Czy ewangelickie rozumienie pojęcia własności służy zrównoważonemu rozwojowi?
Karolina Szulc
Poznan University of Life Sciences, Faculty of Animal Breeding and Biology, Department of Pig Breeding and Production, 33 Wolynska St, Poznan 60-637 (Polska)
Abstrakt
Reformacja spowodowała przełomowe zmiany w sposobie myślenia o Bogu i roli człowieka w świecie. Marcin Luter, nazywany dziś ojcem reformacji w myśl zasady sola scriptura – tylko Pismo całą swoją naukę opierał na Bożym słowie. Również proponowane przez niego rozumienie pojęcia własności było wiernym odbiciem nauk zawartych w Biblii. Własność, według Lutra, ma charakter służebny – człowiek zostaje obdarowany przez Boga po to, by móc dzielić się z innymi. Reformator nie postrzegał własności jako dobra samego w sobie. Własność była elementem, do którego stosunek określa nasze podejście do bliźniego i całego dzieła stworzenia. Człowiek nie powinien zapominać, że wszelkie dobra są mu jedynie przez Boga powierzone.
Ta biblijna myśl została rozwinięta przez współczesnych teologów ewangelickich. W aktualnych rozważaniach podkreśla się, że pojęcie własności dotyczy nie tylko dóbr materialnych, ale wielu elementów otaczającego nas świata. Troska o stworzenie i środowisko naturalne winna więc być przejawem chrześcijańskiej odpowiedzialności. Człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boże. Jest ukoronowaniem dzieła stworzenia. Teolodzy ewangeliccy zwracają uwagę, że chrześcijanie powinni być szczególnie wrażliwi na ochronę środowiska, a co za tym idzie na zachowanie świata dla przyszłych pokoleń. Odpowiedzialność człowieka za otaczający go świat, nie może być jedynie uciążliwym obowiązkiem. Powinna być przejawem miłości do Boga i bliźnich oraz znakiem zrozumienia naszego chrześcijaństwa. Jest bowiem najpełniejszą realizacją idei zrównoważonego rozwoju.
Słowa kluczowe:
własność, chrześcijańska odpowiedzialność, reformacja, rozwój zrównoważonyBibliografia
BENEDYKTOWICZ W., Co powinniśmy czynić. Zarys ewangelickiej etyki teologicznej, ChAT Warszawa 1993
Google Scholar
BOCHENEK K., 2010, Niektóre aspekty zrównoważonego rozwoju w świetle chrześcijańskiej filozofii średniowiecznej, in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5, no 1, p. 71-79.
Google Scholar
BOŁTROMIUK A., 2010, Polskie społeczeństwo wobec idei i zasad zrównoważonego rozwoju, in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5, no 2, p. 107- 116.
Google Scholar
GAWOR L., 2010, Filozofia zrównoważonego rozwoju – preliminaria. in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5, no 2, p. 69-76.
Google Scholar
HINTZ M., Chrześcijańskie sumienie. Rozważania o etyce ewangelickiej, Wydawnictwo Głos Życia 2006.
Google Scholar
HINTZ M., Etyka ewangelicka i jej wymiar eklezjalny – studium historyczno-systematyczne, Chrześcijańska Akademia Teologiczna 2007.
Google Scholar
HINTZ M., 2009, Teologiczne aspekty ewangelickiego etosu pracy, in: Gdański Rocznik Ewangelicki, vol. III, p. 29-43.
Google Scholar
JAGUDZKI A., Z Chrystusem przez świat. Chrześcijanin w Kościele i świecie, Warszawa 1975.
Google Scholar
KUZIOR A., 2006, Człowiek jako racjonalny podmiot działań w świetle założeń koncepcji zrównoważonego rozwoju, in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2, no 1, p. 67-72.
Google Scholar
NAUMOWICZ C., 2009, Eko-teologia jako forma chrześcijańskiej diakonii wobec stworzenia, in: Studia Ecologiae et Bioethicae, 7, p. 221-235.
Google Scholar
PIĄTEK Z., Człowiek jako podmiot zrównoważonego rozwoju: konsekwencje filozoficzno-społeczne, in: ed. Papuziński A. Zrównoważony rozwój. Od utopii do praw człowieka, Branta, Bydgoszcz 2005, p. 16.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., 2009, The Sustainable Development Revolution, in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 4, no 1, p. 65-76.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., PAWŁOWSKI L., 2008, Zrównoważony rozwój we współczesnej cywilizacji. Część 1: Środowisko a zrównoważony rozwój, in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3, no 1, s. 53-65.
Google Scholar
REDCLIFT M. R., 2009, Sustainable Development (1987-2005) – an Oxymoron Comes of Age, in Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 4, no 1, p. 33-50.
Google Scholar
SMODEREK K., 2011, Review: W. Bołoz, „Kościół i ekologia. W obronie człowieka i środowiska naturalnego”, Homo Dei, Kraków 2010, in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 6, no 1, p. 155- 157.
Google Scholar
SZTUMSKI W., 2008, Refleksja na temat rozwoju zrównoważonego (Czy rozwój zrównoważony jest fikcją, utopią, iluzja czy oszustwem?), in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3, no 2, p.133-139.
Google Scholar
SZAREK A., 2004, Mieć czy być? Jaki jest stosunek chrześcijan do dóbr materialnych, in: Przegląd Ewangelicki 1, p. 34-43.
Google Scholar
TUZIAK A., 2010, Społeczno-ekonomiczne aspekty zrównoważonego rozwoju w ujęciu globalnym i lokalnym, in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5, no 2, p. 39-49.
Google Scholar
UDO V., PAWŁOWSKI A., 2010, Human Progress Towards Equitable Sustainable Development: A Philosophical Exploration, in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5, no 1, p. 23-44.
Google Scholar
UGLORZ M., Marcin Luter Ojciec Reformacji, Wydawnictwo Augustana 1995.
Google Scholar
Nowa Encyklopedia Powszechna PWN – tom 5, PWN, Warszawa 1996.
Google Scholar
UGLORZ M.J., Ekologiczne wątki w biblijnej historii zbawienia, Wydawnictwo Augustana, Bielsko-Biała 2010.
Google Scholar
WODZIKOWSKI CZ., 2009, Zrównoważony rozwój w dyskursie nad koncepcją ochrony przyrody w Polsce po 1989 r., in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 4, no 1, p. 83-92.
Google Scholar
Autorzy
Karolina SzulcPoznan University of Life Sciences, Faculty of Animal Breeding and Biology, Department of Pig Breeding and Production, 33 Wolynska St, Poznan 60-637 Polska
Statystyki
Abstract views: 14PDF downloads: 6
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.