Etyka środowiskowa w ujęciu tomistyczno-personalistycznym (implikacje dla koncepcji rozwoju zrównoważonego)

Mariusz Ciszek


University of Natural Sciences and Humanities in Siedlce, Institute of Social Sciences and Security, Żytnia 39, 08-110 Siedlce (Polska)


Abstrakt

W ocenie autora tomistyczna etyka środowiskowa jest etyką szacunku dla człowieka i przyrody. Wbrew obiegowym opiniom nie ma ona charakteru skrajnie antropocentrycznego i nieekologicznego lecz teocentryczny, który ma także swój wymiar proekologiczny. Tomizm albowiem uczy, że istnieje porządek hierarchiczny w rzeczywistości. W etyce tomistycznej to Bóg stanowi jej główny punkt odniesienia i najwyższe dobro (summum bonum). Ma ona zatem w pierwszym rzędzie charakter teocentryczny, wtórnie zaś antropocentryczny, wpisany w relacje pomiędzy człowiekiem a innymi bytami. Antropocentryzm ten ma jednak charakter umiarkowany, nie nastawiony wrogo do przyrody. W aspekcie teocentrycznym Bóg jest przyczyną i źródłem istnienia wszystkich bytów przyrodniczych. W perspektywie ontologicznej stanowią one zatem dobro, które należy chronić. Z założenia tego nie wynika jednak, iż wszystkie byty przyrodnicze mają tę samą wartość w ujęciu aksjologicznym. W tomistycznej ekoetyce wartością autoteliczną jest człowiek pojmowany jako osoba ludzka. Z tego powodu obecnie coraz częściej tradycyjny tomizm uzupełnia się argumentacją o charakterze personalistycznym. W analizie antropologicznej człowiek jawi się jako byt psychofizyczny. Jest zatem unikalnym i najdoskonalszym z bytów występujących w przyrodzie. Tylko o człowieku można orzec, że jest bytem wolnym i rozumnym, przekraczającym otaczającą go przyrodę. Dlatego godność osoby ludzkiej uznano za normę moralności tomistycznej ekoetyki. Ma ona zatem również wymiar osobocentryczny. Wartość osoby ludzkiej reguluje również stosunki pomiędzy nią a innymi bytami zamieszkującymi Ziemię. Nie mogą się one jednak opierać na idei dominacji człowieka nad przyrodą. Obowiązek ochrony przyrody jest wpisany w prawo naturalne. Tak pojmowaną tomistyczno-personalistyczną ekoetykę można również uzgodnić z koncepcją rozwoju zrównoważonego.


Słowa kluczowe:

etyka środowiskowa, rozwój zrównoważony, ochrona środowiska, (eko)tomizm, (eko)personalizm

ANDRZEJUK A., Człowiek i dobro, http://www.tomizm.pl/?q=node/9#1 (1.08.2012).
  Google Scholar

ANZENBACHER A., Wprowadzenie do filozofii, Unum, Kraków 1992, p. 127-128.
  Google Scholar

BAJDA (BAYDA) J., Grzech ekologiczny, in: Ochrona środowiska w filozofii i teologii, ed. Dołęga J. M., Czartoszewski J. W., ATK, Warszawa 1999, p. 222-242.
  Google Scholar

BIESAGA T., Tadeusza Ślipko uzasadnienie norm chroniących przyrodę i zwierzęta, in: Żyć etycznie żyć etyką, ed. Janusz R., WAM, Kraków 2009, p. 51-58.
  Google Scholar

BOCHEŃSKI J. M., ABC tomizmu, Veritas, Londyn 1950.
  Google Scholar

CISZEK M., 2006, Teocentryczny model etyki środowiskowej, in: Studia Ecologiae et Bioethicae, vol. 4, p. 141-156.
  Google Scholar

CISZEK M., 2007, The Idea of Theocentrism in The Catholic Environmental Ethics, in: Studia Ecologiae et Bioethicae, vol. 5, p. 173-178.
  Google Scholar

CISZEK M., 2008, Etyczne podstawy polityki zrównoważonego rozwoju, in: Studia Ecologiae et Bioethicae, vol. 6, p. 153-163.
  Google Scholar

CISZEK M., Teocentryczny model etyki środowiskowej oraz jego implikacje w kulturze bezpieczeństwa ekologicznego i ekorozwoju, PTF, Warszawa 2009.
  Google Scholar

CISZEK M., Bezpieczeństwo i prawa człowieka w dziedzinie etycznych problemów ludzkiej prokreacji, DUET, Toruń 2011, p. 37-40.
  Google Scholar

CISZEK M., Filozofia ekologii rodziny ludzkiej w systemie środowiska społecznego, kulturowego i przyrodniczego. Studium społeczno-filozoficzne z zakresu bezpieczeństwa ekologicznego, UPH, Siedlce 2013, p. 240-241.
  Google Scholar

CZARTOSZEWSKI J. W., Ekologiczne rachunki sumienia, in: Ochrona środowiska w filozofii i teologii, ed. Dołęga J. M., Czartoszewski J. W., ATK, Warszawa 1999, p. 243-251.
  Google Scholar

DOGIEL G., Antropologia filozoficzna, ITKM, Kraków 1992, p. 15.
  Google Scholar

DOŁĘGA J. M., 2007, Systemy wartości w zrównoważonym rozwoju, in: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2, no 2, p. 41-49.
  Google Scholar

DZIEKOŃSKI S., Wychowanie ekologiczne w religii chrześcijańskiej, in: Podstawy kultury ekologicznej, ed. Dołęga J. M., UKSW, Warszawa 2002, p. 69.
  Google Scholar

GAWOR L., Teocentryzm (entry), in: Mały słownik etyczny, ed. Jedynak S., Branta, Bydgoszcz 1999, p. 265.
  Google Scholar

JAROSZYŃSKI P., Etyka – dramat życia moralnego, in: Krąpiec M. A., Kamiński S., Z. J. Zdybicka, Maryniarczyk A., Jaroszyński P., Wprowadzenie do filozofii, RWKUL, Lublin 2003, p. 552.
  Google Scholar

KŁÓSAK K., 1960, Zagadnienie pochodzenia duszy ludzkiej a teoria ewolucji, in: Roczniki Filozoficzne, vol. 8, no 3, p.120-121.
  Google Scholar

ŁUKOMSKI J., Podstawy chrześcijańskiej etyki środowiska naturalnego, in) Ochrona środowiska w filozofii i teologii, ed. Dołęga J. M., Czartoszewski J. W., ATK, Warszawa 1999, p. 179-180.
  Google Scholar

ŁUKOMSKI J., Próba zbudowania chrześcijańskiej etyki środowiska naturalnego, Jedność, Kielce 2000, p. 297-301.
  Google Scholar

OZOROWSKI M., Teologiczne podstawy kultury ekologicznej, in: Podstawy kultury ekologicznej, ed. Dołęga J. M., Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2002, p. 45.
  Google Scholar

PAWŁOWSKI A., Rozwój zrównoważony – idea, filozofia, praktyka, Monografie Komitetu Inżynierii Środowiska PAN, vol. 51, KIŚ, Lublin 2008.
  Google Scholar

PODREZ E., Etyka ogólna. Moralne podstawy działania człowieka (skrypt akademicki), http://www.filozofia.uksw.edu.pl (20.08.2012), p. 78.
  Google Scholar

SŁOMKOWSKI A., Problem pochodzenia człowieka, Pallotinum, Poznań 1957, p. 192-204.
  Google Scholar

STĘPIEŃ A. B., Wstęp do filozofii, TNKUL, Lublin 1995, p. 239-240.
  Google Scholar

SZOSTEK A., Pogadanki z etyki, Niedziela, Częstochowa 1998, p. 59.
  Google Scholar

ŚLIPKO T., 1994,, Prawo naturalne jako podstawa szacunku człowieka dla życia i przyrody, in: Ethos, vol. 7, no 1-2 (25-26), p. 101.
  Google Scholar

ŚLIPKO T., ZWOLIŃSKI A., Rozdroża ekologii, WAM, Kraków 1999, p. 123-135.
  Google Scholar

WICHROWICZ C. J., Zarys teologii moralnej w ujęciu tomistycznym, M, Kraków 2002, p. 267-268.
  Google Scholar

WOJTYŁA K. (1970), Notatki na marginesie konstytucji Gaudium et spes, in: Ateneum Kapłańskie, no 74, p. 4-5.
  Google Scholar

WOJTYŁA K., Miłość i odpowiedzialność, TNKUL Lublin 2001, p. 43.
  Google Scholar

ZABŁOCKI G., Rozwój zrównoważony: idee, efekty, kontrowersje (perspektywa socjologiczna), UMK, Toruń 2002, p. 7.
  Google Scholar

ZIĘBA S.., Pochodzenie człowieka w aspekcie filozofii przyrody, in: Encyklopedia katolicka, vol. 3, ed. Łukaszyk R., Bieńkowski L., Gryglewicz F., TNKUL, Lublin 1995, p. 886.
  Google Scholar


Opublikowane
2014-01-02

Cited By / Share

Ciszek, M. (2014). Etyka środowiskowa w ujęciu tomistyczno-personalistycznym (implikacje dla koncepcji rozwoju zrównoważonego). Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 9(1), 97–106. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4896

Autorzy

Mariusz Ciszek 

University of Natural Sciences and Humanities in Siedlce, Institute of Social Sciences and Security, Żytnia 39, 08-110 Siedlce Polska

Statystyki

Abstract views: 11
PDF downloads: 4