Źródła ekofilozofii
Michael S. Pak
College of Cultural Science, KAIST (Korea Advanced Institute of Science and Technology), Daejeon, Rep. of Korea, 305-701 (Korea Południowa)
Abstrakt
Enwironmentalizm nie jest współczesnym ruchem, jego źródła sięgają głębiej, do XIX w. Od tego czasu zaznaczał się on w naukowym dyskursie, choć ze zmienną mocą. W szerokim ujęciu można wskazać na wiele szkół myśli ekologicznej. Jedną z bardziej znanych określono w tym artykule jako Arkadystów. W jej ramach wyraża się rozczarowanie współczesną cywilizacją i chęć powrotu do natury, co było charakterystyczne dla wielu tradycji filozoficznych Zachodu już od czasów antycznych. Inna szkoła, Utylitarystów, podkreśla korzyści płynące z mniej niszczącego niż dotąd korzystania z natury, w czym pomaga coraz doskonalsza nauka i technika. Podejście to obecnie staje się coraz bardziej popularne, ale w swej istocie posiada o wiele głębsze i szersze niż to mogłoby się wydawać historyczne i kulturowe korzenie. Zrozumienie źródeł obu tych typów ekofilozofii pozwala rozpoznać ich specyfikę, a poprzez to prowadzi do lepiej przygotowanej dyskusji ekofilozoficznej odnoszącej się do zagadnień środowiskowych.
Słowa kluczowe:
antropocentryczny, ochrona, ekocentryczny, ekofilozofia, enwironmentalizm, rozwój zrównoważonyBibliografia
CARSON R., Silent Spring, Houghton Mifflin, Boston 1962.
Google Scholar
CRONON W., Uncommon Ground: Rethinking the Human Place in Nature, Norton, New York 1995.
Google Scholar
DYSON F., 2008, The Question of Global Warming, in: New York Review of Books, vol. 55 no. 10.
Google Scholar
FLEMING D., 1972, Roots of the New Conservation Movement, in: Perspectives in American History, vol. 6, p. 7-91.
Google Scholar
GUHA R., Environmentalism: A Global History, Longman, New York 2000.
Google Scholar
LEOPOLD A., 1933, The Conservation Ethic, in: Journal of Forestry, vol. 31 no. 6, p. 634-643.
Google Scholar
LÉVI-STRAUSS C., La Pensée Sauvage, Plon, Paris 1962.
Google Scholar
LOVEJOY A., BOAS G., Primitivism and Related Ideas in Antiquity, Johns Hopkins, Baltmore and London, 1935.
Google Scholar
MARSH G., Man and Nature, Charles Scribner, New York 1964.
Google Scholar
MERCHANT C. Reinventing Eden: The Fate of Nature in Western Culture, Routledge, New York 2004.
Google Scholar
MINTEER B., The Landscape of Reform: Civic Pragmatism and Environmental Thought in America, MIT, Cambridge 2006.
Google Scholar
PAK M., 2011, Environmentalism Then and Now: From Fears to Opportunities, 1970-2010, in: Environmental Science & Technology, vol. 45 no. 1, p. 5-9.
Google Scholar
PAWLOWSKI A., Sustainable Development as a Civilizational Revolution: A Multidisciplinary Approach to the Challenges of the 21st Century, CRC Press 2011.
Google Scholar
RADKAU J., Nature and Power: A Global History of the Environment, Cambridge UP 2008.
Google Scholar
STOLL M., 2011, ‘Sagacious’ Bernard Palissy: Pinchot, Marsh, and the Connecticut Origins of American Conservation,, in: Environmental History vol. 16 no. 1, p. 4-37.
Google Scholar
THOMAS K., Man and the Natural World: Changing Attitudes in England 1500-1800, Penguin, London 1983.
Google Scholar
WHITE L., 1967, The Historical Roots of Our Ecologic Crisis, in: Science, vol. 55, p. 1203-7, reprinted in: Western Man and Environmental Ethics: Attitudes Toward Nature and Technology, ed. Barbour I., Addison-Wesley, Reading 1973, p. 18-30.
Google Scholar
WILSON E., 2000, Natural Selections, in: The Writing Life: Writers on How They Think and Work, ed. Arana M., Public Affairs, New York 2003.
Google Scholar
WILSON E., In Search of Nature, Island Press, Washington, D.C. 1996.
Google Scholar
Autorzy
Michael S. PakCollege of Cultural Science, KAIST (Korea Advanced Institute of Science and Technology), Daejeon, Rep. of Korea, 305-701 Korea Południowa
Statystyki
Abstract views: 9PDF downloads: 2
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.