Recenzja książki: W. Sztumski, Quo ruis homo? Środowisko życia, czas, ludzie, 2008

Ignacy S. Fiut


Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Polska (Polska)


Abstrakt

Prezentowana przez autora koncepcja ekologii czasu pod wieloma względami bliska jest wizji człowieka i społeczeństwa, którą stworzyli autorzy krytycznej teorii społeczeństwa szkoły frankfurckiej (m.in. Max Horkheimer, Herbert Marcuse, czy ostatnio Jürgen Habermas). Z drugiej strony analiza ta ma wiele momentów wspólnych z ustaleniami na gruncie teorii determinizmu technologicznego, który stworzyli w latach 60. i 70. XX w. w Kanadzie i USA Harold A. Innis, Marshall McLuhan, Derrick de Kerckhove, czy Neila Postman, według których rozwój społeczny i charakter interakcji międzyludzkich determinuje ściśle postęp technologiczny w komunikowaniu, w wyniku którego media stają się ekstensjami człowieka, a on bez własnej woli zostaje podłączony do globalnego systemu komunikacyjnego jako tzw. homo praticipans – człowiek uczestniczący, przejmujący podświadomie od mediów racjonalność technologiczną, a w wyniku przyspieszenia komunikacyjnego między ludźmi w skali globalnej następuje implozja czasu i przestrzeni, a nasz świat staje się „wioską globalna” lub „globalnym technopolem”.


Słowa kluczowe:

ekologia czasu, homo participans, globalna wioska, globalny technopol


Opublikowane
2010-01-04

Cited By / Share

Fiut, I. S. (2010). Recenzja książki: W. Sztumski, Quo ruis homo? Środowisko życia, czas, ludzie, 2008. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 5(1), 145–148. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4774

Autorzy

Ignacy S. Fiut 

Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Polska Polska

Statystyki

Abstract views: 7
PDF downloads: 4