Marketing wobec zrównoważonego rozwoju
Stanisław Skowron
Lublin University of Technology, Faculty of Management, ul. Nadbystrzycka 38 D, 20-618 Lublin (Polska)
Barbara Szymoniuk
Lublin University of Technology, Faculty of Management, ul. Nadbystrzycka 38 D, 20-618 Lublin (Polska)
Abstrakt
W artykule wykazano znaczącą, aczkolwiek powszechnie nie uświadamianą rolę marketingu, jaką funkcja ta odgrywa w generowaniu nierównowagi w procesach rozwoju współczesnej gospodarki i społeczeństwa. Jako podstawę takiej analizy przyjęto kategorię wartości, stanowiącą z jednej strony refleksję etyczną w podejmowaniu wszelkich działań ludzkich związanych ze zrównoważonym rozwojem, z drugiej zaś, wyjaśniającą charakter zachowań rynkowych współczesnego konsumenta. W poszukiwaniu mechanizmu zakłócającego zrównoważony rozwój wskazano na zjawisko degradacji gospodarstwa domowego, najważniejszego komponentu systemu społeczno-gospodarczego, zachodzącej pod presją rynku napędzanego innowacjami, przedsiębiorstwa wystawionego na ostrą walkę konkurencyjną oraz państwa, które w swej polityce sprzyja koncentracji kapitału i niezrównoważonej konsumpcji. Wykazano również, że procesy te, skracające cykl życia rynkowego dóbr oraz redukujące dzisiejszego człowieka, uczestnika rynku, do roli bezrefleksyjnego konsumenta, kłócą się z zasadami zrównoważonego rozwoju. Współczesny marketing można ukierunkować na realizację zasad zrównoważonego rozwoju, wprowadzając w teorię i praktykę działań marketingowych paradygmat ekologizacji, zarówno w odniesieniu do modelu zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, jak również do procesu przewartościowań w świadomości i postawach konsumentów, stopniowo czyniąc ich eko-konsumentami.
Słowa kluczowe:
rozwój zrównoważony, marketing, konsument, ekologizacjaBibliografia
BRILLMAN J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE Warszawa 2002.
Google Scholar
BORYS T. (ed.), Wskaźniki zrównoważonego rozwoju, Ekonomia i Środowisko, Warszawa-Białystok 2005.
Google Scholar
BRUNNHUBER S., Money and Sustainability. The Missing Link, 2012-2013, Lecture at a seminar at the Faculty of Environmental Engineering, Lublin University of Technology, 18.10. 2013.
Google Scholar
CASTELLS M., Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2008,
Google Scholar
CHRISTENSEN C.M., RAYNOR M.E., Innowacje, Napęd wzrostu, Studio EMKA, Warszawa 2008.
Google Scholar
CYGLER J., Alianse strategiczne, Difin, Warszawa 2002.
Google Scholar
CZAKON W., Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer Business, Warszawa 2012.
Google Scholar
DOBIEGAŁA-KORONA B., Istota i pomiar wartości klienta, in: Dobiegała-Korona B., Doligalski T. (eds.), Zarządzanie wartością klienta. Pomiar i strategie, Poltext Warszawa 2010.
Google Scholar
DOYLE P., Marketing wartości, Felberg SJA, Warszawa 2003.
Google Scholar
EDVINSSON L., MALONE M.S., Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa 2001.
Google Scholar
HAMEL G., PRAHALAD C.K., Przewaga konkurencyjna jutra, Business Press, Warszawa 1999.
Google Scholar
HAMMER M., CHAMPY J., Reengineering w przedsiębiorstwie, Neumann Management Institute, Warszawa 1996.
Google Scholar
KLEIN N., The Shock Doctrine. The Rise of Disaster Capitalism, Knopf, New York 2007.
Google Scholar
KACZMAREK T., Globalna gospodarka i globalny kryzys, Difin, Warszawa 2009.
Google Scholar
KOTLER Ph., CASLIONE J.A., Chaos, Zarządzanie i marketing w dobie turbulencji, MT Biznes, Warszawa 2009.
Google Scholar
KOTLER PH., Marketing, REBIS, Poznań 2005.
Google Scholar
MAZUREK-ŁOPACIŃSKA K., SOBOCIŃSKA M., Marketing wobec wyzwań wynikających ze zrównoważonego rozwoju, in: Marketing – ujęcie terytorialne, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2010, p. 35.
Google Scholar
NIDUMOLU R., PRAHALAD C.K., RANGASWAMI M.R., 2010, Zrównoważony rozwój, Główny motor dzisiejszych innowacji, in: Harvard Business Review Polska, no 3, p. 64.
Google Scholar
NOGA A., Teorie przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., 2013, The Sustainable Development and Globalization, in: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development vol. 8 no 2, p. 6.
Google Scholar
PORTER, M.E., KRAMER, M.R., Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review, December, 2006.
Google Scholar
PORTER M. E., Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001.
Google Scholar
SCHEIN E., Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco-London 1986.
Google Scholar
SKOWRON S., Klient w sieci organizacyjnej, Difin, Warszawa 2013.
Google Scholar
SKOWRON S., Lecture opening the academic year 2003/04 at the Faculty of Management and Fundamentals of Technology at Lublin University of Technology entitled Organizacja – świat wokół wartości, Lublin 2003.
Google Scholar
SZYMONIUK B. (ed.), Komunikacja marketingowa. Instrumenty i metody, PWE, Warszawa 2006.
Google Scholar
TREACY M., WIERSEMA F., The Discipline of Market Leaders, Addinson, Wesley, New York 1995.
Google Scholar
WALUKIEWICZ S., Kapitał społeczny, Instytut Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2012.
Google Scholar
Wielka Encyklopedia Multimedialna (Great Multimedia Encyclopedia).
Google Scholar
ŻABIŃSKI L., Marketing w dobie światowego kryzysu gospodarczego, in: Marketing – ujęcie terytorialne, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2010, p. 11-17.
Google Scholar
Autorzy
Stanisław SkowronLublin University of Technology, Faculty of Management, ul. Nadbystrzycka 38 D, 20-618 Lublin Polska
Autorzy
Barbara SzymoniukLublin University of Technology, Faculty of Management, ul. Nadbystrzycka 38 D, 20-618 Lublin Polska
Statystyki
Abstract views: 24PDF downloads: 6
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.