Edukator zrównoważonego rozwoju odpowiedzią na potrzebę kształcenia zrównoważonego społeczeństwa
Ewa Gajuś-Lankamer
Instytut Biologii, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin (Polska)
Anna Maria Wójcik
Instytut Biologii, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin (Polska)
Abstrakt
Artykuł prezentuje wybrane zagadnienia dotyczące edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Przedstawiono w nim cechy charakterystyczne tej edukacji. Główny akcent położono na prezentację autorskiej koncepcji kształcenia edukatora zrównoważonego rozwoju. Zamieszczono opis sylwetki edukatora zrównoważonego rozwoju, model kształcenia i efekty jego zastosowania w praktyce szkoły wyższej.
Słowa kluczowe:
edukator, rozwój zrównoważony, kształcenie w szkołach wyższych, zrównoważone społeczeństwoBibliografia
BOŁTROMIUK A., BURGER T., Polacy w zwierciadle ekologicznym. Raport z badań nad świadomością ekologiczną Polaków w 2008 r. Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Warszawa 2008.
Google Scholar
BOŁTROMIUK A., Zrównoważony rozwój w perspektywie polskiego społeczeństwa, w: Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Materiały do studiowania, red. Poskrobko B., Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Białystok 2010a, s. 53-75.
Google Scholar
BOŁTROMIUK A., 2010b, Polskie społeczeństwo wobec idei i zasad zrównoważonego rozwoju w: Problemy ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol.5 no 2, s. 107-116.
Google Scholar
DURBIN T.P., 2009, Zrównoważony aktywizm. Centrum na Rzecz Energii, Polityki Środowiskowej i Niekonwencjonalnej Edukacji, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development , vol. 4 no 1, s. 15-32.
Google Scholar
GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A. M., Potrzeba i warunki kształcenia dla zrównoważonego rozwoju w szkole wyższej, w: Wiedza, umiejętności, postawy a jakość kształcenia w szkole wyższej, red. Sitarska B., Jankowski K., Droba R. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce 2009a, s. 295-300.
Google Scholar
GAJUŚ-LANKAMER E. WÓJCIK A. M., Wiedza studentów pedagogiki UMCS z zakresu edukacji ekologicznej wobec wyzwań dekady edukacji dla zrównoważonego rozwoju, w: Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia, red. Rondalska D., Zduniak A., Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa w Poznaniu, Poznań 2009b, s. 246-251.
Google Scholar
GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A. M., Efekty kształcenia na kursie dla studentów „Edukator zrównoważonego rozwoju”, w: Badania w dydaktykach przedmiotów przyrodniczych, red. Nodzyńska M., Paśko J.R., Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Kraków 2010a, s. 134-138.
Google Scholar
GAJUŚ-LANKAMER E. WÓJCIK A. M., Edukacja dla zrównoważonego rozwoju. Poradnik dla studentów i nauczyciel,. Immedia Studio, Lublin 2010b.
Google Scholar
GRODZIŃSKA-JURCZAK M., GAJUŚ-LANKAMER E., WÓJCIK A. M., PIETRZYK A., 2010, Potrzeby i warunki edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w Polsce, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol.5 no 2, s. 94-106.
Google Scholar
GUS 2009a, Ochrona środowiska 2009, Warszawa 2009.
Google Scholar
GUS 2009b, Energia ze źródeł odnawialnych w 2008, Warszawa 2009.
Google Scholar
HŁOBIŁ A., 2010, Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5 no 2, s. 87-94.
Google Scholar
JASTRZĘBSKA-SMOLAGA H., 2001, Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju, w: Ekonomia i Środowisko, no 1, s. 142.
Google Scholar
RONENBERG J., BERGIER T., Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Fundacja Sendzimira, Kraków 2010.
Google Scholar
ŁUSZCZYK M., Kształtowanie postawy homo sustinens wśród ekonomistów, w: Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Zarys problemów badawczych i dydaktyki, red. Poskrobko B., Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku, Białystok 2010, s. 109-122.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., PAWŁOWSKI L., Zrównoważony rozwój we współczesnej cywilizacji. Cz.1., Środowisko a zrównoważony rozwój, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3 no 1, s. 53-65.
Google Scholar
SANDNER J., 2007, Idea zrównoważonego rozwoju w holistycznej edukacji przyrodniczej, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2 no 2, s. 101-105.
Google Scholar
Stan świadomości i postaw mieszkańców Polski wobec utraty różnorodności biologicznej. Raport z badania ilościowego na zamówienie Ministra Środowiska, http://www.mos.gov.pl (1.06.2010).
Google Scholar
Strategia Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008.
Google Scholar
WELFENS M., LIEDTKE CH., Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju w Niemczech – stan i wyzwania, w: Ocena efektywności edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju – sposoby podejścia i strategie wdrażania, red. Kassenberg A., Welfens M., Instytut na rzecz Ekorozwoju, Warszawa 2006, s. 19-22.
Google Scholar
Autorzy
Ewa Gajuś-LankamerInstytut Biologii, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin Polska
Autorzy
Anna Maria WójcikInstytut Biologii, Uniwersytet Marii-Curie Skłodowskiej, ul. Akademicka 19, 20-033 Lublin Polska
Statystyki
Abstract views: 12PDF downloads: 2
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.