Problematyka rozwoju zrównoważonego w świetle filozofii i teologii politycznej Karola Wojtyły – Jana Pawła II
Stefan Ewertowski
Katedra Filozofii i Kultury Chrześcijańskiej, Wydział Teologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn (Polska)
Arkadiusz Modrzejewski
Instytut Politologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Gdański, ul. Bażyńskiego 4, 80-952 Gdańsk (Polska)
Abstrakt
Myśl filozoficzna i teologiczna Karola Wojtyły – Jana Pawła II obejmuje również problematykę rozwoju zrównoważonego. Wpisuje się ona generalnie w jego rozważania etyczne i teologiczno-moralne, stanowiąc w istocie ważny element jego filozofii i teologii politycznej. Kluczem do zrozumienia jego koncepcji rozwoju zrównoważonego jest hermeneutyka personalistyczna, która podstawowe kryterium oceny różnego rodzaju działań widzi w człowieku. Działalność proekologiczna zakłada przede wszystkim nakierowanie na dobro osoby ludzkiej. Papież Jan Paweł II dostrzegał liczne zagrożenia tak dla człowieka, jak i środowiska naturalnego. Uważał, że w ich przeciwdziałaniu powinna być zaangażowana cała wspólnota międzynarodowa, co jest wyrazem realizacji dobra wspólnego w jego najszerszym, to jest uniwersalnym wymiarze.
Słowa kluczowe:
Jan Paweł II, filozofia społeczna, filozofia polityczna, zrównoważony rozwój, Katolicka doktryna społeczna, personalizmBibliografia
BARTOŚ T., Jan Paweł II. Analiza krytyczna, Sic!, Warszawa 2008.
Google Scholar
BRAND U., 2010, Sustainable development and ecological modernization – the limits to a hegemonic policy knowledge, in: Innovation. The European Journal of Social Science Research, vol. 23, no. 2, p. 135-152.
Google Scholar
BUTTIGLIONE R., Myśl Karola Wojtyły, TN KUL, Lublin 1996.
Google Scholar
de-SHALIT A., 1995, Is Liberalism Environment-Friendly?, in: Social Theory and Practice, vol. 21, no. 2, p. 287-314.
Google Scholar
DOŁĘGA J.M., 1997, The Foundations of Ecological Dialogue, in: Dialogue and Universalism, vol. 7, no. 1-2, p. 145-148.
Google Scholar
Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła II, Znak, Kraków 2007.
Google Scholar
GALAROWICZ J., Imię własne człowieka. Klucz do myśli i nauczania Karola Wojtyły – Jana Pawła II, PAT, Kraków 1996.
Google Scholar
GAO J., 2009, From Ecological Thinking and Ecological Culture to Ecological Compensation and Ecological Democracy, in: Canadian Social Science, vol. 5, no. 3, p. 167-172.
Google Scholar
HRYNIEWICZ W., Teraz trwa nadzieja. U podstaw chrześcijańskiego uniwersalizmu, Verbinum, Warszawa 2006.
Google Scholar
JAN PAWEŁ II, Spotkanie z ludźmi morza na skwerze Kościuszki, Gdynia 11 czerwca 1987, in: Jan Paweł II w Polsce – Przemówienia i homilie, IW PAX, Warszawa 1991, s. 627-634.
Google Scholar
JAN PAWEŁ II, 1990, Pokój z Bogiem Stwórcą – Pokój z całym stworzeniem, in: Życie Katolickie, no. 1, p. 7-10.
Google Scholar
JAN PAWEŁ II, 1994, Przekroczyć próg nadziei, KUL, Lublin 1994.
Google Scholar
KUPCZAK J., MAJKA J., Krakowska Szkoła Antropologiczna. in: Krakowska szkoła antropologiczna, PAT, Kraków 2009, p. 87-91.
Google Scholar
MCFARLAND TAYLOR S., Green Sisters: A Spiritual Ecology, Harvard University Press, Cambridge 2007.
Google Scholar
MERECKI J., 2006, Źródła filozofii Karola Wojtyły, in: Ethos, no. 76, p. 81-95.
Google Scholar
MODRZEJEWSKI A., Uniwersalistyczna wi-zja ładu światowego w personalistycznej optyce Karola Wojtyły – Jana Pawła II, UG, Gdańsk 2009.
Google Scholar
MODRZEJEWSKI A., Uniwersalistyczna wizja stosunków międzynarodowych w myśli społecznej i filozoficznej Karola Wojtyły – Jana Pawła II, in: Jan Paweł II. Posługa myślenia, ed. Kupczak J., Radziechowski D., UPJPII, Kraków 2011, p. 179-195.
Google Scholar
O’RIORDAN T., 2009, Sustaining Europe for a Long Way Ahead: Making Long-Term Sustainable Development Policies Work, in: Environment, vol. 51, no. 2, p. 40-43.
Google Scholar
PAPUZIŃSKI A., 2006, Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, vol. 1, no. 1, p. 33-40.
Google Scholar
PIETRAŚ M., Bezpieczeństwo ekologiczne w Europie, UMCS, Lublin 2000.
Google Scholar
POTULSKI J., Geopolityka w świecie współczesnym, Instytut Geopolityki, Częstochowa 2011.
Google Scholar
PÓŁTAWSKI A., Po co filozofować? Ingarden – Wojtyła – skąd i dokąd?, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011.
Google Scholar
SZEBESTA A., Ekoetyka w nauczaniu Jana Pawła II, in: Ks. Karol Wojtyła – Jan Paweł II: miłośnik gór i przyrody, red. Wójcik W.W., AWF, Kraków 2007.
Google Scholar
ŚLIPKO T. ZWOLIŃSKI A., Rozdroża ekologii, Kraków, WAM 1999, p. 9-54.
Google Scholar
UDO V., PAWŁOWSKI A., 2010, Human Progress Towards Equitable Sustainable Development: A Philosophical Exploration, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development, vol. 5, no. 1, p. 23-44.
Google Scholar
VALENTINE S.V., 2010, Disarming the population bomb, in: International Journal of Sustainable Development & World Ecology, vol. 17, no. 2, p. 120-132.
Google Scholar
WOJTYŁA K., Lubliner Vorlesungen, H. Seewald, Stuttgart-Degerloch 1981.
Google Scholar
WOJTYŁA K., Miłość i odpowiedzialność, KU, Lublin 1986.
Google Scholar
WOJTYŁA K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, KUL, Lublin 1994.
Google Scholar
WOJTYŁA K., Zagadnienia podmiotu moralności, KAI, Warszawa 2008.
Google Scholar
WOSIŃSKA W., Oblicza Globalizacji, Smal Słowa, Sopot 2010.
Google Scholar
Autorzy
Stefan EwertowskiKatedra Filozofii i Kultury Chrześcijańskiej, Wydział Teologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn Polska
Autorzy
Arkadiusz ModrzejewskiInstytut Politologii, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Gdański, ul. Bażyńskiego 4, 80-952 Gdańsk Polska
Statystyki
Abstract views: 16PDF downloads: 7
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.