Berlin 2007, s. 103-118.
Google Scholar
Autorzy
Aleksandra KuziorPolitechnika Śląska, Wydział Organizacji i Zarządzania, Katedra Stosowanych Nauk Społecznych, ul. Roosevelta 26-28, 41-800 Zabrze, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 7PDF downloads: 0
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.