Złota Reguła i rozwój zrównoważony
Gerhard Zecha
University of Salzburg, Department of Philosophy, Faculty of Humanities and Social Sciences, Franziskanergasse 1, A-5020 Salzburg (Austria)
Abstrakt
Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany to jedno z najbardziej znanych sformułowań Złotej Reguły. W niniejszym artykule opisujemy siedem zachowań, które można postrzegać jako odmiany tej właśnie zasady. Złota Reguła może być bardzo użytecznym instrumentem dla etyki stosowanej zarówno podczas teoretycznych jak i praktycznych rozważań moralnych. Jednak żadna z tych odmian nie daje pełnej moralnej wykładni. Dzieje się tak, ponieważ Złota Reguła nie zawiera w sobie żadnych odniesień do standardów wartości. Jest to raczej zasada odwracalności i zgodności, która mówi nam, że powinniśmy zachowywać się w stosunku do innych tak samo, jak chcemy być przez nich traktowani. Przykładowo Złota Reguła mówi o harmonii pomiędzy działaniami moralnymi a pragnieniami. Ta zasada wzajemności może prowadzić do wielu nieporozumień. Za sprawą kilku podanych tu przykładów chcemy osiągnąć moralnie akceptowalne zrozumienie tego uniwersalnego kodeksu moralnego.
Słowa kluczowe:
złota reguła, etyka wzajemności, zasada zgodności, zasada miłości, srebrna reguła, platynowa regułaBibliografia
FISHER R., SHAPIRO D., Beyond Reason: Using Emotions as You Negotiate, Viking/Penguin, New York 2005.
Google Scholar
GENSLER H.J., Formal ethics, Routledge, London, 1996.
Google Scholar
GENSLER H.J., Ethics: a contemporary introduction, Routledge, London 1998.
Google Scholar
HANFLING O., 1993, Loving My Neighbour, Loving Myself, in: Philosophy 68, p. 145-157.
Google Scholar
MAXWELL J.C., There is no such thing as “business” ethics. There’s only one rule for making decisions, Center Street, New York 2003.
Google Scholar
POPPER K., The Open Society and Its Enemies. Vol. 1: The Spell of Plato; vol. 2: The High Tide of Prophecy: Hegel, Marx, and the Aftermath, Routledge, London 1969.
Google Scholar
REINER H., Die ‘Goldene Regel’. Die Bedeutung einer sittlichen Grundformel der Menschheit, in: Hans Reiner: Die Grundlagen der Sittlichkeit. Meisenheim am Glan, Verlag Anton Hain, 1974, p. 348-379.
Google Scholar
UKROP R.S., UKROP J.A, Ukrop’s Super Markets, Inc. Values in Action, in: Applied Ethics in Theory and Practice, eds. Fobelová D., Ukrop R.S., DALI-BB, Banská Bystrica 2007, p. 65-72.
Google Scholar
WATTLES J., The Golden Rule, Oxford University Press, Oxford 1996.
Google Scholar
ZECHA G., Opening the Road to Values Education, in: Values Education and Lifelong Learning, eds. Aspin D.N., Chapman J.D., Springer Press, New York 2007, p. 48-60.
Google Scholar
DOSSIER ON THE FINANCIAL AND ECONOMIC CRISIS:
Google Scholar
http://www.unisg.ch/hsgweb.nsf/wwwPubInhalteEng/79D321AF4CBE83C7C12574F00050B33E?opendocument.
Google Scholar
WIKIPEDIA, http://en.wikipedia.org/wiki, key words: “Ethics of Reciprocity”, “Golden Rule”, “Silver Rule”.
Google Scholar
GENSLER Harry, Golden Rule page:
Google Scholar
http://www.jcu.edu/philosophy/gensler/goldrule.htm.
Google Scholar
GOLDEN RULE AND BUSINESS ETHICS:
Google Scholar
http://www.scarboromissions.ca/Golden_rule/business_ethics.php.
Google Scholar
GOLDEN RULE FORMULATIONS:
Google Scholar
http://www.goldenruleradical.org/expressions.htm.
Google Scholar
PLATINUM RULE:
Google Scholar
http://www.platinumrule.com/index.html, http://en.wikipedia.org/wiki/The_Platinum_Rule.
Google Scholar
RADICAL GOLDEN RULE:
Google Scholar
http://www.goldenruleradical.org/.
Google Scholar
SCHNEIDER F., KIRCHGÄSSNER G., (2009), Financial and World Economic Crisis: What did economists contribute?, http://www.unisg.ch/hsgweb.nsf/SysWebRessources/Public+Choice_Kirchgaessner/$FILE/World+Economic+Crisis.pdf.
Google Scholar
UKROP’S SUPERMARKETS:
Google Scholar
http://www.ukrops.com/AboutUs/AboutUkrops.asp.
Google Scholar
UNITED NATURAL FOODS, INC.:
Google Scholar
http://phx.corporate-iir.net/phoenix.zhtml?c=93 228&p=irol-govConduct#2.
Google Scholar
Autorzy
Gerhard ZechaUniversity of Salzburg, Department of Philosophy, Faculty of Humanities and Social Sciences, Franziskanergasse 1, A-5020 Salzburg Austria
Statystyki
Abstract views: 25PDF downloads: 6
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.