Społeczne i techniczne bariery dla zrównoważonego transport – wdrażanie programu promującego samochody elektryczne w Chinach
Yixi Xue
School of Economics &Management, Tongji University, Shanghai, 200092 (Chiny)
Jianxin You
School of Economics &Management, Tongji University, Shanghai, 200092 (Chiny)
Luning Shao
School of Economics &Management, Tongji University, Shanghai, 200092 (Chiny)
Abstrakt
Nie budzi wątpliwości, że samochody elektryczne należą do grupy zielonych technologii stanowiących alternatywę w kontekście kwestii środowiskowych związanych z sektorem transportowym, wspierając przejście do zrównoważonej mobilności. Istnieje jednak wiele barier na drodze do rzeczywistego upowszechnienia się takich samochodów. Niniejszy artykuł wskazuje na kluczowe narzędzia i strategie, zakładające przyjęcie podejścia społeczno-technicznego, które pozwalają na wskazanie głównych barier w rozwoju samochodów elektrycznych na przykładzie Chin. Okazuje się, konflikt interesów pomiędzy interesariuszami i bierność stanowią główne wyzwania. Wprowadzenie polityki, która zdecydowanie skuteczniej niż teraz wywierałaby presję na tradycyjny rynek samochodowy to konieczność.
Słowa kluczowe:
samochody elektryczne, podejście społeczno-techniczne, barieryBibliografia
CAAM (China Assoc. of Automobile Manufacturers), 2013a, http://www.caam.org.cn/xxdt/20130606/1405092807.html (26.06.2013).
Google Scholar
CAAM, 2013b, http://www.caam.org.cn/zhengche/20130125/1005086137.html (26.06.2013).
Google Scholar
CAAM, 2013c, http://www.caam.irg.cn/jfdh/20130621/0905093691.html (26.06.2013).
Google Scholar
Climate Policy Research Center of Tsinghua University, Report on Chinese Low Carbon Development, Social Sciences Academic Press, China 2011.
Google Scholar
IEA, http://www.worldenergyoutlook.org (26. 06.2013).
Google Scholar
EGBUE O., LONG S., 2012, Barriers to Widespread Adoption of Electric Vehicles: An Analysis of Consumer Attitudes and Perceptions, in: Energy Policy, vol. 48, p. 717-729.
Google Scholar
GEELS F. W., 2002, Technological Transitions as Evolutionary Reconfiguration Processes: A Multi-level Perspective and a Case-study, in: Research Policy, vol. 31, no 8-9, p. 1257-1274.
Google Scholar
GEELS F. W., 2004, From Sectoral Systems of Innovation to Socio-technical Systems: Insights about Dynamics and Change from Sociology and Institutional Theory, in: Research Policy, vol. 33, no 6-7, p. 897-920.
Google Scholar
HE K., HUO H., ZHANG Q., HE D. Q., AN F., WANG M.,WALSH M. P, 2005, Oil Consumption and CO2 Emissions in China's Road Transport Current Status, Future Trends, and Policy Implications, in: Energy Policy, vol. 33, no 12, p. 1499-1507.
Google Scholar
INTERNATIONAL TRANSPORT FORUM, Transport Outlook 2010: The Potential for Innovation. OECD, Paris 2012.
Google Scholar
MIIT, 2010, http://www.miit.gov.cn/n11293472/n11293832/n11293907/n11368223/13247375.html (26.06.2013).
Google Scholar
MIIT, 2009a, http://www.miit.gov.cn/n11293472/n11293832/n11294057/n11302390/12427300.html (26.06.2013).
Google Scholar
MIIT, 2009b, http://www.miit.gov.cn/n11293 472/n11293832/n12845605/n13916898/14051087.html (26.06.2013).
Google Scholar
MIIT, 2013, http://www.miit.gov.cn/n112934 72/n11293832/n12845605/n13916898/15311617.html (26.06.2013).
Google Scholar
MOF, http://jjs.mof.gov.cn/zhengwuxinxi/zhengcefagui/200902/t200902 05_111617.html (26. 06.2013).
Google Scholar
MOST, http://www.most.gov.cn/ztzl/kjzjbxsh/kjzjbxmt/201302/t20130204_99603.htm (26. 06.2013).
Google Scholar
NATIONAL BUREAU OF STATISTICS OF CHINA (NBSC), China Statistical Yearbook 2001-2011, Bejing 2002-2012a.
Google Scholar
NATIONAL BUREAU OF STATISTICS OF CHINA (NBSC), China Energy Statistical Yearbook 2001-2011, Bejing 2002-2012b.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., Introducing Sustainable Development - a Polish Perspective, in: Environmental Engineering Studies, Polish Research on the Way to the EU, eds. Pawłowski L., Dudzińska M.R., Pawłowski A., Kluwer Academic/Plenum Press, New York, Boston, Dordrecht, London, Moscow 2003.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., Sustainable Development as a Civilizational Revolution. A Multidisciplinary Approach to the Challenges of the 21st Century, CRC Press/Balkema Book, Boca Raton, London, New York, Leiden 2011.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., Sustainable Development vs Environmental Engineering: Energy Issues, in: Paths to Sustainable Energy, eds. Nathwani J., Ng A., Tech, Rijeka 2010.
Google Scholar
PAWŁOWSKA M., LEBIOCKA M., MONTUSIEWICZ A., Removal of Methane and Selected NMOCs From Landfill Gas-Field Studies, in: Proceedings of EURASIA Waste Symposium, 14-17 November, Istanbul 2011.
Google Scholar
ROTMANS J., KEMP R., ASSELT M. V., 2001, More Evolution than Revolution: Transition Management in Public Policy, in: Foresight, vol. 3, no 1, p. 15-31.
Google Scholar
SHAN S. D, BI X. H., 2012, Low Carbon Development of China’s Yangtze River Delta Region, in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 7, no 2, p. 33-41.
Google Scholar
STATE COUNCIL, http://www.gov.cn/gongbao/content/2006/content_240244.htm
Google Scholar
(26.06.2013).
Google Scholar
WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO), http://www.who.int/phe/health_topics/ outdoorair/databases/en/index.html (26.06.2013).
Google Scholar
XINHUANET, http://news.xinhuanet.com/yzyd/ auto/20130131/c_114561927.htm
Google Scholar
(26.06.2013).
Google Scholar
XINHUANET, http://news.xinhuanet.com/fortune/2010-09/16/c_12577505.htm (26.06.2013).
Google Scholar
XUE Y. X., SHAO L. N., YOU J. X., BI X. H., 2013, Research on Transition to Alternative Fuel Vehicles: Social-Technical Regime Analysis in China, in: China Soft Science, vol. 3, p. 78-88.
Google Scholar
YEH S., 2007, An Empirical Analysis on the Adoption of Alternative Fuelled Vehicles: The Case of Natural Gas Vehicles, in: Energy Policy, vol. 35, no 11, p. 5865-5875.
Google Scholar
Autorzy
Yixi XueSchool of Economics &Management, Tongji University, Shanghai, 200092 Chiny
Autorzy
Jianxin YouSchool of Economics &Management, Tongji University, Shanghai, 200092 Chiny
Autorzy
Luning ShaoSchool of Economics &Management, Tongji University, Shanghai, 200092 Chiny
Statystyki
Abstract views: 14PDF downloads: 5
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.